به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به دنبال کاهش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و واکنش به داده‌های جدید اقتصادی آمریکا، قیمت نقره کاهش یافت، زیرا سرمایه‌گذاران از دارایی‌های امن عقب نشینی کردند. این تغییر زمانی رخ داد که بازارها از ریسک درگیری گسترده در خاورمیانه عقب نشینی و از سوی دیگر شاخص‌های اقتصادی در کانون توجهات قرار گرفتند.

هفته گذشته، نقره با کاهش 1.46 دلاری یا 5.10 درصدی به 27.22 دلار رسید.

تاثیر شاخص‌های اقتصادی بر قیمت نقره

شاخص مدیران خرید (PMI) ترکیبی S&P Global آمریکا از 52.1 در ماه مارس 2024 به 50.9 در ماه آوریل کاهش یافت که نشان دهنده رشد آهسته و محدود در بخش خصوصی است.

رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا؛ اقتصاد این کشور در سه ماهه اول 2024، در برابر رشد انتظاری 2.4 درصد، تنها 1.6 درصد پیش رفت که نشان دهنده عملکرد پایینتر از حد انتظار است؛ از سوی دیگر این آمار نشان دهنده کاهش سرعت رشد اقتصادی نسبت به نرخ رشد 3.4 درصدی است که در سه ماهه پایانی سال قبل (2023) مشاهده شد.

شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) به عنوان معیار تورم ترجیحی فدرال رزرو، در ماه مارس 0.3 درصد افزایش یافت و PCE اصلی، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، دلیل این افزایش بود؛ شایان ذکر است که این شاخص نسبت به سال گذشته (2023) حدود 2.8 درصد افزایش نشان می‌دهد. این معیارها بر فشارهای تورمی مداوم تأکید می‌کند که بعید است به سرعت کاهش یابد.

پیش بینی کوتاه مدت بازار نقره

چشم انداز کوتاه قیمت نقره، تحت تأثیر رکود اقتصادی و مشکلات مداوم تورم نزولی است. با این انتظار که فدرال رزرو ممکن است نرخ های بهره را برای مدیریت تورم حفظ یا افزایش دهد، جذابیت نقره به عنوان محافظ تورم می‌تواند تضعیف شود؛ این سناریو زمینه را برای افزایش احتمالی بی‌ثباتی و نوسانات بازار فراهم خواهد ساخت.

هفته جاری به لحاظ انتشار آمارهای اقتصادی بسیار مهم و قابل توجه است:

سه شنبه (11 اردیبهشت) آمار هزینه‌های اشتغال سه ماهه اول 2024 و شاخص اعتماد مصرف کننده آوریل منتشر خواهد شد که هر دو می‌توانند الگوهای هزینه مصرف کننده و روند تورم را مشخص کنند.

چهارشنبه (12 اردیبهشت) آمار اشتغال غیرکشاورزی ADP و گزارش فرصت‌های شغلی JOLTs منتشر می‌شود که هر دو شاخص قدرت بازار کار هستند.

پنج‌شنبه و جمعه (13 و 14 اردیبهشت) داده‌های نیروی کار، بهره‌وری غیرکشاورزی، آمار بیکاری، میانگین درآمد ساعتی، حقوق و دستمزد غیرکشاورزی و PMI غیر تولیدی منتشر خواهد شد؛ این گزارش‌ها نمای دقیقی از بازار کار و فشارهای تورمی بالقوه ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، تصمیم فدرال رزرو در مورد نرخ بهره و کنفرانس مطبوعاتی متعاقب آن FOMC در روز چهارشنبه 12 اردیبهشت می‌تواند به شدت بر حرکات بازار، به ویژه در مورد دلار آمریکا و در نتیجه، قیمت نقره تأثیر بگذارد.

به سرمایه گذاران توصیه می شود که این تحولات را از نزدیک زیر نظر داشته باشند، زیرا احتمالاً در تعیین جهت کوتاه مدت قیمت نقره کلیدی خواهند بود.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array