به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، برای اولین بار در 4 سال گذشته مارک زاکربرگ از ایلان ماسک ثروتمندتر است! جدال و مبارزه این دو رقیب قدیمی در لیست “ثروتمندترین افراد جهان” قدمت بسیاری دارد.
اما حالا برای اولین بار در از سال 2020 تاکنون، مؤسس متا گوی رقابت را از مؤسس تسلا دزدیده و عنوان “سومین فرد ثروتمند دنیا” را از آن خود کرده است.

ایلان ماسک که تا ماه مارچ 2024 (اسفند 1402) در صدر فهرست میلیاردرهای بلومبرگ (Bloomberg Billionaires Index) قرار داشت؛ اخیراً به چهارمین مقام این لیست سقوط کرده است. دلیل این سقوط هم گزارش اخیر خبرگزاری رویترز درباره لغو یکی از موردانتظارترین برنامه‌های کمپانی تسلا بوده است.
براساس خبر اخیر رویترز، تسلا برنامه‌های خود برای ساخت و عرضه یک نسخه اقتصادی و ارزان‌قیمت‌تر از خودروهای برقی خود را به‌کلی لغو کرده است. پس از انتشار این اخبار و حتی با وجود تکذیب کردن آن توسط ماسک؛ سهام تسلا شاهد افتی شدید بود و در نتیجه مقام اول ایلان ماسک در لیست میلیاردرهای بلومبرگ نیز از دست رفت.

همچنین چند روز پیش اخبار ناخوشایند دیگری از عملکرد اخیر این کمپانی منتشر شده بود. براساس این اخبار، فروش تسلا به کمترین حد 4 سال اخیر رسیده و میزان تحویل خودروهای تسلا به مشتریان در سه‌ماهه ابتدایی سال 2024 حتی از دوران همه‌گیری کرونا هم کمتر بوده است! در نتیجه همین عملکرد ضعیف، ماسک از جایگاه خود سقوط کرده و زاکربرگ از رقیب دیرینه خود پیشی گرفته است.

در طی همین 4 ماه گذشته از سال 2024، ایلان ماسک بیش از 48 میلیارد دلار از ثروت خود را از دست داده است. این درحالی‌ست که بیش از 58 میلیارد دلار به ثروت زاکربرگ افزوده شده است. دلیل این نتایج درخشان و ثروتمندتر شدن مؤسس متا، عملکرد بسیار رضایت‌بخش این کمپانی می‌باشد.

ایلان ماسک

زاکربرگ حالا سومین فرد ثروتمند جهان است!

همانطور که بالاتر اشاره کردیم؛ این اولین باری‌ست که از سال 2020 تاکنون ثروت مارک زاکربرگ از ایلان ماسک پیشی گرفته است. در نیمه نوامبر 2020، ارزش خالص دارایی‌هایی زاکربرگ در لیست میلیاردرهای بلومبرگ معادل 105.6 میلیارد دلار بوده و دارایی‌های ماسک نیز ارزشی 102 میلیارد دلاری داشته است.
حالا در سال 2024، هردوی این کارآفرین‌های موفق ثروتمندتر شده‌اند و ارزش خالص دارایی‌های آنها به‌ترتیب به 186.9 میلیارد دلار و 180.6 میلیارد دلار رسیده است. با کسب چنین نتیجه‌ای، زاکربرگ بالاخره پس از سالها مجدد به 3 مقام برتر لیست میلیاردرهای بلومبرگ راه یافته است!

در بازه‌ای محدود از زمان، به‌صورت دقیق‌تر در نوامبر سال 2021، فاصله میان دارایی‌های ماسک و زاکربرگ بیش از 215 میلیارد دلار بوده است! حالا جابجا شدن جایگاه‌های این دو رقیب قدیمی حاکی از آن است که صنعت خودروهای برقی تسلا که روزی پرطرفدارترین سهام را در بازار بورس داشت؛ حالا تسلیم قدرت تکنولوژی هوش مصنوعی شده و این عنوان را به متا تقدیم کرده است.

ارزش سهام تسلا در سال 2024 تا این لحظه شاهد افتی 34% بوده است و بدترین عملکرد این شرکت در تاریخ را ثبت کرده است. البته عواملی مانند کاهش تقاضای جهانی مشتریان برای خریداری کردن خودروهای برقی، تشدید رقابت در کشور چین (بزرگترین بازار تسلا) و مشکلات پیش‌آمده در زنجیره تولید و تأمین هم در این موضوع مؤثر بوده‌اند.
در عین حال، ارزش کمپانی متا به لطف عملکرد پرقدرت فصلی خود بیش از 49% افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان و کاربران بی‌صبرانه منتظر پروژه‌های هوش مصنوعی پیش‌روی این غول تکنولوژی هستند.

البته همانطور که می‌دانید؛ رقابت میان ماسک و زاکربرگ فراتر از میزان ثروت خالص آنهاست. این دو سال گذشته بارها و بارها در ملع‌عام و به‌صورت آنلاین با یکدیگر بحث و جدال کرده بودند. پلتفرم Threads که توسط متا برای رقابت با توییتر (X فعلی) توسعه یافته بود؛ به‌شدت توسط ایلان ماسک (مالک و مدیر ارشد تکنولوژی X) به باد انتقاد و تمسخر گرفته شده بود.
این دو حتی قرار بود سال گذشته با یکدیگر یک مبارزه فیزیکی داشته باشند که به دلایل بسیاری این رویارویی هرگز اتفاق نیفتاد.

در حال حاضر برنارد آرنو (مالک برند لوکس LVMH) با دارایی 223.4 میلیارد دلار و جف بزوس (مؤسس آمازون) با ثروت 207.3 میلیارد دلار دو مقام اول شاخص میلیاردرهای بلومبرگ را تصاحب کرده‌اند.

منبع: Business Standard

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array