ابرکلاس، استارتاپی در حوزه آموزش است که به صورت تخصصی بر آموزش‌های حوزه آی‌تی به خصوص شبکه تمرکز دارد. مهرداد توکلی، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ که فارغ‌التحصیل رشته کامپیوتر است و حدود بیست سال در حوزه آی‌تی فعالیت دارد. در سال‌های اخیر با توجه به کمبود‌هایی که در این حوزه حس کرده بود، تصمیم به ساختن ابرکلاس گرفت. رسانه ایران دکونومی گفتگویی با موسس ابرکلاس داشت که می‌توانید در ادامه آن را دنبال کنید.

ایده استارتاپ ابرکلاس

ایده ابرکلاس از کجا آمد؟

من در دورانی که تدریس می‌کردم، مشکلات زیادی رصد کردم، مثلاً اینکه افراد با هر شرایط روحی و جسمی باید در ساعت مقرر در کلاس می‌بودند و مدرس باید همواره ذهن آن‌ها را برای آموزش روشن نگه می‌داشت. برخی آموزشگاه‌ها نیز دوره‌ها را به صورت فشرده در چند روز با نام کمپ برگزار می‌کردند که قاعدتاً بازدهی مناسبی نداشت. در آموزش‌های ضبط شده هم این مشکل حل شده بود، اما تعاملی وجود نداشت. کمی بعد آموزش‌های آنلاین آمد. در دوره کرونا، این آموزش‌ها پیشرفت خوبی داشت، اما زیرساخت مناسبی وجود نداشت. آن زمان من شرکت دیگری در حوزه آی‌تی داشتم، خواستم با کمی نوآوری آموزش را به یکی از زیرمجموعه‌های آن اضافه کنم. بعد از بررسی به این نتیجه رسیدم که خود این خدمت نیاز به شرکت مجزایی دارد. با بررسی انواع آموزش‌ها، مزایا و معایب آن، فکر کردم که می‌توان از انواع آموزش‌ها برای یک مدل بهینه استفاده کرد. چالش دیگر این بود که مراقبتی بعد از دوره از دانش‌پذیران وجود نداشت نداشت. ما سعی کردیم این چالش‌ها را هم پوشش دهیم. خیلی از موارد نیز الگو گرفته از نمونه‌های خارجی است. متاسفانه آموزش دانشگاهی در کشور مدل خوبی ندارد و دانش‌پذیر به همان فرآیند عادت دارد. من فکر کردم، شاید نتوانم فرهنگ آموزش را به طورکلی تغییر دهم، اما حداقل در بحث آی‌تی شاید بتوانم آموزش متفاوتی ارائه کنم.

وجود چه ویژگی از ابرکلاس باعث می‌شود آن را استارتاپ بخوانید؟

استارتاپ، بیزنس مدل مشخص ندارد و طی پیوت‌ها ممکن است عوض شود. ابرکلاس هم همینطور است. کاملاً منعطف است و بیزنس مدل آن در تغییر است. در جلسات طوفان فکری ما ایده‌های متفاوت و خلاقانه مطرح می‌شود. به همین دلیل است که ما خودمان را آموزشگاه نمی‌دانیم؛ بلکه استارتاپ ابرکلاس هستیم. در دوره‌های ما نوآوری وجود دارد و فرآیند دوره‌ها را می‌سازیم.

تیم‌سازی و چالش‌ها

کمی از فرآیند تیم‌سازی خود بگویید!

این یکی از سخت‌ترین کارهای ما بود، این هم به بیزنس مدل ما برمی‌گردد. برخی از اعضای تیم ما همکاران ما بودند. من در پروسه جذب چالش‌های زیادی داشتم. یکی از مسئله‌ها هم این بود که ما در آموزش نمی‌خواستیم زیرساخت بسازیم و می‌خواستیم از زیرساخت‌های آماده استفاده کنیم، همین همکاران را به تیم ما اضافه می‌کند. این به رشد ما سرعت می‌بخشد.

بزرگترین چالش شما در مسیر کارآفرینی چه بود؟

من بنابر شغلم، فرآیند شکلگیری و رشد استارتاپ‌ها را در اروپا هم دیدم. آنجا، وقتی استارتاپی بخواهد شکل بگیرد، مورد حمایت ارگان‌های مرجع قرار می‌گیرد. این موضوع در ایران وجود خارجی ندارد. ما هم سرمایه‌ای جذب نکردیم و خودمان سرمایه‌گذاری کردیم. چالش دیگر این بود که واقعاً نمی‌دانیم به چه مجوزهایی نیاز داریم. هم‌اکنون یک لیست ۱۵تایی از مجوزها داریم که از سال گذشته شروع کردیم، اما هر کدام به نوعی به چند مجوز احتیاج پیدا می‌کنند. همین سیکل‌های دریافت مجوز برای ما بسیار چالش‌برانگیز شده است. آموزش یک خدمت مهم در جامعه است که به نوعی کمترین درآمد را هم دارد. زیرساخت‌های ارتباطی نیز مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرده، مثلاً سامانه احراز هویت گاهی از کار می‌افتاد و مشکل بزرگی بود.

در خصوص اعتبار مدارک ابرکلاس توضیح دهید:

ما مدرک‌گرا نیستیم، به دنبال آن رفتیم چون مخاطب خواسته، اما تمرکز ما بیشتر بر کیفیت آموزش است. ما گپ بازارکار و کارفرما را پر می‌کنیم. برای این گپ مشکلات را پیدا کردیم و برای آن‌ها راه حل ارائه کردیم. مدرک هم بنا به خواست دانش‌پذیر ارائه می‌دهیم. البته هرکسی هم نمی‌تواند وارد دوره‌های ما شود و با آزمون و مصاحبه انتخاب می‌شوند؛ پس تمرکز ما بر یادگیری است. ما مدرک ارائه می‌دهیم و مجوزهای آن را نیز اخذ کرده‌ایم، ولی هدفمان مدرک نبوده است.

رقابت نه، ساختن

پس مزیت رقابتی‌تان کیفیت آموزش است؟

ما برای رقابت نیامدیم. حوزه آموزش، آن هم در حوزه آی‌تی به دلیل چالش‌های موجود رقابتی ندارد. مجموعه‌های دیگر هم تنها رقابت بر سر قیمت پایین دارند که همین از کیفیت آموزش می‌کاهد. همین کاهش قیمت باعث می‌شود مجموعه‌ها کوچکتر می‌شوند، مدرس‌ها راضی نمی‌شوند و به آموزش فریلنسری رو می‌آورند، دانش‌پذیران به دنبال اساتید فریلنسر می‌روند آن هم در چارچوب نیست. در حال حاضر که شرایط اقتصادی مناسبی وجود ندارد، قصد نداریم دوره‌هایی گرانقیمت برگزار کنیم، ما می‌خواهیم بازار آموزش آی‌تی را درست بسازیم. در واقع تفاوتی که با دیگران داریم کیفیت آموزشی، مسیر درست آموزش را داریم. ما شرایط نیاز شرکت‌ها را در کشور شناختیم و براساس آن‌ها، دوره‌ها را بومی‌سازی کردیم تا کاربردی شوند.

با توجه به فعالیت شما، آیا به دنبال اینترنت طبقاتی هستید؟

اصلا نمی‌دانم چرا اینترنت باید طبقه طبقه باشد؟ فکر می‌کنم فقط در ایران این اتفاق بیفتد. این تصمیمات کلان است که به بطن جامعه هم رسوخ کرده است. همه کسب‌وکارها به اینترنت برای توسعه نیاز دارند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array