به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، هلند به طور رسمی میدان گازی «گرونینگن» را پس از تایید مقامات رسمی این کشور جهت توقف دائمی عملیات حفاری در این سایت، به منظور محدود کردن خطرات لرزه‌ای در منطقه شمالی هلند تعطیل کرد.

این میدان گازی از سال 1963 افتتاح و یکی از پشتوانه‌های اصلی اقتصاد هلند و دارای ذخایر عظیم گاز بوده و طی 10 سال گذشته، در دوره اوج فعالیت خود بیش از 50 میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کرد. اما این منطقه از سال 1986 به بعد بیش از 1600 زمین لرزه را ثبت و به 85 هزار ساختمان آسیب رسانید.

پس از سال ها کاهش تولید با هدف محدودکردن خطر زمین لرزه‌هایی که فرآیند حفاری در این منطقه ایجاد می کند از اکتبر 2023 این میدان گازی تنها با کسری از ظرفیت کامل تولید کرد با این حال 11 حلقه چاه در این میدان در صورت وقوع زمستان سرد و به دلیل وضعیت نامشخص بین المللی با توجه به درگیری‌های نظامی روسیه و اوکراین باز می‌ماند.

اوایل هفته جاری، سنای هلند قانونی را برای بسته شدن میدان گازی برای همیشه تصویب کرد؛ پس از آن که دولت متعهد شد که تولید هرگز از سر گرفته نخواهد شد تا خطرات لرزه‌ای در منطقه محدود شود.

سناتور‌ها در ابتدا قصد داشتند این قانون را دو هفته پیش تصویب کنند، اما پس از ابراز نگرانی چندین حزب در مورد صادرات این کشور، رای نهایی را به تعویق انداختند و موجب خشم مقامات محلی در استان شمالی شدند.

«هانس ویجلبریف» وزیر معادن هلند که از تعطیلی حمایت می‌کرد، گفت اگر این تعطیلی منجر به تاخیر طولانی و عدم اطمینان بیشتر در مورد خطر زلزله برای مردم منطقه شود، استعفا خواهد داد.

منبع: RT

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array