به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، طبق اطلاعیه روز 16 آوریل (28 فروردین)، اپلیکیشن پای نتورک (Pi Network) که اتفاقاً محبوبیت زیادی میان کاربران ایرانی هم داشت، موفق شده است بیش از 10 میلیون کاربر احراز هویت شده را به ثبت برساند.

تیم توسعه‌دهندگان پای (Pi) قول داده است که یک شبکه اصلی راه‌اندازی کند و در صورت دستیابی به یک سری نقاط عطف، از جمله عبور 15 میلیون کاربر احراز هویت شده، توکن‌های آن قابل معامله خواهند شد.

علیرغم این دستاورد، پلتفرم تحلیل داده‌های تجاری AIMultiple ادعا می‌کند که احتمالاً Pi بعد از این هم هیچ منفعتی برای کاربران خود نخواهد داشت زیرا آنها «هنوز نمی‌توانند کوین‌های Pi خود را با هیچ ارز فیاتی در هیچ صرافی رمزارزی مبادله کنند». لازم به ذکر است که اپلیکیشن پای نتورک در سال 2019 به عنوان یک برنامه متمرکز راه‌اندازی شد.

پای نتورک (Pi Network)
وب سایت رسمی شبکه پای. منبع: Pi Network

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، 10 میلیون کاربر موسوم به «پایونیرها»، از طریق راه حل تأیید هویت بومی برنامه با نام Pi KYC ، تاکنون روند تأیید هویت خود را تکمیل کرده‌اند. در این اطلاعیه ادعا شده است که این راه حل “رویکردی منحصر به فرد و اختصاصی ارائه می‌دهد که اتوماسیون ماشین و تأیید انسانی ابرمحلی و جمع سپاری را برای یک احراز هویتی ایمن، دقیق و کارآمد درهم‌آمیخته است.”

دکتر نیکولاس کوکالیس (Nicolas Kokkalis)، یکی از بنیانگذاران و رئیس بخش فناوری پای نتورک گفته است این دستاورد “ثابت می‌کند که این صنعت برای موفقیت به خدمات فیات نیاز ندارد.”

گفتنی است که ماه دسامبر گذشته، تیم توسع‌دهندگان پای نتورک از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی «شبکه باز» یا شبکه اصلی پای در سال 2024، در صورت رعایت شرایط خاص، خبر داده بود. ازجمله این شرایط می‌توان به توسعه 100 برنامه Pi، احراز هویت رسمی حداقل 15 میلیون کاربر، تکمیل کلیه امور مربوط به حوزه‌های فناوری، محصول، تجارت و الزامات قانونی مورد نیاز برای راه‌اندازی شبکه توسط تیم توسعه و عدم وجود «محیط خارجی نامطلوبی که مانع موفقیت شبکه شود» نام برد. این تیم هنوز هیچ تاریخ مشخصی را برای راه‌اندازی شبکه اصلی اعلام نکرده است.

پای نتورک (Pi Network)

موضع تحلیلگران بازار درمورد پای نتورک (Pi)

همانطور که گفتیم تحلیلگران AIMultiple معقتقدند پای نتورک احتمالاً برای کاربران سودی نخواهد داشت. طبق اظهارات آنها نمی‌توان «از کسی جز بنیانگذاران شبکه انتظار داشت به طور قابل توجهی از شبکه PI سود ببرد.» دلیل این ادعا هم آن است که پای «مانند یک سیستم فروش مستقیم یا بازاریابی وابسته عمل می‌کند و به کاربران در ازای جذب کاربران جدید، پاداشی در آینده را نوید می‌دهد». این تحلیلگران ادعا می‌کنند که از سیستم بازاریابی وابسته برای هدایت ترافیک شبکه به سمت یک برنامه خاص استفاده می‌شود که به نوبه خود برای فروش تبلیغات به نفع توسعه‌دهنده برنامه مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر همین اساس، بنیان‌گذاران برنامه به دلیل دریافت تبلیغات ویدیویی اختیاری، در همین مقطع نیز از پایگاه کاربران فعال خود کسب سود می‌کنند.

به علاوه حتی در صورت راه‌اندازی یک شبکه اصلی بلاکچین، ارزش این توکن به دلیل فشار فروش کاربران به سرعت کاهش می‌یابد. “در این صورت، این کوین به اندازه کافی ارزشمند نخواهد بود که افراد راغب باشند با کلیک کردن به سیستم وارد شوند، همین امر به طور بالقوه ارزش برنامه را برای تبلیغ‌کنندگان هم از بین می‌برد.

این درحالی است که سخنگوی پای نتورک به کوین تلگراف گفته است Pi از زمان راه‌اندازی به اهداف متعددی دست یافته است، از جمله ایجاد «برنامه موبایلی استخراج Pi، برنامه موبایلی مرورگر Pi به عنوان رابط اکوسیستم Web3، اپلیکیشن نود (Node)، شبکه‌های بلاکچین Testnet و Mainnet، برنامه کیف پول رمزارزی، پلتفرم توسعه‌دهنده و یک سیستم احراز هویت نوین.

بر اساس گزارش ماه مارس 2021 از رسانه ویتنامی vnExpress، پای نتورک بیست و دومین برنامه با بیشترین دانلود در سیستم‌عامل iOS در ویتنام بوده است. در همین حال، در ماه مه 2021، یک رسانه خبری ویتنامی گزارش داد که پای به طور ناخواسته تصاویر کارت شناسایی کاربران خود را در اختیار یک هکر قرار داده است. با این حال، یکی از سخنگویان این شبکه اظهار داشت که این برنامه روند احراز هویت (KYC) کاربران خود را از طریق شخص ثالث مدیریت می‌کند و این داده‌ها را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند، ضمن اینکه هیچ مدرکی دال بر نشت داده‌های خصوصی وجود ندارد.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array