به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، بازار جهانی نفت در حال بررسی تاثیر کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس بر عرضه بوده و نگرانی در مورد ضعف تقاضا در چین کاهش یافت. به این ترتیب نفت برای چهارمین روز متوالی در شرایط نزولی به سر می‌برد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 2 سنت معادل 0.03 درصد کاهش به 77 دلار و 18 سنت رسید. شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) هم با 6 سنت معادل 0.08 درصد کاهش 72 دلار و 39 سنت معامله می‌شود.

روند عرضه جهانی

در صحنه جهانی، عربستان سعودی برای اولین بار در هفت ماه گذشته قیمت نفت خام سبک خود را برای مشتریان آسیایی کاهش داد. در مقابل، شرکت ملی نفت لیبی قصد دارد تولید نفت خود را در سه تا پنج سال آینده به 2 میلیون بشکه در روز برساند. در ایالات متحده، ذخایر نفت خام و سوخت در هفته منتهی به 1 دسامبر افزایش یافت و فشار نزولی بیشتری بر قیمت‌ها وارد کرد.

نگرانی های تقاضا و چشم‌انداز نزولی

بازار جهانی نفت به دلیل نگرانی‌های تقاضا، به ویژه از سوی چین (بزرگترین واردکننده نفت جهان) با چالش مواجه است. از سوی دیگر، بحث‌های جاری در کنفرانس آب و هوایی COP28 در مورد حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی، به چشم‌انداز نزولی کمک می‌کند. با تقویت دلار آمریکا و پیش‌بینی کاهش نرخ بهره، تقاضای نفت ممکن است بیشتر تحت تأثیر قرار گیرد.

چشم‌انداز کاهش و عرضه اوپک پلاس

در واکنش به وضعیت بازار، اوپک پلاس که شامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش مانند روسیه است، با کاهش داوطلبانه تولید حدود 2.2 میلیون بشکه در روز برای سه ماهه اول سال 2024 موافقت کرد.
قابل توجه است که حدود 1.3 میلیون بشکه در روز از این کاهش‌ها، ادامه محدودیت‌های داوطلبانه موجود توسط عربستان سعودی و روسیه بوده. با این حال، ماهیت داوطلبانه این کاهش‌ها بازار را نسبت به اجرای واقعی آنها دچار تردید کرده است.

پیش‌بینی کوتاه مدت قیمت نفت خام

با توجه به مجموع عوامل ذکر شده، پیش‌بینی کوتاه مدت قیمت نفت نزولی به نظر می‌رسد. بازار همچنان محتاط است و احتمال کاهش قیمت‌ها به زیر 70 دلار در هر بشکه وجود دارد.

روند کلی حاکی از ادامه کاهش قیمت‌های نفت است که تحت تأثیر افزایش ذخایر، تضعیف تقاضا و تردید بازار نسبت به کاهش اوپک پلاس است.

خلاصه

عربستان سعودی قیمت نفت خام سبک عرب در آسیا را کاهش داد.
کاهش چشم‌انداز اقتصادی چین بر تقاضا تأثیر می‌گذارد.
ذخایر نفت خام ایالات متحده افزایش و قیمت‌ها را تحت فشار قرار داد.
پیش‌بینی کوتاه مدت بر روند نزولی قیمت نفت تاکید دارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع:  Fxempire

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array