به گزارش ایران دکونومی، مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، با انتشار پستی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از شفاف‌سازی بانک مرکزی درباره واردات تلفن همراه و تخصیص ارز به آن خبر داد. وی در پست خود نوشت:

«همچنان در مجلس، پیگیر وضعیت نابسامان واردات تلفن همراه هستیم. امیدواریم هرچه سریع‌تر با پیگیری‌های مجلس و پاسخ‌گویی دقیق وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مربوطه، برای شفاف‌سازی درمورد تصمیمات گرفته شده از انحصار و آشفتگی بازار تلفن همراه جلوگیری کنیم و پاسخگوی اذهان عمومی باشیم.»

واردات گوشی موبایل

وی طی مکاتباتی، پیگیر این وضعیت از وزارتخانه شده است: «در فرایند واردات، ابتدا وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان‌های ذی‌ربط، پس از بررسی‌های لازم و طی تشریفات مرتبط ازجمله تشکیل پرونده دریافت پیش‌فاکتور (پروفرما) و کارت بازرگانی واردکننده، کنترل، شناسایی و تطبیق مشخصات متقاضی (احراز هویت) با مدارک و مستندات مربوط، ضمن لحاظ نیازهای کالایی کشور، نسبت به ارائه مجوز واردات کالا (کد ثبت سفارش ۸ رقمی) اقدام می‌کند.»

پاسخ به وضعیت واردات گوشی موبایل

در پاسخ، رضا باقری اصل، معاون امور دولت، مجلس و استان‌ها طی نامه‌ای به رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس اعلام کرد: «مستندات مربوط به تخصیص ارز و روند واردات گوشی همراه هوشمند و همچنین قطعات تلفن همراه دراختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است.»

بانک مرکزی نیز در نامه‌ای به مجلس، نسبت به فرایند واردات تلفن همراه و تخصیص ارز به آن شفاف‌سازی کرده است. براساس اعلام این نهاد، فرایند تخصیص ارز موبایل در اختیار وزارت صمت قرار دارد. به باور توانگر، با شفاف‌سازی، از انحصار و آشفتگی بازار تلفن همراه جلوگیری خواهد شد.

همچنین بنابر اعلام بانک مرکزی، ثبت سفارش (۸ رقمی) مشخصات واردات کالا یا خدمات (عنوان و مقدار کالا، مبلغ ارزی، نام ارز، کدهای تعرفه، شرح تعرفه، نام متقاضی و مشخصات کامل واردکننده، نحوه حمل و تحویل کالا و…) را تعیین می‌کند. پس از صدور ثبت سفارش توسط وزارت صمت در سامانه جامع تجارت، بر طبق گروه‌بندی‌ها و تعرفه‌های تعیین‌شده از سوی وزارتخانه‌های مربوط، بانک مرکزی حسب درخواست بانک‌ها و با توجه به منابع ارزی در اختیار، نسبت به تخصیص ارز برای ثبت سفارش (مجوز ورود کالا) اقدام خواهد کرد.

به تاکید این نهاد، صرفاً براساس ثبت سفارش انجام‌شده (مجوزهای اخذ‌شده برای واردات کالا و خدمات از دستگاه‌های ذی‌ربط) و به درخواست بانک‌های عامل، فرایند تخصیص تأمین و فروش ارز را مطابق گروه‌بندی‌های صورت‌گرفته توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌دهد. بنابراین بانک مرکزی، شناسایی دقیق کالا را خارج از چارچوب وظایف خود می‌داند.

گوشی موبایل واردات

توانگر در پست خود با ابراز امیدواری نوشت: «هرچه سریع‌تر با پاسخگویی دقیق وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه، تصمیم‌گیری‌ها در این فضا شفاف و از انحصار و آشفتگی بازار تلفن‌همراه جلوگیری شود.»

او در پایان پست خود از هشتگ آیفون استفاده کرده است و به نظر می‌رسد این پیگیری‌ها، به مشکل واردات آیفون‌های جدید و رجیستری آن هم خواهد پرداخت.

این وضعیت درحالیست که هفته گذشته، دیجی‌سرویس اعلام کرد که با همکاری اوپو، قرار است در کشور گوشی موبایل تولید شود.

کانال یوتیوب ایران دکونومی

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array