به گزارش ایران دکونومی، پس از مطرح شدن تشکیل «اتحادیه همکاری‌های دیجیتال خاورمیانه» که از سمت شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ در نمایشگاه جیتکس ۲۰۲۳ مطرح شد، موضوع تحریم نیز مورد انتقاد قرار گرفت.

اتاق بازرگانی از سمت جوانمردی به عنوان پاویون نیرومند بخش خصوصی برای شکلگیری این اتحادیه معرفی شد و پس از طرح این ایده، تعدادی از کارشناسان حوزه اقتصاد دیجیتال حین مفید شمردن این ایده، تحقق آن را نیازمند تلاش دولت برای کمک به بخش خصوصی و رفع تحریم‌ ها دانستند.

حالا و به گفته صادق فرامرزی، نائب رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، طرح این پیشنهاد را ایده خوبی دانست و اما به موانعی مثل تحریم اشاره کرد. وی عقیده دارد که مشکلات داخلی کشور در زمینه ورود تکنولوژی مشکل جدی‌تری بوده و بهتر است دولت به فکر رفع این موانع باشد.

وی در گفتگو با دیجیاتو گفت: «آنچه که ما در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌بینیم فاصله‌گرفتن بیشتر ایران و بیزنس‌های حوزه دیجیتال با دنیاست. این مسئله در جیتکس اخیر هم به‌طور جدی‌تر مطرح شد؛ خصوصاً وقتی دولت‌های عربی خودشان را به اقتصاد دیجیتال متصل کرده‌اند و در نمایشگاه حضور فعال داشتند؛ یعنی نمایشگاه صرفاً جنبه بیزنسی نداشته است.»

تحریم صادق فرامرزی

به باور فرامرزی، این پیشنهاد روی کاغذ بسیار جذاب به نظر می‌رسد: «اینکه در خاورمیانه یک هم‌افزایی بین کشورهای ساکن صورت بگیرد (چیزی که سال‌ها قبل در آمریکا و اروپا رخ داد)، حتماً برای ارکان این حوزه نیز خوب است، اما اینکه این موضوع تا چه میزان شدنی است، جای بحث دارد.»

وی افزود: «امیدوارم دوستان ما در اتاق بازرگانی به آن فکر کرده باشند، چرا که موانعی مانند تحریم ازجمله موانع جدی در مراحل بعد از امضای توافق‌نامه است؛ اینکه رشد معاملاتی که رشد بیزنس‌‌های داخلی را به‌دنبال دارد، به یک‌سری تسهیلات بین‌المللی وابسته است که تحریم‌ها مانع آن خواهند شد.» 

در تحریم دانشمند صادر می‌شود

نائب رئیس نصر تهران به نقش دولت اشاره کرد و گفت: «این پیشنهاد از سمت اتاق بازرگانی به‌عنوان رکن اقتصادی بخش خصوصی مطرح شده است. اتاق به‌طور مشخص رابطه ساختاریافته‌ای با دولت داشته و طبیعی است که این همراهی وجود داشته باشد؛ درحقیقت تقابل‌های سیاسی موضوعی است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. به‌طور مشخص اگر اتاق بخواهد به‌عنوان نهاد بخش خصوصی، کاری را به نفع بیزنس‌های داخلی جلو ببرد، طبیعی است که نیاز به پول ندارد. درنتیجه طبیعی است که از سمت دولت همراهی داشته باشد.»

همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص نقش اتحادیه‌ها تشریح کرد: «چیزی که ما الان داریم تنها صادرات دانش است. ما درحال صادرات دانش به همراه صاحبان آن هستیم. البته بهتر است به‌جای واژه صادرات از کلمه ازدست‌دادن استفاده کنیم؛ چرا که در قبال صادرات آورده‌ای وجود دارد. اگر قرار است چنین اتحادیه‌‌ای شکل بگیرد، امیدوارم بتواند سبب ایجاد رونق هم باشد. طبیعی است که در هر تشکلی، وقتی ارکان به یک هدف واحد فکر می‌کنند، تکثیر دانش یکی از مهم‌ترین قسمت‌هاست.» 

به باور وی، تحریم صرفاً عدم ورود کالا نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که کشورهای درگیر تحریم با آن دست‌و پنجه نرم می‌کنند، این است که کشورها از دانش روز بی‌بهره می‌مانند.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array