به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با توجه به اینکه گزارش مالی اخیر سامسونگ حاکی از افت شدید سود سالانه است؛ به‌نظر می‌رسد آخرین سنگر این کمپانی کره‌ای برای بهبود اوضاع مالی، جدیدترین‌ گوشی‌های پرچمدار آن باشد.

گزارش مالی جدید سامسونگ حاکی از آن است که این کمپانی همچنان در جبران ضرر مالی سال 2022 خود ناکام مانده است. براساس جزئیات این گزارش، درآمد سالانه سامسونگ در سال مالی 2023 حدود 194 میلیارد دلار و سود عملیاتی این بازه زمانی حدود 4.9 میلیارد دلار ثبت شده است.

سود خالص سه‌ماهه پایانی سال 2023 این کمپانی 73% کاهش یافته و درآمد این فصل نیز حدود 51 میلیارد دلار بوده است. درآمد کل سال 2023 سامسونگ حدود 14% و سود عملیاتی سالانه نیز 85% کاهش یافته است!

سامسونگ

دلیل کاهش درآمد و سود عملیاتی سامسونگ چه بود؟

هردوی این آمار نسبت به ارقام سال گذشته به‌طرز چشمگیری کاهش یافته‌اند؛ خصوصاً عدد مربوط به سود عملیاتی. این کمپانی سود عملیاتی سال مالی 2022 را حدود 35 میلیارد دلار ثبت کرده بود که حتی همین دستاورد هم نسبت به سال 2021 حدود 6.9 میلیارد دلار کمتر بوده است! دلیل کاهش این سود از سال 2021 تا 2022، کاهش تقاضای شدید برای تراشه‌ها، پردازنده‌ها و گوشی‌های هوشمند تولیدی سامسونگ بوده است. به گفته روزنامه Wall Street Journal، آمار مربوط به سال 2023 تا این لحظه بدترین عملکرد این کمپانی کره‌ای و مشهور در یک دهه گذشته می‌باشد.

به گفته این کمپانی، بخش تولید مموری و کارت حافظه تا حدودی ضررهای قبلی را جبران کرده اما این تلاش‌ها برای جلوگیری از 1.63 میلیارد دلار زیان مالی در سه‌ماهه چهارم سال 2023 کافی نبوده‌ است. این اولین ضرر سالانه بخش نیمه‌هادی سامسونگ در 15 سال اخیر بوده است. آخرین بار در سال 2008 و به‌دلیل بحران مالی جهانی، اتفاق مشابهی در این کمپانی افتاده بود، اما ضرر مالی امسال حتی بزرگتر هم هست.

بخش لوازم دیجیتالی و صفحه‌نمایش‌های سامسونگ نیز حتی با وجود فروش بسیار خوب تلویزیون‌های هوشمند این برند در تعطیلات سال نو، ضرر عملیاتی 37.5 میلیارد دلاری را گزارش کرده است. بخش گوشی‌های هوشمند سامسونگ اعلام کرد که فروش این کسب‌وکار و سود عملیاتی آن نسبت به فصل گذشته کاهش یافته و به‌صورت کلی به دلیل “کاهش محبوبیت پرچمداران قبلی” و افت سراسری گوشی‌های هوشمند در سراسر جهان، این بخش نیز با زیان مالی مواجه شده است.

اتکا بر قابلیت‌های هوش مصنوعی S24 برای جبران ضررهای مالی

برنامه و هدف اصلی کمپانی سامسونگ برای فصل اول مالی سال 2024، بهبود شرایط مالی و ارتقای میزان کسب درآمد از طریق “فروش محصولات ارزشمند و محبوب کاربران” مانند محصولات مجهز به جدیدترین تکنولوژی هوش مصنوعی زایا می‌باشد.
همچنین این غول کره‌ای امیدوار است میزان فروش و تقاضا برای تراشه‌های مورداستفاده در گوشی‌ها و کامپیوترهای هوشمند در این بازه زمانی افزایش یابد. اما در عین حال سامسونگ اعتراف کرده که ممکن است میزان کسب درآمد به این زودی‌ها به حالت پرسود قبلی بازنگردد.

سامسونگ به‌شدت امیدوار است که پرچمداران سری جدید Galaxy S24 با استقبال خوبی از سوی کاربران مواجه شده و باور دارد که قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌کار گرفته شده در این گوشی‌های هوشمند می‌تواند میزان درآمد بخش گوشی‌های سامسونگ را به‌شدت افزایش دهد. فرایند ارسال گوشی‌های سری Galaxy S24 از مدتی پیش آغاز شده و مدل پایه S24 با قیمت 800 دلار و مدل پیشرفته‌تر S24 Ultra با قیمت 1300 دلار به کاربران عرضه می‌شود.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array