رویداد نوآوری گیم جینو چیست؟

جینو با توجه به نیاز‌های جامعه بازی و سرگرمی در ایران به صورت رویدادهای تخصصی حضوری و آنلاین شکل گرفته است. هدف جینو از سال‌ها پیش انتقال دانش از افراد سرشناس و مطرح صنعت بازی و سرگرمی کشور به علاقه‌مندان مستعد نوپا بوده است. بازی‌سازها، گیمرها، استریمرها، رسانه گیم و علاقه‌مندان صنعت گیم مخاطبان اصلی این رویداد به‌شمار می‌روند.

نمایشگاه اینوتکس که خود را پرچم‌دار نمایشگاه‌های اقتصاد دیجیتال و استارتاپی می‌داند، از سال گذشته بخش جدیدی به نمایشگاه خود با نام جینو (Ginno) اضافه کرد. در غیاب دائمی رویداد‌های جهانی مثلGoogle for Games Developer Summit, Steam Dev Days و تعطیل شدن نمایشگاه تهران گیم کانونشن، رویدادهایی مثل جینو تلاش می‌کنند تا گوشه‌ای از این کویر تشنه علاقه‌مند به صنعت سرگرمی را سیراب کنند؛ که این فعالیت‌ها به خودی خود ستودنی‌ست. ما تصمیم داریم در این مقاله به جزئیات برگزاری رویداد جینو و این که آیا توانسته است به اهداف خود دست پیدا کند، بپردازیم و نور افکنی روی نقاط قوت و ضعف این رویداد بیندازیم.

اهداف و بخش‌های جینو 2023

به گفته سایت رسمی نمایشگاه اینوتکس، رویداد جینو باید در هفت بخش مرتبط به بازی و سرگرمی فعالیت خود را زیر نظر نمایشگاه انجام دهد، که به دلایلی نامشخص به دو دسته برگزار شده و برگزار نشده تفکیک می‌شوند؛ که عبارت است از :

بخش‌هایی که طبق برنامه اعلامی نمایشگاه اینوتکس برگزار شدند

  • برگزاری کارگاه‌ها و وبینارها (برگزار شد)
  • سخنرانی‌ها و پنل‌های گفتگو (برگزار شد)
  • معرفی و نمایش بازی‌های ایرانی (برگزار شد)
  • پخش مستند در مورد بازی، ویدئو آرت و اجرا (برگزار شد)

بخش‌هایی که طبق برنامه اعلامی نمایشگاه اینوتکس برگزار نشدند

  • مسابقات بازی آنلاین (برگزار نشد)
  • مسابقات تخته بازی و بازی‌های آفلاین (برگزار نشد)
  • ارائه غرفه‌های انحصاری برای سازندگان بازی، سخت افزارهای بازی، نوآوری ها و آخرین فناوری‌ها در این زمینه، استارتاپ ها و بازی های موبایل (برگزار نشد)

این موضوع درحالی بود که همکار برگزاری بخش گیم نمایشگاه یعنی ویژاس “Wezhus” در پوستر اطلاع‌رسانی امسال (2023) خود تنها 4 بخش‌ را معرفی کرد. با اطمینان می‌توان گفت که پوستر منتشر شده برگزار کننده جینو با هماهنگی پارک علم وفناوری پردیس (مالک نمایشگاه اینوتکس) و همچنین هماهنگی درون مجموعه‌ای بر این فعالیت حاکم بوده، ولی این هماهنگی نمود بیرونی در اطلاع رسانی نداشته است.

