به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل قصد دارد در رویداد توسعه سال آینده خود از دستیار صوتی Siri مجهز شده به تکنولوژی هوش مصنوعی رونمایی کند.

شایعات اخیر حاکی از آن هستند که اپل درحال بهبود قابلیت‌های دستیار صوتی Siri به‌کمک مدل‌های زبانی بزرگ (LLMs) می‌باشد. ممکن است در رویداد توسعه WWDC سال 2024 اپل، شاهد رونمایی از این نسخه توسعه‌یافته باشیم.

براساس گزارشات به‌دست‌آمده، کمپانی اپل روزانه میلیون‌ها دلار بابت تعلیم و توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود سرمایه‌گذاری کرده است. تیم‌های مختلفی در این کمپانی مشغول کار کردن بر ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور، مدل زبانی Ajax، بهبود کارکرد دستیار صوتی Siri و غیره هستند.

با وجود اینکه تکنولوژی هوش مصنوعی، نقش پررنگی در محصولات جدید رونمایی شده اپل در کنفرانس توسعه WWDC امسال داشت، اما هیچ‌یک از مدیران اجرایی این کمپانی در سخنرانی‌های خود اشاره مستقیمی به آن نداشتند! جالب اینجاست که با وجود عدم اشاره مستقیم به هوش مصنوعی، کمپانی اپل از این تکنولوژی در بسیاری از پروژه‌ها، خدمات و محصولات خود بهره برده است: از هدست Vision Pro گرفته تا دستیار صوتی Siri.

حدود یک ماه پیش بالاخره اخبار توسعه هوش مصنوعی اختصاصی اپل از سوی تیم کوک، مدیرعامل این کمپانی تأیید شد. او در مصاحبه اخیر خود شایعات پیرامون “توسعه چت‌باتی مشابه ChatGPT در اپل” با نام موقتی و غیررسمی AppleGPT را نیز تأیید کرد. کوک بار دیگر با اشاره به نقش مهم این تکنولوژی در تمام محصولات اپل، اعلام کرد که متخصصان مربوطه درحال انجام تحقیقات موردنظر برای توسعه ابزارهای هوش مصنوعی زایای اختصاصی این غول تکنولوژی هستند.

در رقابتی پرشور و در جهت عقب نیفتادن از رقبایی مانند گوگل و آمازون، کمپانی اپل در مسیر ایجاد مدل زبانی بزرگ اختصاصی خود برای به‌کار گرفتن در این دستیار صوتی‌ست. شنیده‌ها حاکی از آن هستند که اپل می‌خواهد Siri را تبدیل به “بهترین و قدرتمندترین ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی” کند!

هوش مصنوعی Siri

دستیار Siri، هوشمندتر، قدرتمندتر و بهتر

براساس گفته‌های افشاگری با اکانت @Tech_Reve، کمپانی اپل فعلاً درحال توسعه قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی Siri می‌باشد و ممکن است برای اولین بار در نیمه اول سال میلادی آینده (2024) شاهد رونمایی از آن باشیم.
مدل زبانی استفاده شده در این دستیار صوتی قرار نیست مانند مدل زبانی Llama 2 کمپانی متا یک مدل واسطه و بیرونی باشد، بلکه مدل زبانی مورد استفاده توسط اپل به‌صورت درون‌سازمانی توسط مهندسین خود این کمپانی ساخته خواهد شد.

براساس پست این شخص در پلتفرم X، اپل برنامه دارد تا گوشی‌های هوشمند آیفون سری 16، اولین نسل از دستگاه‌های مجهز به دستیار بهبودیافته و برمبنای هوش مصنوعیِ Siri باشد.

همچنین مینگ چی‌کو، تحلیلگر مشهور در جدیدترین یادداشت خود پیش‌بینی کرده که کمپانی اپل قصد دارد مبلغ هنگفت 5 میلیارد دلار را در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. براساس جدیدترین تحقیقات او، اپل قصد دارد در باقی‌مانده سال 2023 بین 2 تا 3 هزار سرور هوش مصنوعی و در سال 2024 بین 18 تا 20 هزار سرور هوش مصنوعی را خریداری کند.

اکانت Tech_Reve در پست جدید خود نوشته:

“هم‌اکنون کمپانی اپل برای متحول‌کردن Siri درحال بهره‌گیری از مدل‌های زبانی بزرگی است که درنهایت این دستیار هوشمند را به همراهی فوق‌العاده تبدیل خواهد کرد. نتیجه این پروژه اپل، ایجاد قدرتمندترین اپلیکیشن هوش مصنوعی‌ این کمپانی خواهد بود. این شرکت تمام تمرکز و انرژی خود را به تجهیز دستیار Siri به هوش مصنوعی اختصاص داده و انتظار می‌رود اولین نگاه به آن در رویداد پیش‌روی سال آینده، یعنی WWDC 2024 باشد. این دستیار بهبود یافته به‌صورت پیش‌فرض و استاندارد روی آیفون 16 و نسل‌های بعدی این گوشی هوشمند استفاده خواهد شد.”

علاوه‌بر مقوله هوش مصنوعی اختصاصی، کمپانی اپل با تمام قوا درحال توسعه نسخه جدید سیستم‌عامل خود نیز می‌باشد. گزارشات مارک گرمن، روزنامه‌نگار مشهور روزنامه Bloomberg حاکی از آن هستند که iOS 18 قرار است در حوزه هوش مصنوعی “جاه‌طلبانه و بی‌نظیر” باشد. انتشار این سیستم‌عامل جدید نقش پررنگی در مسیر آینده این کمپانی خواهد داشت. اپل با انتشار این نسخه جدید امیدوار است بتواند پس از سکوتی طولانی‌مدت، به‌طور گسترده به استقبال هوش مصنوعی رفته و آن را به‌نحوی به‌کار بگیرد که عقب‌ماندنی فعلی خود از رقبایی مانند مایکروسافت و گوگل را با بهترین استراتژی ممکن جبران کند.

منبع: androidauthority

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array