به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، 25 سال پیش در روز 4 سپتامبر سال 1988، موتور جستجوی گوگل توسط لری پیج و سرگئی برین، دانشجویان دکترای دانشگاه استنفورد به قصد مرتب‌سازی اطلاعات جهان بنا گذاشته شد.

تصور کردن دنیای مدرن و امروزی بشر، بدون وجود گوگل بسیار سخت است. این موتور جستجو در سطح روزانه پاسخگوی سؤالات میلیون‌ها نفر از کاربران است.

25 سال پیش در گوشه‌ای از دنیا، لری پیج و سرگئی برین به امید اتصال سازنده همه اطلاعات موجود در جهان با یکدیگر، کمپانی گوگل را در حاشیه کالیفرنیا به‌راه انداختند.
با وجود اینکه هردوی این دانشجویان جوان به موفقیت ایده خلاقانه و سرشار از نبوغ خود ایمان داشتند؛ اما هیچ‌کدام فکر نمی‌کردند عملی کردن این ایده چه تأثیر شگرفی در زندگی انسان‌ها داشته باشد.

گوگل

سرآغاز داستان شکل‌گیری گوگل

لری پیج و سرگئی برین اولین بار در سال 1995 با یکدیگر آشنا شدند. یکسال بعد، این دو درحال ساختن اولین موتور جستجوی خود به‌نام Backrub در اتاق خوابگاه خود بودند. هدف از ایجاد Backrub استفاده از لینک‌ها برای تعیین اهمیت صفحات وب بود.
مدتی بعد، موتور جستجوی Backrub رسماً به گوگل (Google) تغییر نام داد و توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران سیلیکون‌ولی را جلب کرد. سپس در آگوست سال 1998 اندی بکتولشیم، مؤسس کمپانی Sun Microsystems، چکی با مبلغ 100 هزار دلار به‌نام لری پیج و سرگئی برین صادر کرد که همین سرمایه، بودجه اولین بنا کردن کمپانی Google Inc شد.

گوگل
تصویری از گاراژ معروفی که اولین دفتر کار گوگل محسوب می‌شد

کمی بعد، مؤسسین گوگل تصمیم گرفتند تا محل کار خود را ارتقا داده و برای ایجاد یک دفتر کار مناسب به گاراژی متعلق به یکی از دوستان خود، سوزان ووجیتسکی نقل‌مکان کنند.
چند ماه بعد، ووجیتسکی که پتانسیل واقعی کمپانی تازه‌تأسیس دوستان خود را شناخته بود؛ به اعضای این تیم محلق شده و امروز به‌عنوان یکی از پرسابقه‌ترین کارمندان این کمپانی شناخته‌ می‌شود. سوزان ووجیتسکی تا 7 ماه پیش مدیرعامل کمپانی یوتیوب (زیرمجموعه گوگل) بود. او پس از 9 سال از سمت خود کناره‌گیری کرده و نیل موهان جایگزین او شد.

مدیرعامل سابق گوگل
سوزان ووجیتسکی، مدیرعامل سابق گوگل

به مرور زمان و در طی سال‌ها، کمپانی گوگل به‌سرعت گسترش یافت، مهندسین و متخصصین بی‌شماری را به‌کار گرفت و تیم مدیریتی بسیار قوی و قابل‌اعتمادی را ایجاد کرد. در سال 2003، فضای گاراژ دیگر کفاف حجم کارکنان این کمپانی را نمی‌داد و همه اعضای تیم به‌صورت دسته‌جمعی به مقر مرکزی اصلی فعلی این کمپانی، ساختمان Googleplex واقع در شهر Mountain View ایالت کالیفرنیا نقل‌مکان کردند.

کمپانی گوگل
نمایی از مرکز اصلی کمپانی گوگل، Googleplex

سه سال بعد، واژه “گوگل” (گوگل کردن = جستجو کردن) رسماً وارد دیکشنری زبان انگلیسی آکسفورد شد. این اتفاق حاکی از موفقیت چشمگیر و تأثیر بلامنازع این کمپانی تکنولوژی در جهان است.
امروزه عبارت “گوگل کردن” در میان افراد جامعه و خصوصاً نسل جوان عبارتی بسیار مرسوم و متداول است.

تقریباً در همان بازه زمانی بود که کمپانی گوگل، با موفقیت پلتفرم به‌اشتراک‌گذاری یوتیوب را به قیمت 1.65 میلیارد دلار خریداری کرد. امروزه ارزش یوتیوب چیزی در حدود 180 میلیارد دلار تخمین‌زده می‌شود!