زمان و مکان برگزاری جینو 2023

رویداد جینو 2023 در 19 و 20 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شده است. آدرس محل برگزاری رویداد جینو 2023: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری و فناوری اینوتکس 2023، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس، طبقه چهار، سالن آمفی تئاتر

بگذارید در یک جمله آب پاکی را روی دستتان بریزم: نمایشگاه اینوتکس در چندسالی که در پارک علم وفناوری پردیس برگزار می‌شود، دسترس‌پذیری خوبی برای بازدید کنندگان ندارد، حالا شما تصور کنید چه بلایی بر سر امتیاز دسترس‌پذیری جینو می‌آید؛ سالن آمفی تئاتر با کیفیت متوسط، مشکلات زیرساختی برق و در طبقه چهارم یکی از ساختمان‌های دانشگاه آزاد پردیس یعنی جایی که فاصله زیادی با محل اصلی برگزاری نمایشگاه اینوتکس داشت. تنها مزیت محل میزبانی جینو 2023 نزدیک بودن به پارکینگ‌های اختصاصی نمایشگاه بود.

زمان اجرای بخش حضوری رویداد جینو 2023 تنها دو روز از نمایشگاه چهار روزه اینوتکس را دربر می‌گرفت و نسبت به شرایط حاکم بر امکانات زیر ساختی محل برگزاری و فشردگی کار برای برگزار کننده، دو روز زمان مناسبی برای جینو 2023 بود. در ادامه می‌توانید جدول زمانی (کنداکتور) برنامه را مشاهده کنید:

 

برنامه زمانی روز اول رویداد جینو 2023

موضوع عنوان ساعت زمان اجرا
پرفورمنس پخش مستند + مجری (عظیمیان) 10:00 1:00
  اینترو 11:00 0:00
پنل حسن مهدی اصل – امین شهیدی – محمد حیدری – امیر حسین ناطقی 11:00 0:30
    11:30 0:00
جینو ریورس پیچ آقای عظیمیان – آقای رجبی – پارک علم و فناوری 11:30 1:30
  استراحت و افتتاحیه 13:00 3:00
    16:00 0:00
  اینترو 16:00 0:00
جینو پیچ دو نفر – cosplay entrance 16:00 0:10
  اینترو 16:10 0:00
سخنرانی امین شهیدی 16:10 0:30
پرفورمنس موسیقی 16:40 0:15
       

برنامه زمانی روز دوم رویداد جینو 2023

موضوع عنوان ساعت زمان اجرا
  ویدئو 10:00 0:03
افتتاحیه مجری 10:03 0:15
  اینترو 10:18 0:00
  محمد حیدری 10:18 0:30
  اینترو 10:48 0:00
سخنرانی بهنود اناری 10:48 0:30
  اینترو 11:18 0:00
پنل امید صدیقی – بهنود اناری -یه نفر ( محمود ازوش) 11:18 0:45
سخنرانی موزیک ویدئو 12:03 0:12
  اینترو 12:15 0:00
  سپهر ترابی 12:15 0:30
  استراحت 12:45  
  اینترو 14:00 0:00
سخنرانی محمد مهدی بهفرراد 14:00 0:30
  اینترو 14:30 0:00
سخنرانی ماکان علیخانی 14:30 0:30
  اینترو 15:00 0:00
پرفورمنس دو نفر – Cosplay Entrance 15:00 0:15
  اینترو 15:15 0:00
پنل دانیال نوروزی – نیما فرشین – سپهر ترابی 15:15 0:45
  اینترو 16:00 0:00
سخنرانی کیوان جعفری 16:00 0:30
  اینترو 16:30 0:30
سخنرانی امین شهیدی 16:30 0:30
  مجری 17:00 0:15
پرفورمنس موزیک ویدئو 17:15 0:15
    17:30  

 

گیم جم رویداد جینو 2023

امسال بخش جدیدی با نام فراخوان رقابت‌های بازی سازی(گیم جم) در پوستر رسمی جینو 2023 خودنمایی می‌کرد که رویکرد برگزاری این بخش تقریباً هیچ شباهتی با استاندارهای عمومی گیم جم نداشت. به گزارش ایران دکونومی، این بخش به درخواست پارک علم و فناوری پردیس به رویداد جینو 2023 افزوده شده بود تا نیاز پارک در بخش روابط عمومی به یک بازی ویدیویی موبایلی را پوشش دهد.

