به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، هفته گذشته بازار نفت با افزایش قابل توجهی همراه بود؛ به طوری که قیمت آتی نفت خام سبک به بیش از 81 دلار در هر بشکه رسید که بالاترین میزان از نوامبر 2023 است. این روند صعودی با ترکیبی از عوامل، از جمله تقاضای قوی‌تر از سوی پالایشگاه‌های آمریکا و کاهش عرضه جهانی، حمایت می‌شود.

آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) این روند را بیشتر تقویت کرد و پیش‌بینی تقاضای نفت در سال 2024 را برای چهارمین بار از نوامبر 2023 تغییر داده و افزایش 1.3 میلیون بشکه‌ای در روز را برای تقاضای جهانی اعلام کرد.

این رقم 110 هزار بشکه در روز نسبت به ماه گذشته بالاتر است. آژانس پیش‌بینی می‌کند عرضه نفت در صورت ادامه کاهش تولید اعضای ائتلاف اوپک پلاس با کمبود مواجه می‌شود.

تحلیل و بررسی نفت خام 26 اسفند

عوامل ژئوپلیتیک و انعطاف پذیری بازار

تنش‌های ژئوپلیتیکی نگرانی های عرضه را تشدید کرده است. حملات اخیر اوکراین به پالایشگاه‌های نفت روسیه، به‌ویژه در بزرگترین تأسیسات Rosneft PJSC، ظرفیت تولید نفت روسیه را مختل کرده است. هم‌زمان، اعضای اوپک پلاس کاهش تولید خود را تمدید و به سناریوی کاهش عرضه دامن زدند.

کاهش غافلگیرکننده ذخایر نفت خام ایالات متحده، همراه با کاهش ذخایر بنزین به پایین‌ترین سطح سه ماهه، نشان دهنده تقاضای داخلی قوی این کشور است. شرکت‌های انرژی آمریکا در این هفته بیشترین تعداد چاه‌های نفت و گاز را از ماه سپتامبر 2023 اضافه کردند. تعداد چاه‌های نفت این کشور حالا به بالاترین رقم طی 6 ماه گذشته رسیده است.
تعداد چاه‌های نفت و گاز که اولین نشانه تولید آینده در آمریکاست 7 حلقه در هفته منتهی به 15 مارس افزایش یافته و به 629 رسیده است‌.

سیاست فدرال رزرو و قدرت دلار آمریکا

سیاست پولی فدرال رزرو همچنان نقطه تمرکز معامله گران نفت است. احتمال کاهش نرخ بهره به دلیل تورم بالا همچنان مبهم است. هر گونه کاهش در نرخ‌ها می تواند به طور بالقوه تقاضا برای نفت را افزایش دهد.

در همین حال، تقویت دلار آمریکا به پیچیدگی بازار افزوده است، زیرا دلار قوی‌تر معمولاً نفت را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. با این حال، این امر تا کنون به طور قابل توجهی از احساسات صعودی در بازار نفت کاسته نشده است.

پیش بینی هفتگی بازار نفت خام

با نگاه به آینده، چشم انداز هفتگی بازار نفت عمدتاً صعودی است. ترکیب افزایش تقاضای جهانی، همانطور که توسط آژانس بین المللی انرژی تاکید شده است، همراه با اختلالات ژئوپلیتیکی عرضه و تعدیل های استراتژیک عرضه، از این دیدگاه حمایت می‌کند.

علیرغم نگرانی های اقتصادی جهانی و دلار قوی آمریکا، تقاضا برای نفت در حال افزایش است. این موضوع، نشان می‌دهد که قیمت نفت احتمالاً روند صعودی خود را در هفته آینده حفظ خواهد کرد. از آنجایی که بازار به این محرک‌های چندوجهی پاسخ می‌دهد، معامله‌گران باید رشد مداوم قیمت نفت را که ناشی از فشارهای مداوم تقاضا و محدودیت‌های عرضه است در نظر داشته باشند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array