به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، چت‌بات هوش مصنوعی Grok هفته آینده در دسترس کاربران اشتراکی X Premium+ قرار خواهد گرفت.

کمی پس از اینکه اسکرین‌شات‌هایی مبنی بر مشاهده Grok در محیط وب اپ X منتشر شد، ایلان ماسک شخصاً اخبار مربوط به انتشار قریب‌الوقوع این چت‌بات را تأیید کرد.
با اینکه وعده‌های ماسک برای انتشار پروژه‌هایش در یک زمان خاص همیشه قابل اعتماد نیستند؛ اما بررسی کدنویسی‌های شبکه اجتماعی X نشان می‌دهد که برنامه ادغام خدمات چت‌بات Grok با این پلتفرم از مدتی پیش در دست توسعه بوده است.

Grok

چت‌بات Grok وارد می‌شود!

در همین هفته جاری، محقق اپلیکیشن، نیما اوجی با انتشار اسکرین‌شات‌هایی افشا کرد که چت‌بات Grok به محیط وب اپ پلتفرم X افزوده شده و آدرس URL آن twitter.com/i/grok می‌باشد.
در یکی از این تصاویر، به کاربران نسخه رایگان X توصیه شده تا با آپگرید کردن برنامه کاربری خود به خدمات Grokدسترسی داشته باشند. در تصویر دیگر، قابلیت “Ask Grok” برای برقراری مکالمه با این چت‌بات نمایش داده شده است.

چت‌بات Grok در روز 4 نوامبر (بیش از 15 روز پیش) در اختیار عده محدودی از کاربران آزمایشی قرار گرفته بود. هدف از توسعه این چت‌بات، رقابت با نمونه‌های برتر موجود در بازار مانند ChatGPT (محصولی از OpenAI)، چت‌بات Bard (محصولی از گوگل)، چت‌بات Claude (محصولی از Anthropic) و غیره می‌باشد.

ایلان ماسک، مؤسس و مالک کمپانی سازنده چت‌بات Grok، یعنی استارتاپ هوش مصنوعی xAI، به کاربران خود اطمینان‌خاطر داده که این چت‌بات نسبت به دیگر رقبای خود دارای “حس شوخ‌طبعی” و “شخصیت واقعی” خواهد بود.
البته مهم‌ترین ویژگی چت‌بات Grok شوخ‌طبعی زیرکانه آن نیست، بلکه اتصال به دنیای وسیعی از اطلاعات آنی در محیط شبکه اجتماعی X است.

پلتفرم X در اواخر تابستان اعلام کرده بود که قصد جمع‌آوری داده‌های بیومتریک و پیشینه شغلی و تحصیلی کاربران خود را دارد. سپس تغییرات صفحه مربوط به سیاست‌های این شبکه اجتماعی، مشخص کرد که هدف اصلی این جمع‌آوری داده‌ها تعلیم مدل‌های زبانی هوش مصنوعی بوده است!

احتمال دارد که دسترسی Grok به میلیون‌ها پست روزانه در پلتفرم X و در نتیجه نحوه عملکرد متفاوت آن با دیگر رقبا، بالاخره کاربران را به خرید اشتراک پولی X Premium ترغیب کند. علی‌رغم رونمایی از چندین قابلیت جدید و کاربردی مانند خرید آنلاین و استریم بازی‌های ویدیویی، امکان برگزاری لایو ویدیویی، امکان انتشار پست‌های طولانی، امکان برقراری تماس صوتی و تصویری، امکان دانلود ویدیوها، کاهش تعداد آگهی‌های تبلیغاتی، امکان ویرایش پست‌ها پس از انتشار، دریافت تیک آبی احراز هویت و مخفی کردن آن، سیستم ویژه کسب درآمد از تبلیغات و چندین امکانات دیگر، کاربران استقبال چندانی از اشتراک‌های پولی X نداشته‌اند.

در نتیجه، شبکه اجتماعی X اخیراً تصمیم گرفت اشتراک پولی X Premium (که در گذشته Twitter Blue) نام داشت را به سه اشتراک جداگانه و مجزا تقسیم کند:

  • اشتراک Basic : ماهانه 3 دلار / عدم حذف تبلیغات
  • اشتراک X Premium : ماهانه 8 دلار / حذف نیمی از تبلیغات
  • اشتراک Premium+ : ماهانه 16 دلار / حذف همه تبلیغات

لیندا یاکارینو، مدیرعامل X دو ماه پیش اعلام کرده بود که این شبکه اجتماعی در عرض 2 ماه بیش از 20 میلیون دلار به تولیدکنندگان محتوایی که در سیستم کسب درآمد مشارکت کرده بودند؛ پرداخت کرده است!

چت‌بات هوش مصنوعی Grok قرار است به امکانات برنامه اشتراکی X Premium+ افزوده شود، در نتیجه این ویژگی کاربردی و هیجان‌انگیز ممکن است کاربران عادی (فارغ از سازندگان محتوا) را به خرید این اشتراک وسوسه کند.

شبکه اجتماعی X درحال حاضر به‌شدت نیازمند هرگونه کسب درآمد از امکانات مختلف این پلتفرم است. مدتی است که تبلیغ‌دهندگان و برندهای مختلفی که در این محیط آگهی‌های تبلیغاتی خود را منتشر می‌کنند؛ به دلیل انتشار برخی پست‌های جنجالی و رفتارهای نامناسب خود ماسک از فعالیت در این پلتفرم دست کشیده‌اند.

انتشار قریب‌الوقوع چت‌بات Grok کمی پس از پایان (شاید موقتی؟) دردسرهای اخیر در کمپانی رقیب، OpenAI اتفاق خواهد افتاد.
ایلان ماسک که از اعضای مؤسس و همکاران سابق سم آلتمن و این استارتاپ بوده است، در سال 2018 به دلیل برخی اختلاف نظرها و اختصاص دادن تمرکز خود بر کارخانه خودروسازی تسلا از OpenAI جدا شده بود.

هرچند در همین هفته جاری هم ماسک دست از برخوردهای همیشگی خود برنداشته است و طبق معمول بدون هیچ مانعی درباره اخراج سم آلتمن، استخدام او در مایکروسافت، اظهارات ساتیا نادلا، تصمیم عجیب ساتسکیور برای برکناری آلتمن و حتی بازگشت آلتمن به OpenAI اظهارنظر کرده است.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array