 

فقدان اطلاع رسانی مناسب، عدم ساز و کاری برای کمک به کار تیمی افراد نوپا در کنار عبارت‌هایی همچون “رقابت” ، “جایزه‌های x میلیونی” به سرعت بخش بازی سازی رویداد جینو 2023 را عنوان و ارزش‌های گیم جم دور کرد و در نتیجه میتوان گفت این بخش فرمایشی فروغ خواصی نداشت.

هنوز اطلاع از برندگان گیم جم جینو 2023 در دسترس نیست و نمی‌دانیم رقابت کنندگان این بخش چند نفر بوده‌اند و آیا جایزه برندگان این بخش پرداخت شده است یا خیر. 

کارگاه‌ها آموزشی رویداد جینو 2023

کارگاه‌های رویداد جینو 2023 یکی از بخش‌های جینو بود که امتیاز مناسبی در نظر سنجی‌های میدانی ایران دکونومی از مخاطبین دریافت کرد. جینو 2023 چهار وبینار آموزشی جذاب توسط وهاب احمدوند، حسن مهدی‌اصل، شیرین حمیدی و مهدی فنایی داشت که به صورت جداگانه ارائه شدند. این بخش کیفیت خود را نسبت به سال گذشته حفظ کرد، ولی از نظر تعداد محتوا، افت محسوسی داشت.

تمامی این کارگاه‌ها به عنوان پیش رویداد، بین 13 الی 16 اردیبهشت به صورت آنلاین برگزار شد. در ادامه به ترتیب به عناوین و محتواهای هر وبینار می‌پردازیم.

کارگاه‌ها آموزشی رویداد جینو ۲۰۲۳

وبینار اول: وبینار طراحی بازی در گیم جم!

معرفی: شیرین حمیدی هستم و مدت ۱۲ سال هست که در ساخت بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کنم. در شرکت‌های مختلفی مثل فن افزار، مدریک، کوئیز آو کینگز و … در بازی‌های زیادی به عنوان گیم دیزاینر، لول دیزاینر، انیماتور ۲D و مدیریت پروژه مشارکت داشتم. علاقه زیادی به گیم جم دارم و بازی که در اولین گیم جم ساختیم برنده Game Connection China شد. در حال حاضر هم به عنوان گیم دیزاینر در شرکت Kiloo Games Studio در دانمارک مشغول به فعالیت هستم.

وبینار دوم: وبینار تجاری سازی در صنعت گیم!

اطلاعات کافی برای اینداستریالایز کردن و تجاری سازی در دنیای بازی سازی با آقای حسن مهدی‌اصل، مدیر عامل شرکت سورنا گیمز

وبینار سوم: وبینار بازی سازی با مهدی فنایی

معرفی: مهدی فنائی هستم، اولین بازیم رو بیشتر از ده سال پیش و زمانی ساختم که هنوز بازی های اندرویدی وجود نداشتند. بعدها ساخت یک بازی ماجرایی به اسم ۴۱۱۴۸ کمک کرد تا بتونم درآمد و موفقیت بیشتری کسب کنم. این روزها همچنان مشغول ساخت بازی های ماجرایی هستم و البته بیشتر از اینکه توجه کنم مخاطب ها چه بازیی رو می پسندن، سعی می‌کنم چیزی رو خلق کنم که خودم از فرایند ساختش لذت می برم.

وبینار چهارم: بررسی ویژگی های آنریل انجین برای طراحان بازی و مراحل بازی

معرفی وهاب احمدوند
برخی از سوابق: طراح فنی ارشد در استودیوی Gamecan، مدرس رسمی Unreal Engine، مدرس آنریل در آکادمی FullCycle، طراح فنی بازی در استودیوی A

کارگاه‌ها آموزشی رویداد جینو ۲۰۲۳

سخنرانی‌ها و پنل‌های رویداد جینو 2023

 

