به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک زمان پرتاب آزمایشی بعدی موشک استارشیپ و برنامه‌های بعدی استارتاپ هوافضای خود، SpaceX را اعلام کرده است.

حساب کاربری رسمی این کمپانی با انتشار یک ویدیوی جدید اطلاعات بیشتری را درباره رویدادهای پیش‌رو منتشر کرده است. این ویدیو شامل سخنرانی ایلان ماسک در پایگاه Starbase این استارتاپ در بوکاچیکای ایالت تگزاس است. با اینکه این ویدیو به زمان برگزاری دقیق این سخنرانی اشاره نکرده است؛ اما سخنرانی اخیر ماسک به موشک استارشیپ و ماموریت‌های پیش‌روی آن می‌پردازد.

اولین پرتاب آزمایشی این موشک در آپریل 2023 انجام شده و استارشیپ نه‌تنها نتوانست از بوستر فوق‌سنگین خود جدا شود؛ بلکه پس از چند دقیقه منفجر شده بود. در دومین پرتاب آزمایشی که در ماه نوامبر 2023 صورت گرفت؛ این موشک عملکرد بهتری داشت و استارشیپ و بوستر فوق‌سنگین با موفقیت از یکدیگر جدا شدند. اما باز هم پس از چند دقیقه این موشک در میانه آسمان منفجر شده بود.

سومین پرتاب آزمایشی این موشک در مارچ 2024 انجام شده و به گفته مقامات کمپانی SpaceX “یک دستاورد و موفقیت شگفت‌انگیز” بوده است! به گفته ماسک، چهارمین پرتاب آزمایشی این فضاپیما در ماه می 2024 انجام خواهد شد.

ایلان ماسک

مقدمات چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ

براساس سخنان مؤسس SpaceX در این ویدیو، چهارمین پرواز آزمایشی استارشیپ “تا یک ماه دیگر” انجام خواهد شد. حرف‌های ماسک در این مراسم با سخنان اخیر رئیس این کمپانی هماهنگی دارد و به احتمال زیاد چهارمین پرتاب آزمایشی قدرتمندترین موشک ساخت بشر در اوایل ماه می 2024 (نیمه اردی‌بهشت 1403) اتفاق خواهد افتاد.
اگر SpaceX بتواند مجوز پرتاب را به‌موقع از سازمان FAA دریافت کرده و واقعاً این فضاپیما را در این تاریخ به مدار پرتاب کند؛ فاصله میان سومین و چهارمین پرتاب آزمایشی آن کمتر از 2 ماه خواهد بود!

هدف نهایی چهارمین پرتاب آزمایشی استارشیپ این است که بخش بالایی این فضاپیما بتواند با موفقیت “ورود مجدد” داشته باشد و به‌گونه‌ای بر روی سطح اقیانوس فرود بیاید که گویی بر روی یک برج پرتاب مجازی فرود آمده است. همچنین به گفته ماسک، SpaceX قصد دارد بوستر فوق‌سنگین (Super Heavy) را برای پرتاب بعدی به‌کار بگیرد تا استارشیپ بتواند به‌سلامتی در خلیج مکزیک فرود بیاید.
در سومین پرتاب آزمایشی که در اواخر اسفند ماه انجام شده بود؛ این فضاپیما از پس این مرحله پیچیده برنیامده بود.

ماسک در این رویداد گفته اگر فرایند فرود بر “برج پرتاب مجازی” در چهارمین پرتاب آزمایشی به خوبی طی شود؛ هدف پرتاب پنجم این است که استارشیپ واقعاً در برج پرتاب واقعی فرود بیاید. او گفته که می‌داند این برنامه کاری به‌شدت حول‌محور موفقیت‌های ایده‌آلش برنامه‌ریزی شده؛ اما دستیابی به تک‌تک این اهداف امکان‌پذیر می‌باشد.

ماسک باور دارد که شانس بازیابی بوستر فوق‌سنگین استارشیپ در سال جاری بین 80 تا 90% است. مؤسس SpaceX به این فرایند بسیار خوش‌بین است و باور دارد به کمک یک جفت بازوی بزرگ مکانیکی که آنها را “مکانزیلا” (مکانیک+گودزیلا) نام‌گذاری کرده است؛ بوستر Super Heavy بدون هیچ مشکلی گرفته خواهد شد.
البته بازیابی بخش بالایی خودِ استارشیپ نیازمند زمان بیشتری است و ماسک امیدوار است تا پیش از فرود آوردن این فضاپیما در پایگاه Starbase، حداقل دو پرتاب و فرود آزمایشی موفق بر روی اقیانوس را تجربه کند.

سفر به مریخ استارشیپ

استارشیپ و سفر به مریخ

استارتاپ SpaceX در تلاش است تا بتواند سرعت تولید بخش‌های مختلف استارشیپ را افزایش داده تا در نهایت تعداد پرتاب‌های ماهانه نیز افزایش یابد. تا قبل از پرتاب آزمایشی ماه مارچ (اسفند 1402)، مقامات این کمپانی اعلام کرده بودند که 4 جفت فضاپیما و بوستر برای پرتاب‌های آینده در پایگاه Starbase موجود می‌باشد.
به گفته ماسک در ویدیوی سخنرانی اخیرش، این کمپانی تا پایان سال 2024 تقریباً 6 جفت دیگر فضاپیما و بوستر فوق‌سنگین خواهد ساخت.

یکی دیگر از برنامه‌های آینده استارتاپ هوافضای SpaceX پیرامون سوخت‌گیری فضاپیمای استارشیپ در سفر به مریخ می‌باشد. همانطور که در تصویر بالایی مشخص است؛ بخش دوم این فضاپیما برای سوخت‌گیری باید در کنار یک راکت استارشیپ در مدار زمین پهلو بگیرد. به گفته ماسک 6 مرتبه سوخت‌گیری برای سفر به مریخ کافی خواهد بود.
همچنین او باور دارد اکثر کسانی که برای برنامه “سفر به مریخ” با استارشیپ ثبت‌نام می‌کنند به کره زمین بازنخواهند گشت؛ اما هدف نهایی SpaceX این است که بازگشت به این کره خاکی را نیز ممکن کند.

منبع: SpaceNews

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array