به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل با انتشار بیانیه‌ای درباره زمان برگزاری کنفرانس توسعه سالانه خود اطلاع‌رسانی کرد. کنفرانس توسعه Google I/O 2024 قرار است به‌زودی و در تاریخ 14 می (25 اردی‌بهشت 1402) برگزار شود.

در این رویداد پیش‌رو شاهد رونمایی از اخبار مربوط به محصولات متنوع گوگل مانند گوشی‌های پیکسل، سیستم‌عامل اندروید و احتمالاً پروژه‌های هوش مصنوعی این کمپانی خواهیم بود. درست مانند هرسال، اعلامیه برگزاری کنفرانس توسعه سال 2024 نیز ملزم به حل کردن 15 پازل خلاقانه توسط کاربران بود.

کنفرانس توسعه گوگل

رویداد یک روزه Google I/O 2024

براساس گزارشات اخیر، کنفرانس توسعه Google I/O سال 2024 دقیقاً 2 ماه دیگر برگزار خواهد شد. درست مانند سال گذشته، سخنرانی ابتدایی و اصلی کنفرانس توسعه گوگل در “حضور عده‌ منتخبی از حضار” به‌صورت زنده برگزار خواهد شد و تماشای آن به‌صورت مجازی و آنلاین برای همه امکان‌پذیر است.

به باور کارشناسان، تمرکز اصلی کنفرانس توسعه Google I/O امسال بر روی تکنولوژی هوش مصنوعی خواهد بود. خصوصاً با توجه به اینکه کمپانی گوگل از مدل هوش مصنوعی پرچمدار خود Gemini، مدل متن‌باز Gemma و دیگر خدمات زیرمجموعه‌ این مجموعه ابزار رونمایی کرده است.

مدل متن‌باز و سبک Gemma، ابزاری کاربردی برای جامعه توسعه‌دهندگان خواهد بود. هوش مصنوعی Gemini نیز به‌زودی از اشتراک‌های سازمانی و بیزینسی خود رونمایی خواهد کرد. به‌صورت کلی، کمپانی گوگل از سال 2023 تاکنون دستاوردهای بسیاری در زمینه هوش مصنوعی داشته و موفق به کسب موفقیت‌های بسیاری شده است.

اما همه این موفقیت‌ها هم برای جبران اتفاقات ناخوشایند اخیر در کمپانی گوگل کافی نیستند. به‌نظر می‌رسد سوندار پیچای و کمپانی گوگل برای توجیه اتفاقات اخیر پیش‌آمده در پروژه‌های هوش مصنوعی خود، اوقات سختی را کنفرانس توسعه Google I/O امسال در پیش داشته باشند.

ابزار ساخت تصاویر هوش مصنوعی Gemini اخیراً سروصدای زیادی را به‌پا کرده بود و تصاویر نامناسب (براساس اتفاقات تاریخی و تنوع نژادی) ساخته شده توسط این ابزار باعث خشم و اعتراض بسیاری از کاربران و کارشناسان شده بود. اوضاع به‌قدری خراب شد که گوگل این ابزار ساخت تصاویر براساس دستورات متنی را در Gemini به‌کلی غیرفعال کرده و سوندار پیچای با عذرخواهی رسمی گفته بود “چنین اشتباهاتی به‌هیچ‌وجه قابل‌قبول نیستند”.

عملکرد ضعیف چت‌بات هوش مصنوعی Bard (که اخیرا به Gemini تغییر نام داده) در زمینه تحلیل و استدلال منطقی نیز در سال 2023 منجر به بروز واکنش‌های بسیاری شده بود. حدود یک ماه پیش خبری منتشر شد که هوش مصنوعی Gemini یک “خطای عملکردی بسیار بزرگ” داشته و در پاسخ به سؤال غلط‌انداز یکی از کاربران کنجکاو گفته که “یک کیلوگرم و یک پوند، واحد‌های اندازه‌گیری وزن مشابهی هستند و وزن یکسانی دارند”!

همه این اتفاقات ناخوشایند باعث شد که تحلیلگران به این باور برسند که دوران کار پیچای به‌عنوان مدیرعامل گوگل به پایان رسیده و زمان آن است که “یک فرد جدید و واجد شرایط، گوگل را در دوران سلطه هوش مصنوعی به سمت جلو هدایت کند”.

Google I/O

حالا، درحالی‌که که دو ماه دیگر کنفرانس توسعه سالانه Google I/O برگزار می‌شود؛ گوگل و مدیرعامل آن باید به حضار درباره این مشکلات توضیح داده و بگویند چگونه ابزارهای هوش مصنوعی این کمپانی رقیب مناسب و درخوری برای ابزارهای کمپانی‌های Anthropic، مایکروسافت، OpenAI و غیره به حساب می‌آید.

کنفرانس توسعه امسال باز هم یک روزه است و در آمفی‌تئاتر Shoreline در شهر مانتین‌ویو ایالت کالیفرنیا برگزار می‌شود. با اینکه Google I/O یک کنفرانس برای توسعه‌دهندگان به‌حساب می‌آید؛ اما در سخنرانی اصلی آن که توسط سوندار پیچای میزبانی می‌شود؛ اطلاعات بسیاری درباره دستگاه‌های اندرویدی، گوشی‌های پیکسل و پروژه‌های هوش مصنوعی اعلام خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود در سخنرانی امسال شاهد انتشار اخبار بیشتری درباره اندروید 15، آپدیت سرویس‌هایی مانند Gmail و Google Photos، گوشی هوشمند Pixel 8A و پیشرفت‌های هوش مصنوعی Gemini باشیم.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array