پنل گفتگو در مورد چالش پیچ و گیم‌جم در ایران

با حضور: امین شهیدی، محمد حیدری و امیر‌حسین ناطقی

امین شهیدی با موضوع: Indie Game Pitch

مدیر عامل استودیو بلک کیوب گیمز

شروع روز دوم رویداد جینو 2023

محمد حیدری با موضوع: استراتژی مارکتینگ برای بازی‌ها

مدیر مارکتینگ استودیو پاییزان

محمد کاملاً اتفاقی ۶ سال پیش وارد حوزه بازی‌سازی شد. کار خودش را از بازی‌های هایپرکژوال شروع کرد و در این مسیر تجربه گیم دیزاین، مارکتینگ و بیزینس دولوپمنت رو بدست آورد. محمد حالا در سمت مدیر مارکتینگ استودیو پاییزان روی بازی F2P کار می‌کند.

بهنود اناری با موضوع سرمایه‌گذاری در eSports , تجربه ها و روندها
مدیرمحصول / مدیر رویداد

حدود 12 سال هم مسیر در برگزاری تورنمنت های این حوزه بودم. دغدغه و حسرت من هم همیشه مغفول بودن از این اقیانوس بکر و استفاده نکردن از ظرفیت های دور از تصورش هست . می‌خوام براتون از این سفر ناشناخته و راه های پر پیچ و خمش بگم و اینکه دنیا چطور از این شاخه, یک صنعت بسیار قوی و رو به رشد ساخته .

گفتگو با موضوع : بررسی آینده‌ی eSports در ایران

با حضور: بهنود اناری، محمود آزوش، پیمان جدی

سپهر ترابی با موضوع: رسانه و دنیای بازی

سردبیر بازینامه – مجری و صداپیشه

فعالیت خودم رو تو دنیای بازی‌های ویدیویی با نویسندگی تو رسانه‌ها شروع کردم. به واسطه نیازی که حس کردم، در مجله “بازینامه” شروع به کار کرد. مسیر کار تو رسانه باعث شد تو حوزه روابط عمومی هم فعالیت داشته باشم و با مدریک و پاییزان کار کردم. بعد از اون دیگه بیشتر روی رسانه تمرکز کردم. و حالا می‌خوام از تجربیات این مسیر بگم

 

محمد مهدی بهفرراد با موضوع: چالش‌ها و فرصت‌های صنعت بازی‌سازی ایران

کارشناس ارشد mba، موسس و مدیر عامل شرکت دانش بنیان بازی، گستران دریک (استودیو بازی سازی مدریک)، عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران، موسس انستیتو ملی بازی سازی، تولید کننده و ناشر بازی های موبایلی در بازار ایران و کشورهای منا، تولیدکننده ی بازی های شاخص و پر مخاطب از جمله خروس جنگی، صفر تا صد، گلمراد، گلپری، گلشیفته و…

ماکان علیخانی با موضوع طراحی بازی با هدف جذب ناشر
نویسنده، طراح بازی و کارگردان Naser: Son of Man

موسس و مدیر شرکت Enlightened Robot. کارم تو ویدئو گیم رو با ژورنالیزم و نوشتن برای سایت‌ها و مجلات گیم، از جمله بازیسنتر و بازیرایانه شروع کردم. برای چندتا از پروژه‌هام تونستم از جشنواره گیم تهران جایزه غزال طلایی رو بگیرم و در حال حاضر هم به عنوان نویسنده، طراح بازی و کارگردان، مشغول کار بر روی پروژه Naser: Son of Man هستم

گفتگو با موضوع : بررسی وضعیت ژورنالیسم گیم ایران

با حضور: نیما فرشین (ویجیاتو)

دانیال نوروزی (منتقد و ژورنالیست بازی‌های ویدیویی)

سپهر ترابی (سردبیر بازینامه)

کیوان جعفری با موضوع: توسعه اکوسیستم صنعت گیم ایران
بنیانگذار نارین گیمز

گزارش تصویری رویداد نوآوری بازی جینو 2023

 

رویداد جینو 2023 از نگاه فعالان صنعت و شرکنندگان

 

