به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی و براساس شنیده‌های اخیر، ایلان ماسک به کارکنان خود یک سال زمان داده تا پلتفرم X را به‌عنوان جایگزینی مناسب به کاربران معرفی کنند.

یک سال از تصاحب کمپانی توییتر و چند ماه از ری‌برند آن به X گذشته است. در این بازه زمانی ایلان ماسک تغییرات بسیار زیادی را در راستای هدایت کردن این شبکه اجتماعی به سمت یک “سوپر اپلیکیشن” همه‌کاره و کاربردی برای کاربران اعمال کرده است.

جدیدترین خواسته و دورنمای او، تبدیل کردن پلتفرم X به مرکز دنیای مالی و اقتصادی کاربران است. او امیدوار است که قابلیت‌های مالی و بانکداری این شبکه اجتماعی را تا پایان سال 2024 با موفقیت راه‌اندازی کند.
ماسک در جلسه روز پنج‌شنبه درباره این پروژه بسیار بلندپروازانه با کارکنان خود صحبت کرده و اعلام کرد که کاربران نمی‌توانند تصور کنند که این قابلیت در واقع چقدر “قدرتمند و کاربردی” خواهد بود!

براساس فایل صوتی به‌دست آمده از این جلسه توسط رسانه The Verge، ماسک در این مورد بیان کرده: “وقتی درباره قابلیت‌های بانکداری و پرداختی صبحت می‌کنم، منظورم تمام جنبه‌های بانکی و مالی افراده. هر عملیاتی که مقوله پول در اون نقشی داشته باشه، جاش توی پلتفرم X ماست. پس بحث فقط این نیست که بشه از طریق این قابلیت‌های جدید مبالغ ناچیزی پول بین افراد رد و بدل کرد؛ بلکه بحث اینجاست که با راه‌اندازی و ارائه این قابلیت‌ها، کاربران دیگه اصلاً نیازی به حساب‌های بانکی نداشته باشن!”.

پلتفرم X

پلتفرم X در برابر بانک‌ها

به گفته مدیرعامل این کمپانی، لیندا یاکارینو، کمپانی X به این پروژه جدید به‌عنوان یک “فرصت ویژه و استثنایی” در سال 2024 نگاه می‌کند. ماسک در این جلسه به کارکنان خود به‌نحوی اولتیماتوم داده و گفته است: “اصلاً برام قابل‌قبول و قابل باور نیست اگه تا پایان سال 2024 این قابلیت‌های بانکداری رو عرضه نکرده باشیم!”.

کمپانی X درحال حاضر مشغول کسب مجوزها و تأییدیه‌های رسمی لازم برای عملیات‌های بانکی و انتقال پول در سراسر ایالات متحده آمریکاست. پس از دریافت این مجوزها، X بالاخره زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات مالی به کاربران را خواهد داشت.

ایلان ماسک در گذشته هم درباره تبدیل کردن پلتفرم X به یک شبکه مالی و بانکی سخن گفته بود. حتی ری‌برند اخیر توییتر به X هم نشانه‌ای به فعالیت‌های پیشین او و تأسیس بانک مجازی X.com بوده است. این بانک مجازی بعدها تغییر شکل داد و به‌عنوان زیرمجموعه سرویس پرداختی معتبر PayPal فعالیت کرد.
مالک کمپانی X در گذشته گفته بود که “این پلتفرم مالی و بانکداری” خدماتی از جمله حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری، چک و سرویس‌های ارائه وام را به کاربران عرضه خواهد کرد. هدف از ایجاد چنین سیستم یکپارچه‌ای، دادن حق انتخاب و کنترل بیشتر به کاربران در راستای “انتقال پول به هر نقطه‌ای از جهان و به‌صورت آنی” است.

به‌نظر می‌رسد که ایلان ماسک هنوز هم برنامه‌های کاری بانک مجازی X.com (تدوین شده در سال 2000) را در ذهن دارد و قصد دارد با اتکا بر همان استراتژی‌ها، مسیر تکامل پلتفرم X (توییتر سابق) را هموار کند.

اما در هرصورت، دستیابی به دورنمای ایده‌آل “سوپر اپلیکیشن همه‌کاره” به این آسانی‌ها نخواهد بود. مهم‌تر از هر مانع و مشکلی، ایلان ماسک باید راهی برای متقاعد کردن کاربران و جذب کردن آنها به این خدمات مالی و بانکداریِ ناخواسته پیدا کند! همچنین اعتماد کردن به خدمات مالی پلتفرمی که در عرض کمتر از یک سال دستخوش این حجم از تغییرات گسترده شده، کار آسانی برای کاربران نخواهد بود.

منبع: theverge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array