به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل موفق شد برای اولین بار رکورد فروش جهانی کمپانی سامسونگ را شکسته و نام خود را به‌عنوان “بزرگ‌ترین فروشنده موبایل سال 2023” ثبت کند.

براساس گزارش تحلیلی شرکت IDC، کمپانی اپل توانست برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود از کمپانی سامسونگ پیشی گرفته و بیشترین میزان گوشی‌های هوشمند بازار را به مشتریان ارائه دهد. تحلیل صورت‌گرفته از داده‌های موجود در این گزارش، میزان فروش کل کمپانی اپل در سال گذشته میلادی رابیش از 234 میلیون دستگاه و میزان فروش کل کمپانی سامسونگ را بیش از 226 میلیون دستگاه به ثبت رسانده است.

سامسونگ

5 فروشنده برتر موبایل در سال 2023

1- اپل: 234.6 میلیون گوشی‌ هوشمند
2- سامسونگ: 226.6 میلیون گوشی‌ هوشمند
3- شیائومی: 145.9 میلیون گوشی‌ هوشمند
4- Oppo (اوپو): 103.1 میلیون گوشی‌ هوشمند
5- Transsion (ترنشن): 94.9 میلیون گوشی‌ هوشمند

براساس گزارش شرکت IDC، آخرین باری که نام کمپانی کره‌ای سامسونگ در این لیست قید نشده بود مربوط به 13 سال پیش، یعنی سال 2010 میلادی است! در آن زمان نام کمپانی اپل حتی جزء لیست 5 ارائه‌دهنده برتر بازار هم نبوده است.
در آن بازه زمانی، نام کمپانی نوکیا (Nokia) در صدر می‌درخشید و در رتبه دوم کمپانی سامسونگ، در رتبه سوم کمپانی LG، در رتبه چهارم کمپانی ZTE و در رتبه پنجم کمپانی Research in Motion (تولیدکننده گوشی‌های BlackBerry) قرار داشتند.

همانطور که از نام‌های قید شده در این لیست مشخص است؛ بسیاری از این برندها از دور رقابت در بازار گوشی‌های هوشمند خارج شده‌اند و لیست سال 2023 هیچ شباهتی به لیست 13 سال پیش ندارد.

شرکت IDC در تحلیل گزارش خود نوشته است که در میان 3 کمپانی برتر این لیست سالانه، اپل تنها تولیدکننده‌ای است که در طی سال 2023 شاهد رشد بوده و این نتایج تأثیرگذار درنهایت برای اولین بار تاج پادشاهی را نیز برای این غول تکنولوژی به ارمغان آورده است.

سامسونگ

صعود اپل، سقوط سامسونگ

به گفته کارشناسان شرکت IDC، افزایش تقاضای بازار برای محصولات رده‌بالا در نهایت منجر به موفقیت گسترده کمپانی اپل شده است. این دسته از محصولات درحال‌حاضر بیش از 20% از سهم بازار را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه‌بر این، برنامه‌های اختصاصی تعویض گوشی کمپانی اپل و گزینه‌های خرید اقساطی برای مشتریان نیز تأثیر به‌سزایی در این موفقیت داشته است.

تحلیل سالانه IDC نشان می‌دهد که حتی با وجود تصاحب رتبه اول برای اولین بار در تاریخ و کنار زدن سامسونگ؛ اپل در سال گذشته میلادی ناچار بود با دیگر تولیدکننده‌های اندرویدی از جمله برندهای هواوی، OnePlus، گوگل و Honor رقابت شدیدتری داشته باشد.
در بخشی از این گزارش تحلیلی ادعا شده که شاید یکی از دلایل دشواری موفقیت کمپانی اپل در بازار گوشی‌های هوشمند کشور چین، دستاوردهای نویدبخش برند هواوی باشد.

همچنین اخبار منتشر شده اخیر حاکی از آن هستند که اپل اصلاً از شرایط فعلی بازار چین رضایت ندارد و به همین منظور تصمیم گرفته برای ترغیب مشتریان به خرید جدیدترین گوشی‌های هوشمند خود، تخفیفی نادر و 70 دلاری بر قیمت سری آیفون 15 اعمال کند. گزارشات نشان می‌دهند که مشتریان چینی استقبال خوبی از آیفون‌های تازه رونمایی شده نداشتند و ترجیح می‌دهند به سراغ برندهای بومی مانند شیائومی و یا هواوی بروند.

به‌صورت خلاصه، بازار فروش گوشی‌های هوشمند در سال 2023 اصلاً شرایط خوبی را پشت‌سر نگذاشت؛ اما کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که شرایط در سال 2024 بهبود یابد. حتی با وجود این شرایط نامساعد هم اپل توانست در فصل پایانی سال میلادی گذشته بیش از 80.5 میلیون دستگاه آیفون به‌فروش برساند و مجموع فروش خود را به 234.6 میلیون گوشی برساند.

در پایان سال 2023، سهم کمپانی اپل در بازار 20.1% بوده، در حالی که در سال 2022 این آمار تنها 18.8% بوده است. به جهت مقایسه، کمپانی سامسونگ توانست در سه‌ماهه چهارم سال گذشته میلادی تنها 53 میلیون گوشی بفروشد و حدود 19.4% از سهم بازار را به خود اختصاص دهد.

به‌نظر می‌رسد اوضاع در مقر کوپرتینویی‌ها کمی ضدونقیض باشد! حتی با وجود این موفقیت‌ها، کمپانی مایکروسافت چند روز پیش موفق شد با پشت‌سر گذاشتن اپل، عنوان “ارزشمندترین کمپانی جهان” را به خود اختصاص دهد.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array