به گزارش ایران دکونومی، در این رویداد، دکتر علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان سخنران اول گفت: «در برخی حوزه‌ها، به خصوص کالاهای فرهنگی(محتوا)، تبلیغات وظیفه دارد سطح مصرف مردم را افزایش دهد. دبیرخانه دفتر خدمات کسب‌وکار به دنبال این است که شرکت‌های خصوصی وارد شوند و به گسترش این بازار کمک کنند. ما بر استفاده از ابزارها و فناوری‌های نوین تاکید داریم.»

دکتر علیرضا شاه‌میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت

وی اضافه کرد: «اگرچه با ظهور فناوری‌هایی مثل هوش مصنوعی، تبلیغات دیجیتال قدیمی به نظر می‌رسد، اما مدت‌هاست که تبلیغات محیطی به بستر اینترنت راه یافته‌اند. جای رشد نیز برای پلتفرم‌های داخلی بسیار محسوس است.»

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: «تبلیغات به عنوان صنعتی از صنایع فرهنگی، همواره به دنبال کسب و جذب مخاطب و مصرف کننده بوده است. ذیل این قضیه کسب‌وکارها و تجاری هستند که از این بستر برای سود خود استفاده می‌کنند.»

او افزود: «تبلیغات تابعی از فناوری است. در گذشته، ما ابتدا تبلیغات را می‌دیدیم و بعد کالا را، اما فناوری امکان حضور این دو کنار هم را فراهم کرده است. نقشی که ما به عنوان تنظیم‌گر داریم، تسهیل ارتباطات فعالان این حوزه است. این باعث همگرا شدن این حوزه خواهد شد.»

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد

تفاهم‌نامه‌ای برای تبلیغات

سپس تفاهم‌نامه‌ای با هدف شکوفاسازی بنگاه‌های اقتصادی با استفاده از فناوری‌های نوین به امضا رسید.

تبلیغات

در پنل اول چه گذشت؟

در این رویداد پنل «چالش‌های موجود در توسعه فعالیت‌های مشارکتی صنعت تبلیغات با کسب‌وکار» با حضور امیرحسین اسدی، مدیرکل اداره کسب‌وکار وزارت صمت و محمدصادق آزمندیان، متخصص حقوقی برگزار شد. اسدی در این پنل با اشاره به اندازه بازار جهانی تبلیغات و نداشتن سهم توسط کشور در این بازار گفت: «آیا تبلیغات واقعاً صنعت است؟ چه چالش‌هایی در این حوزه رو به رشد است؟ از آنجاییکه تبلیغات در حوزه‌های مختلفی وجود دارد، با فرهنگ، سیاست، اقتصاد و… ترکیب می‌شود و از موانعی مثل فیلترینگ تاثیر می‌گیرد.»

او اذعان داشت: «تبلیغات در ایران هنوز صنعت نیست، بسترهای پخش مثل سوشال مدیا متعلق به دیگر کشورهاست و فقط دعوای آن در کشور وجود دارد.»

آزمندیان در ادامه توضیح داد: «قانونگذار، قانونی تدوین کرد که از حقوق صاحب برند تجاری حمایت می‌کند و آن را به عنوان یک مال قابل انتقال به غیر، به رسمیت می‌شناسد. در خصوص برندهای فضای مجازی نیز، قوانین، آیین‌نامه‌ها و مقررات باید تدوین شود، چرا که مخاطب در آن فضا وجود دارد. اما در جاییکه قوانین و قواعد وجود ندارد، بنای کسب‌وکار بر بنیان سستی نهادینه می‌شود.»

اسدی ۷ مورد مهم برای صنعت تبلیغات را نام برده و آن‌ها را مهم عنوان کرد: «صادرات صنعت تبلیغات، ورود به بازار بین‌الملل تبلیغات، رتبه بندی این صنعت، قیمت گذاری صنعت تبلیغات، ایجاد مراکز نوآوری این صنعت، دانشجو در صنعت تبلیغات و الزام فناوری برای مجوزها.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

پرونده کامل این رویداد را در این لینک بخوانید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array