به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از ده سال، میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری و چندین تغییر مدیریتی؛ کمپانی اپل رسماً تصمیم گرفت پروژه تایتان (Project Titan) و توسعه خودروی Apple Car را برای همیشه کنسل کند.

براساس گزارش جدیدی که مارک گرمن، تحلیلگر مشهور روزنامه Bloomberg منتشر کرده است؛ کمپانی اپل روز سه‌شنبه این اخبار ناخوشایند را به 2000 کارمند مشغول در پروژه خودروی هوشمند Apple Car اعلام کرده است.
به‌عنوان بخشی از این تغییر اجتناب‌ناپذیر، اپل تصمیم گرفته “بخش زیادی از کارمندان این پروژه” را به بخش هوش مصنوعی خود انتقال داده و از مهارت این افراد در توسعه ابزارهای هوش مصنوعی زایا بهره بگیرد. به گفته تیم کوک، مدیرعامل اپل، این کمپانی قرار است به‌زودی و در همین سال جاری (2024) درباره پروژه‌های هوش مصنوعی متعدد خود اطلاع‌رسانی کند.

اما فارغ از این افرادی که خوشبخانه به‌صورت خودکار به بخش دیگری از اپل انتقال داده می‌شوند؛ تیم توسعه پروژه خودروی هوشمند Apple Car شامل چندین مهندس سخت‌افزار و طراح خودرو نیز بوده است. به ادعای Bloomberg، برخی از کارکنان می‌توانند برای فعالیت در دیگر بخش‌های کمپانی اپل درخواست دهند و باقیِ این تیم 2000 نفره متاسفانه تعدیل نیرو خواهند شد.

خودروی هوشمند اپل

Apple Car، خودروی هوشمندی که هرگز عرضه نخواهد شد

کمپانی اپل هرگز درباره پروژه تایتان یا خودروی هوشمند Apple Car به‌صورت عمومی با رسانه‌ها مصاحبه نکرده است. اما در طی این سال‌ها شایعات بسیاری پیرامون این پروژه به گوش می‌رسید و افشا شدن چندین خبر و تصویر مربوطه نیز باعث بالا رفتن انتظارات از اپلِ بلندپرواز شده بود.
بسیاری انتظار داشتند در این یک دهه تلاش، اپل بالاخره روزی رسماً اعلام کند که قدم در مسیر عرضه عمومی یک محصول کاملاً جدید و تازه گذاشته است؛ محصولی که هیچ تجربه قبلی در توسعه آن نداشته است، اما به‌نظر می‌رسد در اوایل سال 2024، اپل درنهایت مجبور شده بپذیرد که ظرفیت لازم برای توسعه خودروی Apple Car را ندارد.

سال 2024، یعنی روزی که پروژه خلاقانه Apple Car کلید خورد؛ اپل قصد داشت یک خودروی کاملاً هوشمند و خودران را توسعه دهد که برای کنترل آن هیچ نیازی به فرمان یا پدال‌های گاز و ترمز نباشد، بلکه کنترل و رانندگی با این خودروی هوشمند به‌وسیله یک ریموت مرکزی امکان‌پذیر شود و نقش راننده انسانی به کلی از این معادله حذف شود.

اما در طی سال‌های گذشته، رفته‌رفته از میزان بلندپروازی این غول تکنولوژی کاسته شده بود. تا همین چند ماه گذشته برخی از رسانه‌های خبری ادعا می‌کردند که خودروی هوشمند اپل تا سال 2028 روانه بازار خواهد شد و به خودروهای خودران و هوشمند کمپانی تسلا شباهت بسیار زیادی خواهند داشت! اما درنهایت تصمیم بر این شد که خودروی هوشمند Apple Car و پروژه تایتان به‌کلی و برای همیشه تعطیل شود.

خودروی هوشمند

مدیر پروژه تایتان در طی این 10 سال چندین بار تغییر یافت. در سال 2021، کمپانی اپل اعلام کرده بود که کوین لینچ، مدیر سابق بخش توسعه ساعت‌های هوشمند Apple Watch این مسئولیت را به‌عهده می‌گیرد. مدیر قبلی پروژه توسعه Apple Car، داگ فیلد بود که درنهایت به کمپانی فورد (Ford) پیوست.

براساس گزارشات پیشین، اپل قصد داشت قیمت اولیه این خودروی هوشمند را چیزی حدود 100 هزار دلار تعیین کند. این قیمت حدودی تقریباً معادل هزینه خرید خودروی پیشرفته تسلا یعنی Model X می‌باشد. اما به‌نظر می‌رسد مدیران اجرایی اپل نگران این بودند که با چنین قیمت نجومی‌ای، سودآوری مناسبی نداشته باشند.
در نهایت، تعطیلی پروژه تایتان و توسعه خودروی هوشمند Apple Car یک عقب‌نشینی بسیار بزرگ برای اپل به‌حساب می‌آید. شرکتی که همیشه به نوآوری و خلق تکنولوژی‌های کلیدی در طول تاریخ مشهور بوده است.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array