امین شهیدیسازنده بازی قصه‌های بیستون در گفتگوی اختصاصی با ایران دکونومی گفت: خوشحال می‌شوم وقتی میبینم در اینوتکس بخش گیم جدی است و امسال و سال گذشته جدی‌تر شده است و در واقع فضایی شده که می‌تواند بازی سازان را دور هم جمع کند. از این رویداد‌ها خیلی بیشتر باید باشد. بیشتر رویدادهای گیم ایران را در حال حاضر بخش خصوصی دارد برگزار می‌کند، حتما نباید برگزاری این رویدادها را بخش خصوصی انجام دهد. برای این که صنعت بازی راه خودش را پیدا کند، دورهم جمع کردن اکوسیستم بازی کشور، یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز است که حاکمیت (نهادهای دولتی) می‌تواند این کار را انجام دهد و پشتیبانی کند.

امین شهیدی، سازنده بازی قصه‌های بیستون در گفتگوی اختصاصی با ایران دکونومی گفت: خوشحال می‌شوم وقتی میبینم در اینوتکس بخش گیم جدی است و امسال و سال گذشته جدی‌تر شده است و در واقع فضایی شده که می‌تواند بازی‌سازان را دور هم جمع کند. از این رویداد‌ها خیلی بیشتر باید باشد. بیشتر رویدادهای گیم ایران را در حال حاضر بخش خصوصی برگزار می‌کند؛ حتماً نباید برگزاری این رویدادها را بخش خصوصی انجام دهد. برای این که صنعت بازی راه خودش را پیدا کند، دورهم جمع کردن اکوسیستم بازی کشور، یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز است که حاکمیت (نهادهای دولتی) می‌تواند این کار را انجام دهد و پشتیبانی کند.

 

همچنین امیرحسین ناطقی مدیر استودیوی کوییز آو کینگز در مصاحبه‌ای اختصاصی با ایران دکونومی گفت: کلاً با برگزاری این رویداد‌ها موافقم، ولی احساس می‌کنم باید نظم و هدف بیشتر داشته باشند. رویدادهایی که در حال حاضر برگزار می‌شود خیلی پراکنده هستند، مطمئناً از هیچی خیلی بهتر است. به نظرم باید بدانیم این رویداد برای چه چیز آمده است؟ چه کسانی مخاطب جینو 2023 هستند؟ آیا رویداد در دسترس مخاطبان هدف هست و به سهولت می‌توانند در این رویداد شرکت‌ کنند؟ خروجی جینو 2023 چه می‌تواند باشد؟ این‌ها مواردی هستند که می‌شود روی آن‌ها کار کرد.

در گفتگوی مفصل‌تری که ایران دکونومی با وهاب احمدی درباره رویداد جینو 2023 داشت، احمدی اظهار کرد ” دلم می‌خواهد این رویداد را از وجوه مختلف نقد و بررسی کنیم تا برگزارکننده بتواند با شنیدن این نظرات رویداد را بهبود بخشد.

وهاب احمدی در پاسخ به این سوال که چقدر با جینو آشنا هستید و آن را می‌شناسید گفت: می‌خواهم در ارتباط با این سوال کمی رک و رو راست جواب بدهم. من هنوز جینو را نمی‌شناسم. جینو وبسایت مستقل و خاصی از خودش نداشت و داده‌های مربوط به این رویداد فقط در یکی از صفحات سایت اینوتکس بود، آنجا هم به صورت کلی توضیحاتی وجود داشت و فاقد اطلاعات مرسوم و جزئی بود. من از دوستان بازی سازم در ایران کمک گرفتم تا کسی به من اطلاعات بهتر و کافی ارائه دهد، ولی در کمال تعجب هیچ کس از دوستانم از رویداد جینو اطلاعی نداشتند و حتی این رویداد را نمی‌شناختند، این موضوع بسیار جدی هست که نشان می‌دهد در بین جامعه بازی و سرگرمی رویداد هنوز شناخته نشده است.

