به گزارش واحد ترجمه ایران‌ دکونومی، کمپانی متا موج اخیر تعدیل نیروهای خود را در روز چهارشنبه عملی خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که در این دوره از تعدیل نیروها، حدود 6000 نفر شغل خود را از دست بدهند.

این تعدیل نیروهای پی‌درپی، بخشی از پروسه پاکسازی کمپانی متا به‌نام سال بهره‌وری” هستند. در طی این پروسه، کمپانی متا در بخش‌های زیادی از هزینه‌های خود خواهد کاست و ساختار کلی این سازمان را بازسازی خواهد کرد.

کارمندان متا از این تعدیل نیرو اطلاع قبلی داشتند. بنیان‌گذار و مدیرعامل این کمپانی، مارک زاکربرگ، در ماه مارچ با انتشار پستی در بلاگ رسمی متا اعلام کرده بود که در طی دو دوره تعدیل نیرو، 10 هزار نفر شغل خود را در این کمپانی از دست خواهند داد. او همچنین تاریخ حدودی این دو دوره تعدیل نیرو را اواخر ماه آوریل و اواخر ماه می اعلام کرده بود.
این تعدیل نیروهای اخیر درحالی انجام می‌شوند که کمپانی متا به تازگی و در ماه نوامبر سال 2022 نیز حدود 11 هزار نفر از کارکنان خود را اخراج کرده بود.

تعدیل نیروی هفته جاری شامل عناوین شغلی اداری و بیزینسی خواهد شد. درحالیکه تعدیل نیروی ماه مارچ کارکنان بخش تکنولوژی را تحت تاثیر قرار داده بود. همچنین کمپانی متا روند استخدامی خود را برای 5 هزار عنوان شغلی متوقف کرده است.
جمعاً، حدود 21 هزار نفر از کارمندان متا شغل خود را در این کمپانی از دست داده‌اند. این آمار، سرانه نیروی کار جهانی متا را از نوامبر سال گذشته تاکنون، حدود یک‌چهارم کاهش داده است. در آن زمان کمپانی متا هنوز با نام “فیسبوک” شناخته می‌شد و تقریباً 87 هزار نفر کارمند در آن مشغول فعالیت بودند.

زاکربرگ در پستی که در ماه مارچ در بلاگ متا منتشر کرده بود نوشت: “از زمانی که از تعداد کارکنان خود در متا کاسته‌ایم، به‌طرز غافلگیرکننده‌ای تمام امور با سرعت بیشتری انجام می‌شوند.”
او ادامه داد: “اکنون که به گذشته نگاه میکنم، هزینه‌های ناشی از پروژه‌هایی با اولویت کمتر را به‌شدت دست‌کم گرفته بودم.”

تعدیل نیرو

تضعیف روحیه کارکنان متا به دلیل تعدیل نیروهای مکرر

با درنظر گرفتن اینکه هزاران نفر از اعضای تیم‌های مختلف در متا درحال ترک اجباری شغل خود هستند، روحیه بقیه اعضای تیم به‌شدت آسیب‌‌پذیر و ضعیف شده است. کارکنان متا ماه‌هاست که با بی‌قراری و اضطراب بسیار منتظر اعلام نتایج دوره‌های تعدیل نیرو در این کمپانی هستند تا ببینند که آیا درنهایت شغل خود را از دست خواهند داد یا خیر.

همچنین، بخش زیادی از کارمندان، خصوصاً در بخش پشتیبانی، به‌دلیل تعدیل نیرو و اخراج دیگر کارکنان متا، برای رسیدگی به نیازهای کاربران و انجام وظایف خود تحت فشار زیادی قرار گرفته بودند.
با اینکه از دست دادن شغل برای بسیاری از افراد معادل تحمل استرس بسیاری است، تعداد زیادی از کارکنان علاوه‌بر از دست دادن عنوان شغلی، ویزای کاری یا بیمه درمانی خود را نیز از دست خواهند داد.

در عین حال، کمپانی متا سال گذشته مبلغی در حدود 13.7 میلیارد دلار برای بخش زیرمجموعه خود به نام Reality Labs هزینه کرده بود. این بخش که متخصص توسعه متاورس است، عملکرد خوبی از خود نشان نداد. سرمایه‌گذاران از روند کاری زاکربرگ رضایت‌خاطر کافی نداشتند. زاکربرگ در هنگام کار کردن بر روی این پروژه، اصرار بسیار زیادی داشت که ترکیب متاورس و واقعیت‌مجازی (VR) انقلابی در ارتباطات اجتماعی نسل آینده به‌وجود خواهد آورد.

پس از این وقایع، شایعاتی مبنی بر ناامید شدن زاکربرگ از تکنولوژی متاورس و تمرکز تمام‌وقت او بر هوش مصنوعی شنیده می‌شد. اما او این شایعات را به‌شدت انکار کرد و گفت که هرگز از توسعه رویای خود، متاورس، دست نخواهد کشید.

زاکربرگ در جلسه مالی اخیر متا گفته بود: “شنید‌ه‌های اخیر حاکی از آن هستند که ما در کمپانی متا، دیگر بر پروژه‌های مرتبط با متاورس کار نمی‌کنیم. به همین دلیل من به‌صورت کاملاً شفاف اعلام میکنم که چنین خبری اصلاً صحت ندارد. ما به‌صورت همزمان بر هوش مصنوعی و متاورس متمرکز هستیم و قصد داریم در آینده نیز به همین مسیر ادامه دهیم.”

اما در هرصورت، هوش مصنوعی بخش جدانشدنی از پروژه‌های درحال توسعه در کمپانی متا، مخصوصاً در بخش واقعیت‌مجازی (VR) و واقعیت‌افزوده (AR) است.

اگر کمپانی متا بتواند طبق برنامه‌های پیش‌روی خود برای آینده پیش رود، این آخرین دور از تعدیل نیروهای صورت گرفته در این کمپانی خواهد بود.

منبع: TechCrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array