به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، درحالی‌که کمپانی گوگل همچنان درحال توسعه و بهبود چت‌بات اختصاصی خود به نام Bard برای عرضه به بازار است، کمپانی مادر آن یعنی Alphabet دستور واضحی به کارمندان خود داده است: از استفاده از چت‌بات‌های هوش مصنوعی خودداری کنید، حتی چت‌بات Bard!

چهار منبع آگاه به این مسئله به روزنامه رویترز گفتند که این غول تکنولوژی به کارکنان خود توصیه کرده که از وارد کردن اطلاعات محرمانه این کمپانی به چت‌بات‌های هوش مصنوعی زایا مانند ChatGPT ساخته کمپانی OpenAI یا حتی چت‌بات اختصاصی گوگل Bard به دلیل ریسک افشای این اطلاعات دوری کنند.

بر اساس شنیده‌ها، کمپانی Alphabet نگران است که با وارد کردن این اطلاعات حساس و محرمانه به چت‌بات‌های هوش مصنوعی، ناظران و کارشناسان عملکرد چت‌بات‌ها به آنها دسترسی یابند.
همچنین، همیشه احتمال این وجود دارد که این چت‌بات‌ها از داده‌ها و اطلاعات ورودی برای تعلیم مجدد خود استفاده کنند و در نتیجه باعث افشای آن شوند.

Bard

ممنوعیت استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در کمپانی‌های بزرگ

البته که چنین ریسکی کاملاً محتمل است، ماه گذشته کمپانی سامسونگ این خبر ناگوار را تأیید کرد که پس از استفاده کارمندان از هوش مصنوعی ChatGPT، بخشی از اطلاعات محرمانه این کمپانی افشا شده بود. پس از واقعه، سامسونگ استفاده از هرگونه ابزار هوش مصنوعی را برای کارمندان خود ممنوع کرد و مدتی بعد خبر از توسعه هوش مصنوعی اختصاصی درون‌سازمانی برای تسهیل وظایف آنان داد.

همچنین در ماه ژانویه یکی از وکلای تیم حقوقی کمپانی آمازون به کارمندان این کمپانی توصیه کرد که اطلاعات محرمانه و کدنویسی‌های اختصاصی خود را در اختیار این چت‌بات‌ها، خصوصاً ChatGPT قرار ندهند.

چندی پیش کمپانی اپل نیز دست به اقدام مشابهی زد. بر اساس یافته‌های روزنامه The Wall Street Journal، اپل استفاده از هوش مصنوعی ChatGPT و دستیار Copilot ساخته کمپانی مایکروسافت که کار اصلی آن کدنویسی است را برای کارکنان خود قدغن اعلام کرد.

به گزارش رسانه‌ها، اپل نیز مانند دیگر کمپانی‌های بزرگ تکنولوژی تمایل به توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود دارد و در مسیر دستیابی به این هدف، دو استارتاپ مرتبط را در سال 2020 به قیمت 200 میلیون دلار و 50 میلیون دلار خریداری کرده است.

در حال حاضر، بزرگترین توسعه‌دهندگان دنیای تکنولوژی همگی درحال کار کردن بر روی پروژه‌های هوش مصنوعی زایا هستند. از متا و اینستاگرام گرفته تا مایکروسافت و Bing، از آمازون و لینکدین گرفته تا گوگل، از علی‌بابا گرفته تا هوآوی و Baidu و سامسونگ، حتی ایلان ماسک که یکی از مخالفان سرسخت پیشرفت بیش‌ازحد این تکنولوژی است؛ همه و همه بر توسعه هوش مصنوعی اختصاصی خود تمرکز دارند.

روند توسعه هوش مصنوعی Bard

کمپانی گوگل در ماه مارچ سال جاری میلادی از هوش مصنوعی Bard رونمایی کرد. این چت‌بات بر اساس مدل زبانی داخلی کمپانی گوگل به‌نام LaMDA ساخته شده است.
حدود یک ماه قبل از عرضه Bard، یادداشتی لو رفته از مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای، نشان داد که او به‌طور گسترده از کارمندان خود خواسته تا به‌صورت روزانه بین 2 تا 4 ساعت از این هوش مصنوعی به‌طور آزمایشی استفاده کنند.
همچنین کمپانی گوگل محدودیت‌های لیست‌انتظار این چت‌بات را در طی برگزاری رویداد Google I/O امسال لغو کرد و آن را در دسترس عموم قرار داد.

در هفته جاری، کمپانی گوگل عرضه عمومی چت‌بات Bard را در ناحیه اتحادیه اروپا به دلیل برخی از مسائل امنیتی و حریم خصوصی به تعویق انداخت. کمیسیون حفاظت از داده‌ها مدعی شده که اقدامات کمپانی گوگل و چت‌بات Bard همسو و سازگار با قوانین این مسئله نیستند.

منبع: gizmodo

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array