به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی،  کانادا انتظار دارد براساس متمم بودجه سالانه 2024 این کشور، تا سال 2026 چارچوب بین‌المللی گزارش‌دهی دارایی‌های رمزنگاری شده (CARF) را برای وضع مالیات اعمال کند. این کشور در حال برداشتن اولین قدم‌ها در راستای تنظیم استاندارد جدیدی است که انتظار می‌رود تا سال 2027 ، حدود 47کشور آن را رعایت کنند.

گفتنی است که CARF الزامات گزارش‌دهی جدیدی را برای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های دیجیتال (CASP) ازجمله صرافی‌های رمزارزی، کارگزاران و فروشندگان دارایی‌های رمزنگاری‌شده و اپراتورهای دستگاه‌های باجه خودکار دارایی‌های رمزارزی، اعم از افراد حقیقی یا حقوقی، اعمال می‌کند. در گزارش تکمیلی از «استیبل کوین‌ها، محصولات مشتقه صادر شده در قالب یک دارایی رمزنگاری‌شده و برخی توکن‌های غیرمثلی» به‌عنوان نمونه‌هایی از دارایی‌های کریپتو نام برده شده است.

کلیه پلتفرم‌های ارائه‌دهنده خدمات دارایی‌های دیجیتال (CASP) موظف هستند گزارش تراکنش‌های بین دارایی‌های دیجیتال و دارایی‌های فیات و سایر رمزارزها با کلیه دارایی‌های رمزپایه را به آژانس درآمد کانادا (CRA) ارائه دهند. انتقال دارایی‌های رمزنگاری‌شده توسط CASPها، از جمله پردازش خدمات پرداخت در تراکنش‌های بالاتر از 50 هزار دلار آمریکا نیز باید گزارش شود. علاوه بر این:

«ارائه‌دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری‌شده ملزم به دریافت و گزارش اطلاعات مربوط به هر یک از مشتریان خود، از جمله نام کامل، آدرس، تاریخ تولد، حوزه (های) قضایی محل اقامت و شماره شناسایی مالیات‌دهندگان به تفکیک حوزه‌های قضایی محل اقامت نیز هستند.»

کدام نهادهای کانادایی مشمول این قانون می‌شوند؟

کلیه CASPهای مقیم کانادا یا آنهایی که در این کشور مشغول تجارت هستند، مشمول الزامات این قانون خواهند شد. تراکنش‌های انجام شده از مبدا کانادا یا خارج از آن، خواه از طرف اشخاص حقیقی باشد یا حقوقی، نیز باید در این گزارش گنجانده شوند.

لازم به ذکر است که تراکنش‌های مربوط به ارز دیجیتال بانک مرکزی و هرگونه نسخه دیجیتالی ارزهای فیات مانند استیبل کوین‌ها تحت الزامات CARF گزارش نمی‌شوند، زیرا این دارایی‌ها طبق اصلاحات استاندارد گزارشگری مشترک (CRS) سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات بین مقامات مالیاتی بین‌المللی در نظر گرفته شده‌اند.

استاندارد بین‌المللی گزارش‌دهی مالیات ارزهای دیجیتال در کانادا

اطلاعات جمع آوری شده تحت CARF نیز در سطح بین‌المللی به اشتراک گذاشته می‌شود. درست مانند استاندارد گزارشگری مشترک (CRS)، استاندارد CARF نیز توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)  تنظیم شده است. انگیزه ایجاد آن نیز این بود که CRS تراکنش‌هایی را که از طریق واسطه‌های مالی سنتی انجام نمی‌شد، ثبت نمی‌کرد.

این سازمان CARF را در جلسه وزرای دارایی گروه بیست (G20) و روسای بانک‌های مرکزی در ماه اکتبر 2022 معرفی کرد. در نوامبر 2023 نیز 47 کشور متعهد شدند که CARF را تا سال 2027 در قوانین داخلی خود بگنجانند. گفتنی است که OECD دارای 38 عضو است که عمده آنها را کشورهای اروپایی تشکیل می‌دهند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array