به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی و به نقل از Washington Post، زمانی‌که کمپانی OpenAI چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT را در نوامبر سال میلادی گذشته به کاربران عرضه کرد، به‌صورت ماهانه شاهد ترافیک انبوهی بر وبسایت خود بود و همچنین کاربران جدیدی روزبه‌روز به جمع آن افزوده می‌شدند.
اما براساس آمارهای وبسایت تحلیلی Similarweb، برای اولین بار در ماه ژوئن، تعداد کاربران ChatGPT ریزش داشته است.

در ماه ژوئن نسبت به ماه می، نرخ ترافیک مراجعه کاربران دسکتاپ و موبایل به وبسایت رسمی ChatGPT حدود 9.7% کاهش داشته است. همچنین مراجعه کاربران جدید نیز شاهد افت 5.7 درصدی بوده است. براساس این گزارش آماری، میزان زمان صرف شده در وبسایت ChatGPT توسط کاربران بیش از 8.5% کاهش یافته است.

کاهش حجم ترافیک در این وبسایت نشان‌دهنده این است که چت‌بات ChatGPT دیگر مانند گذشته برای کاربران و مخاطبان تازگی ندارد. فعلاً کمپانی OpenAI واکنشی به آمار رو به کاهش مشتریان خود نداده است.

ChatGPT

چت‌بات ChatGPT، آغازگر دورانی جدید

چت‌بات ChatGPT از زمان ظهور خود، بنیان‌گذار استفاده روزمره کاربران از خدمات هوش مصنوعی زایا برای رسیدگی به وظایف روزانه مانند نوشتن، کدنویسی، ویرایش و غیره بود.
به همین ترتیب و با فراگیر شدن خدمات این چت‌بات، ChatGPT موفق شد به آمار ماهانه بیش از 100 میلیون کاربر فعال در ژانویه دست یابد؛ تنها دو ماه پس از عرضه عمومی!

درحال حاضر ChatGPT یکی از برترین اپلیکیشن‌ها و ارائه‌دهنده بهترین خدمات در دنیاست. این چت‌بات ماهانه بیش از 1.5 میلیارد بازدید کاربران را در تاریخچه فعالیت خود دارد که همین موضوع آن را تبدیل به یکی از 20 وبسایت برتر جهان کرده است.

کمپانی OpenAI با توسعه چنین دستاورد چشمگیری موفق شده از کمپانی‌های عظیمی مانند گوگل (و چت‌بات Bard) و مایکروسافت (و مرورگر هوشمند Bing) پیشی بگیرد.

کارشناسان معتقدند این کاهش کاربران فقط بخشی از روند طبیعی موفقیت است. آنها بیان کرده‌اند که زمانی‌که یک تکنولوژی جدید در مدت زمان بسیار کوتاهی از 0 به 100 می‌رسد؛ طبیعتاً پس از مدتی میزان هیجان و نوآوری آن برای کاربران فروکش خواهد کرد. همچنین ابزارهای هوش مصنوعی تقریباً از همان میانه راه درگیر نگرانی‌های نهادهای نظارتی شده‌اند و نیاز مبرم به آپدیت کردن دانش و درک آنها از جهان پیرامون نیز وجود دارد.

با درنظر گرفتن اینکه اپلیکیشن نسخه iOS این چت‌بات در ماه می توسط OpenAI به کاربران ارائه شد؛ طبیعی است که به مرور زمان بخشی از ترافیک سنگین وبسایت برداشته شده و به این اپ منتقل شود. این اپلیکیشن در مدت کمتر از یک هفته موفق به ثبت رکورد نیم میلیون نصب شده بود.
عده‌ای نیز معتقدند به دلیل پایان سال تحصیلی و آغاز تعطیلات تابستانی، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان “فعلاً” برای انجام تکالیف خود به کمک چت‌بات ChatGPT نیاز ندارند و همین ممکن است باعث کاهش ترافیک در وبسایت آن شده باشد.

براساس گزارشات وبسایت data.ai، تا تاریخ چهارم جولای 2023، اپلیکیشن iOS چت‌بات ChatGPT بیش از 17 میلیون بار توسط کاربران دانلود شده است.

البته این افت تعداد کاربران ممکن است کمی به نفع کمپانی OpenAI نیز باشد و در مدیریت هزینه‌‌های آن به‌کار آید. سم آلتمن، مدیرعامل این کمپانی اخیراً بیان کرده بود که تأمین هزینه‌های مداوم برای پاسخگویی ممتد و در دسترس کاربران بودن در هر بازه زمانی‌ای، “ترسناک و اشک درآور” است.

منبع: reuters

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array