سوال از وهاب احمدی: میزان بودجه مالی رویداد در اطلاع رسانی درست چقدر نقش دارد؟ 

من از تجربه خودم در ایران می‌گویم. در سال گذشته که هنوز این قدر رسانه‌های جمعی فراگیر نبودند و ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دورهمی‌های تخصصی بازی برگزار می‌کردیم؛ به خوبی یادم می‌آید که ما 20 الی 30 روز قبل از این دورهمی چند ساعته اطلاع رسانی را شروع می‌کردیم و نتیجه آن این می‌شد که روز رویداد 200 نفر از شهرهای مختلف به تهران آمده بودند و صندلی کافی برای نشستن نداشتند. آن روزها ما پولی برای این کار خرج نمی‌کردیم. به نظر من این مورد ربط مستقیم به آشنایی برگزارکننده با صنعت گیم در کشور دارد. 

مورد دیگر را هم در رابطه با همین بخشی که خودم ارائه داشتم، باید بگویم: بنر وبینار من کمتر از 24 ساعت قبل از برگزاری کلاس به دست من رسید و بعد از آن کلی پیام و کامنت در شبکه های اجتماعی‌ام دریافت کردم. مخاطبین سوال داشتند که ما به کلاس شما نرسیده‌ایم، ویدیوی کلاس‌تان را از کجا می‌توانیم ببینیم. باقی کلاس‌ها آیا ضبط شده‌اند؟ و سوالات مشابه…

باید بگویم اگر این مواردی که مخاطبان به آن نیاز دارند جدی گرفته نشود، هدف رویداد که بالا بردن دانش جامعه گیم است، محقق نمی‌شود؛ البته اگر این موضوع هدف رویداد باشد. نقطه قوت بخش وبینار هم استفاده از پلتفرم مناسب این کار یعنی ایسمینار بود. کاربران به آسانی سرکلاس حاضر می‌شدند و سوالات خود را توسط ابزاری که در اختیارشان بود، می‌پرسیدند.

بودجه رویداد جینو 2023

هنوز اطلاع دقیقی از بودجه جینو در دو سال گذشته در دست نیست. ما در تلاش هستیم با مدیران نمایشگاه اینوتکس و برگزارکننده رویداد جینو در آینده مصاحبه‌ای داشته باشیم و پاسخ این سوال را برای مخاطبین عزیز ایران دکونومی بیابیم.

جمع بندی

صنعت بازی‌های ویدیویی در ایران در یک دهه گذشته ناملایمات زیادی را پشت سر گذاشته و روند آن نزولی است. اتفاقات کوچکی گاهاً باعث می‌شود صعودهایی کوچک را تجربه کنیم. صعودهایی از جنس امید به آینده و ساخت راهی برای آیندگان. وظیفه جینو را می‌توان این دانست که هر سال یکی از این صعودهای کوچک و موقت در بخش رویداد‌های حاکمیتی بازی و سرگرمی کشور باشد. اما اگر عملکرد کلی رویداد نمره منفی از مخاطب بگیرد، نه تنها دیگر صعود در کار نیست، بلکه به جای روند نزولی در صنعت، یک سقوط را شاهد خواهیم بود.

 

جینو 2023 در بخش محتواهای آموزشی نمره A را می‌تواند از مخاطب دریافت کند. در بخش پنل‌های تخصصی نیز نمره B+ و در بخش تدارکات پیش از رویداد و همچنین قسمت حضوری نمره C را دریافت کند. همچنین نمره دسترس‌پذیری رویداد نیز C- می‌تواند باشد.

 

جالب است بدانید این نمرات را  در حالی می‌تواند از مخاطب خود انتظار داشته باشد که در روزهای اجرایی رویداد یکی از مسئولین بخش جینو در “پارک علم و فناوری پردیس” به خبرنگار ایران دکونومی گفت: برگزارکننده جینو 2023 همه تعهدات خود برای اجرای رویداد را به درستی انجام داده است!

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array