به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI موفق شد در سال 2023 میلادی به درآمد نجومی 1.6 میلیارد دلار دست یابد. این استارتاپ موفق با مدیریت سم آلتمن، امسال سروصدای بسیاری در دنیای تکنولوژی به‌پا کرده بود.

دردسرهای 1.5 ماه گذشته که با اخراج ناگهانی سم آلتمن و بازگشت مجدد او به‌عنوان مدیرعامل در کمپانی OpenAI اتفاق افتاده بود؛ در نهایت نتوانست مانع موفقیت روزافزون و کسب درآمد چشمگیر این استارتاپ آمریکایی شود.
براساس جدیدترین گزارش وبسایت The Information، شرکت خالق چت‌بات محبوب و کاربردی ChatGPT موفق شده در سال 2023 درآمدی بیش از 1.6 میلیارد دلار به جیب بزند.
نکته جالب این گزارش آماری اینجاست که OpenAI تا میانه ماه اکتبر (اواخر مهرماه 1402) درآمدی 1.3 میلیارد دلاری کسب کرده بود. یعنی این استارتاپ موفق شده در عرض دو ماه (نیمه اکتبر تا نیمه دسامبر) شاهد رشد 20 درصدی درآمد سالانه خود باشد!

ChatGPT

عوامل کسب درآمد نجومی کمپانی OpenAI

کمپانی OpenAI بخش زیادی از این رشد چشمگیر در سطح درآمد سالانه خود را مدیون محبوبیت روزافزون و فراگیر چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT می‌باشد. به گفته چندین منبع آگاه و ناشناس، این استارتاپ موفق شد در سال 2023 چندین مشتری سازمانی سرشناس را به لیست مشتریان خود بیفزاید و در نتیجه درآمد بیشتری از فروش اشتراک‌های سازمانی اختصاصی و همچنین اشتراک ChatGPT Plus به‌دست آورد.

کمپانی OpenAI از زمان ارائه سرویس اشتراکی و پولی ChatGPT Plus در فوریه سال 2023؛ روزانه شاهد استقبال بی‌نظیر و روبه‌رشدی از سوی کاربران خود بوده است.
جدیدترین آمارهای به‌دست‌آمده حاکی از آن هستند که این استارتاپ ماهانه می‌تواند درآمدی در حد 130 میلیون دلار داشته باشد! اما مسئله‌ای که کارشناسان را بیشتر تحت‌تأثیر قرار داده است؛ مقایسه وضعیت مالی این استارتاپ در اواخر سال 2022 و اواخر سال 2023 است.

گزارشات سال گذشته میلادی حاکی از آن هستند که استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI در پایان سال 2022 تنها 28 میلیون دلار درآمد داشته است.
اگر جدیدترین آمار مربوط به سال 2023 را درنظر بگیریم؛ به این معناست که نرخ رشد درآمد سالانه استارتاپ هوش مصنوعی تحت‌مدیریت سم آلتمن شاهد رشدی 5700 درصدی بوده است!

به باور نشریه Bloomberg، این عملکرد استثنایی حتماً به مذاق سرمایه‌گذاران و سهامداران این کمپانی خوش خواهد آمد. همانطور که چند روز پیش به آن پرداخته بودیم، کمپانی OpenAI در تلاش است تا با جذب سرمایه جدید ارزش خود را به بیش از 100 میلیارد دلار برساند.
هنوز نام شرکای تجاری جدید این استارتاپ فاش نشده است اما پیش‌بینی می‌شود که با ثبت چنین رکورد قابل‌توجهی در آخرین روز سال 2023 میلادی، شاهد پیوستن سرمایه‌گذاران قدرتمندی به این کمپانی موفق باشیم.

همچنین براساس این گزارش، ظاهراً OpenAI مذاکراتی را برای جمع‌آوری بودجه‌ای حدود 8 تا 10 میلیارد دلاری از شرکت G42 (مستقر در ابوظبی) نیز انجام داده است. هدف از جذب این سرمایه، آغاز رسمی مسیر این استارتاپ برای ساختن تراشه‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود می‌باشد.

اگر این مسیر با موفقیت طی شود و کمپانی تحت‌مدیریت سم آلتمن بتواند سرمایه‌ای بیش از 100 میلیارد دلار جذب کند؛ استارتاپ OpenAI بعد از کمپانی هوافضای تحت‌مدیریت ایلان ماسک، SpaceX، به دومین استارتاپ ارزشمند ایالات متحده آمریکا تبدیل خواهد شد.

منبع: The Informationwccftech

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array