به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی بزرگ مایکروسافت موفق شد برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود به ارزشی بیش از 3 تریلیون دلار در بازار دست یابد. با ثبت این رکورد چشمگیر، حالا مایکروسافت بعد از کمپانی اپل دومین شرکت فعال در حوزه تکنولوژی است که ارزش بازار 3 تریلیون دلاری دارد.

برای اولین بار در تاریخچه 48 ساله فعالیت مایکروسافت، این اولین باری‌ست که این کمپانی توانسته به چنین موفقیتی دست یافته و به باشگاه 3 تریلیون دلاری‌ها بپیوندد. ارزش سهام مایکروسافت روز چهارشنبه این هفته شاهد رشدی 1.5 درصدی بود و همین باعث شد شرکت ارائه‌دهنده سیستم‌عامل ویندوز با ثبت این رکورد به رقیب خود اپل بپیوندد.

مایکروسافت 3 تریلیون دلاری

مسیر پر فراز و نشیب 3 تریلیون دلاری شدن مایکروسافت

کمپانی اپل حدود دو سال پیش (در سال 2022) برای اولین بار موفق شد ارزش سهام خود را به بیش از 3 تریلیون دلار برساند؛ تقریباً بیش از یک‌سال پس از اینکه ارزش بازار این کمپانی در سال 2020 به 2 تریلیون دلار رسیده بود.
مایکروسافت و اپل در طی چند سال گذشته عنوان “ارزشمندترین کمپانی جهان” را با یکدیگر رد و بدل می‌کردند و بر سر تصاحب نهایی این مقام با یکدیگر در جدال بوده‌اند. مایکروسافت در اوایل ماه ژانویه 2024 موفق شده برای مدت بسیار کوتاهی اپل را موقتاً پشت‌سر گذاشته و این عنوان را به نفع خود ثبت نماید. این در حالی‌ست که کمپانی متا، رقیب این دو فعلاً در آستانه 1 تریلیون دلاری شدن قرار دارد.

با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم مایکروسافت بر تکنولوژی هوش مصنوعی و همکاری با استارتاپ OpenAI، این کمپانی در طی یک سال گذشته از چندین پروژه هوش مصنوعی اختصاصی خود رونمایی کرده و هرماه خدمات و محصولات خود را به این ابزار کاربردی و محبوب تجهیز می‌کند.
در نتیجه این اقدامات، ارزش سهام مایکروسافت در طی چند ماه گذشته دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

مایکروسافت در سال 2023 قیمت فروش دستیار هوش مصنوعی در سرویس‌ Microsoft 365 را نیز اعلام کرده بود که با واکنش‌های بسیار خوبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شده و ارزش سهام این کمپانی را نیز افزایش داده بود. در طی این چند ماه اخیر، از سرعت توسعه و رونمایی پروژه‌های هوش مصنوعی گوناگون کمپانی مایکروسافت کاسته نشده است و به‌صورت تقریبی و هفتگی از دستاوردهای جدید در این حوزه رونمایی می‌شود.

در این 5 سال گذشته، ارزش هر سهم از سهام کمپانی مایکروسافت از 107 دلار در ژانویه 2019 به 404 دلار در ژانویه 2023 رسیده است. مدیرعامل فعلی کمپانی مایکروسافت، ساتیا نادلا، حدوداً یک دهه قبل پیش مسئولیت مدیریت این شرکت را برعهده گرفت. او با تصاحب و خرید پلتفرم‌های لینکدین، GitHub و Mojang (سازنده بازی Minecraft) کاری کرد تا این غول فناوریِ مشهور حتی در شرایطی که حضور فعالی در بازار گوشی‌های موبایل هوشمند ندارد؛ ارزش بازار خود به‌صورت چشمگیری ارتقا دهد.

در این یک سال اخیر مایکروسافت چندین شرکت هوش مصنوعی متفاوت را خریداری کرده و بیش از 10 میلیارد دلار بر استارتاپ OpenAI (ارائه‌دهنده چت‌بات ChatGPT) نیز سرمایه‌گذاری کرده است. این سرمایه‌گذاری‌ها علاوه‌بر بهبود عملکرد و رقابت مایکرو‌سافت در بازار هوش مصنوعی، تجهیز سیستم‌ها و خدمات این کمپانی به پیشرفته‌ترین تکنولوژی هوش مصنوعی را نیز میسر کرده است.
این کمپانی هفته آینده جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر خواهد کرد و در نتیجه دید بهتری به عملکرد اخیر این غول تکنولوژی خواهیم داشت.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array