به گزارش واحد ترجمه ایران‌ دکونومی، ماه گذشته در دنیای تکنولوژی شایعاتی مبنی بر جایگزین شدن موتور جستجوی گوگل در دستگاه‌های برند سامسونگ منتشر شده بود.
بر اساس این شایعات، کمپانی سامسونگ، یکی از برترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند قصد داشت تا موتور جستجوی پیش‌فرض گوشی‌های مدل Galaxy خود را با موتور جستجوی Bing، محصول کمپانی مایکروسافت جایگزین کند.

با رونمایی از امکانات جدید موتور جستجوی Bing بر مبنای هوش مصنوعی ChatGPT، سلطه طولانی‌مدت گوگل در بازار موتورهای جستجو به خطر افتاده بود. با این حال، گزارشات اخیر حاکی از آن هستند که سامسونگ برنامه خود را به تعویق انداخته، همین باعث به ارمغان آوردن آرامشی نسبی برای کمپانی گوگل شده است.
اما در هر صورت، مبارزه برای تسلط بر بازار موتورهای جستجو تمام نشده و هردوی این کمپانی‌های عظیم، گوگل و مایکروسافت، خود را برای رقابتی شدید آماده می‌کنند.

اگر کمپانی‌های سامسونگ و اپل، گوگل را با موتور جستجوی دیگری جایگزین کنند، کمپانی گوگل متحمل ضرری 20 میلیارد دلاری خواهد شد.
جایگاه گوگل به‌عنوان برترین و پراستفاده‌ترین موتور جستجو در جهان، عده‌ای را نگران مسائل انحصارطلبانه کرده است. تنها از قرارداد این کمپانی با سامسونگ، سالانه سودی بیش از 3 میلیارد دلار نصیب گوگل می‌شود. از دست دادن سامسونگ و سپس اپل، در صورتیکه از اقدام احتمالی سامسونگ تبعیت کند، برای گوگل بسیار گران تمام خواهد شد. در صورت بروز این اتفاق، درآمد سالانه گوگل با افت بیش از 20 میلیارد دلار مواجه خواهد شد.

سامسونگ همکار و شریکی حیاتی برای گوگل در جنبه‌های مختلفی محسوب می‌شود. تصمیم به جایگزینی این موتور جستجو، تبعات بسیار سنگینی برای هر دو کمپانی در پی خواهد داشت.

اخیراً موتور جستجوی Bing در بسیاری از زمینه‌ها از رقیب دیرینه خود، گوگل، پیشی گرفته است. با توجه به تعامل و همکاری مایکروسافت و کمپانی OpenAI، پایه‌ها و زیرساخت‌های Bing نیز بر مبنای هوش مصنوعی ChatGPT ارتقاء یافت و دنیای جدیدی را به روی کاربران باز کرد. قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی ChatGPT در مهارت مکالمه باعث شده که Bing عملکردی بهتر و رقابتی‌تر در بازار موتورهای جستجو داشته باشد.

سامسونگ

رقابت گوگل و Bing برای جلب نظر کمپانی سامسونگ

کمپانی گوگل با به رسمیت شناختن این خطر جدی، در تلاش است که پروژه‌های هوش مصنوعی خود را به‌سرعت ارتقاء دهد و همچنین قصد دارد به‌زودی از موتور جستجویی جدید به نام Magi برمبنای هوش مصنوعی بهره‌برداری کند.
چت‌بات اختصاصی گوگل به‌نام Bard، موفق نشد به اندازه ChatGPT توجه عموم را به خود جلب کند، اما با این حال کمپانی گوگل از تلاش دست برنخواهد داشت. در رویداد اخیر Google I/O، رسماً لیست انتظار این چت‌بات برداشته شد و کاربران از این پس می‌توانند بدون محدودیت به هوش مصنوعی Bard دسترسی داشته باشند.

حق گوگل از سهام این بازار در بیشتر کشورها از 90% فراتر می‌رود. همین آمار بالا، باعث مطرح شدن مسائل انحصارطلبی غول صنعت تکنولوژی شده است. تحقیقات ضدانحصارطلبی، پرونده‌های دادگاهی و شکایت‌های قضایی مختلفی در حال اثبات و یا جستجو درباره این موضوع هستند، اما با این حال گوگل هنوز حاکم بی‌چون‌وچرای این عرصه است.
احتمال جایگزینی گوگل با Bing بر منبای هوش مصنوعی، نیز جنبه‌ای دیگر به مسائل رقابتی و حقوق مصرف‌کنندگان می‌افزاید.

رقابت روزافزون میان گوگل و مایکروسافت برای سلطه بر بازار موتورهای جستجو، کمپانی سامسونگ را به فکر جایگزینی موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های خود انداخته است. اما با وجود تغییر عقیده موقتی تولیدکننده گوشی‌های محبوب Galaxy، این خطر بسیار محتمل هنوز برای گوگل رفع نشده است.
تجهیز موتورهای جستجو به ابزارهای هوش مصنوعی، بخش جدیدی از این رقابت محسوب می‌شود و تجربه کاربری شخصی‌سازی شده در زمینه جستجو، اهمیت زیادی برای مصرف‌کنندگان خواهد داشت.
درحالیکه رقابت برای عرضه موتور جستجوهای مبنی بر هوش مصنوعی درحال شدت گرفتن است، گوگل فعلاً در موضع بازنده قرار دارد و در تلاش است که تمام توان خود را به باقی ماندن در این بازار و رقابت با Bing اختصاص دهد.

از آنجایی‌که هم کمپانی گوگل و هم کمپانی مایکروسافت در تلاش برای جلب توجه مخاطبان و عرضه ویژگی‌های نوآورانه به کمک هوش مصنوعی هستند، آینده دنیای موتورهای جستجو سرشار از فرصت‌های جالب و هیجان‌انگیزی خواهد بود.

ویراستار: تارا هدایتی

منبع: gizmochina

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array