در دنیایی که امروز ما می‌شناسیم، کمپانی گوگل ارائه‌دهنده خدمات و محصولات بی‌شماری است که ردپای آنها در جای‌جای زندگیمان مشاهده می‌شود. خدماتی مانند سیستم‌عامل اندروید، سرویس Gmail و از همه مهم‌تر، موتور جستجوی گوگل.

بنیان‌گذران گوگل
لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذران گوگل

گوگلِ امروزی، پیشرفته‌تر و قدرتمندتر

کمپانی گوگل هم‌اکنون بخشی از یک کمپانی بزرگ‌تر به‌نام Alphabet می‌باشد. در طی زمان، خدمات گوگل در سراسر جهان گسترده شد و تسلطی که این کمپانی بر بازار تکنولوژی دارد غیرقابل انکار است.

سکان‌دار فعلی این کمپانی، ساندار پیچای است. پیچای که اولین بار در سال 2004 به گوگل پیوسته بود، رفته‌رفته پیشرفت کرده و بالاخره در سال 2015 به مقام مدیرعاملی این کمپانی رسید. همچنین ساندار پیچای در سال 2019 جایگزین لری پیج شده، و به‌عنوان مدیرعامل کمپانی Alphabet نیز برگزیده شد.

در بحبوحه بحران‌های اقتصادی اخیر، پیچای در اوایل سال میلادی جاری اعلام کرده بود که پاداش کارکنانی که رده بالاتر از معاون ارشد دارند؛ “به‌طرز قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت”. دستمزد سالانه خود پیچای در سال 2020، بدون احتساب پاداش، حدود 2 میلیون دلار اعلام شده بود و خودِ مدیرعامل گوگل نیز جزء کسانی بود که شامل کاهش پاداش‌ها می‌شدند.

ساندار پیچای
ساندار پیچای، مدیرعامل فعلی گوگل

هوش مصنوعی، تمرکز اصلی کمپانی گوگل

کمپانی گوگل تحت‌مدیریت ساندار پیچای، بر توسعه محصولات و خدمات متناسب با تکنولوژی روز دنیا، خصوصاً هوش مصنوعی متمرکز شده است.

بزرگترین سؤال پیش‌روی کمپانی گوگل در حال‌حاضر فقط یک چیز است: “چگونه در حوزه هوش مصنوعی از رقبای خود عقب نیفتیم و از آنها پیشی بگیریم؟”
بعضی از ناظران و کارشناسان، کمپانی گوگل را به کُند بودن متهم کرده‌اند و باور دارند دستاوردهای این کمپانی در حوزه هوش مصنوعی، قابل‌ مقایسه با دیگر رقبا نیست. جالب اینجاست که چت‌بات هوش مصنوعی کمپانی گوگل، Bard، تنها دو ماه پس از چت‌بات افسانه‌ای ChatGPT محصول OpenAI منتشر شده بود!

براساس گزارشات، تمام مدیران اجرایی گوگل به کارکنان بخش‌های مختلف دستور داده‌اند که در روند توسعه تمام پروژه‌های بزرگ و مهم این کمپانی باید از تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده شود.

جدیدترین دستاورد پیش‌روی گوگل، هوش مصنوعی بسیار پیش‌رفته و مورد انتظار Gemini است که قرار است به‌زودی و در اواخر پاییز عرضه شود. به گفته کارشناسان، Gemini چندین‌برابر نسبت به ChatGPT قدرتمندتر است و قرار است به‌صورت جدی با این چت‌بات وارد رقابت شود.

حدود دو ماه پیش، گوگل بالاخره دستیار صوتی هوشمند خود، Google Assistant به ابزارهای هوش مصنوعی زایا مجهز کرد. این آپدیت قرار است مهارت‌ها و عملکرد این دستیار را ارتقا دهد. براساس گزارشات، کمپانی آمازون نیز درحال انجام اقدامی مشابه در زمینه بهبود توانایی‌های دستیار صوتی Alexa با هوش مصنوعی می‌باشد.

همچنین دستیار هوش مصنوعی Duet AI گوگل که به‌تازگی رونمایی شده، می‌تواند با تشخیص لحن و مدل اختصاصی نگارش کاربران، آنها را در نوشتن پیش‌نویس ایمیل‌ها، خلاصه‌سازی متون و انجام وظایف روزمره در محیط Workspace یاری کند.

یکی دیگر از دستاوردهای گوگل، هوش مصنوعی Genesis است. کمپانی گوگل قصد دارد با توسعه یک ابزار هوش مصنوعی متخصص در امر نگارش گزارشات خبری، یک دستیار مطمئن برای خبرنگاران به‌وجود آورد و از وقت‌های تلف‌شده آنها بکاهد. اما تا این لحظه واکنش‌ها به Genesis زیاد مثبت نیستند و نگرانی‌های زیادی راجع به عملکرد آن وجود دارد.

منبع: businesschief

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array