به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بعد از رونمایی از هوش مصنوعی بی‌رقیب این روزها، یعنی ChatGPT در نوامبر سال گذشته، بزرگان صنعت تکنولوژی بی‌وقفه در تلاش هستد تا هوش مصنوعی زایای خود را توسعه داده و روانه بازار کنند. از گوگل گرفته تا متا و ایلان ماسک، همگی مشغول کار بر روی پروژه هوش مصنوعی خاص خود هستند.

و حالا به تازگی، شرکت علی بابا، یکی از بزرگترین تاجران الکترونیک در دنیا، از مدل هوش مصنوعی زایای خود به نام Tongyi Qianwen رونمایی کرده است. این مدل شباهت بسیاری به هوش مصنوعی محبوب عموم ChatGPT، محصول کمپانی OpenAI دارد و قادر است بر اساس داده‌های زبانی کاربر، پاسخ‌های متنی تولید کند.
علی بابا قصد دارد هوش مصنوعی Tongyi Qianwen را به تمامی بخش‌های کسب‌وکار خود متصل کند. این روند با اتصال هوش مصنوعی Tongyi Qianwen به اسپیکر هوشمند علی بابا Tmall Genie، و پلتفرم پیام‌رسانی کاری DingTalk آغاز می‌شود.

 

1 – هوش مصنوعی Tongyi Qianwen چیست؟

مدل زبانی کمپانی علی بابا، Tongyi Qianwen نام دارد و نیروبخش سرویس چت‌بات علی بابا خواهد بود. هدف این هوش مصنوعی، تولید مکالمه زبان طبیعی و تعامل با کاربران در پلتفرم‌های مختلف خواهد بود.

معنای اسم هوش مصنوعی Tongyi Qianwen، “یافتن حقیقت با پرسیدن هزار سوال” در زبان چینی است. این مدل زبانی بر اساس منبع انبوهی از داده‌ها به زبان‌های مختلف تحت تعلیم قرار گرفته است.
هوش مصنوعی Tongyi Qianwen قادر است پاسخ‌هایی روان و مرتبط به کاربر ارائه دهد، و همچنین محتواهای اورجینال و تازه مانند داستان، شعار و خلاصه مطلب نیز تولید کند.

هوش مصنوعی Tongyi Qianwen، توسط مدیرعامل کمپانی علی بابا، دنیل ژانگ در کنفرانس 2023 Alibaba Cloud Summit در بیجینگ رونمایی شد. او در این کنفرانس نحوه اتصال هوش مصنوعی Tongyi Qianwen، به خدمات و محصولات علی بابا از جمله اسپیکر هوشمند Tmall Genie، و همچنین DingTalk، اپلیکیشن ارتباطی را نشان داد. ژانگ در این کنفرانس اعلام کرد که هوش مصنوعی Tongyi Qianwen به مرور به تمام سرویس‌های علی بابا، از تجارت الکترونیک گرفته تا خدمات نقشه متصل خواهد شد، و هدف آن بهبود تجربه کاربری و ارتقای کارآیی کسب‌وکار خواهد بود.

 

Tongyi Qianwen

 

2 – چه کسی مسئول توسعه هوش مصنوعی Tongyi Qianwen است؟

این هوش مصنوعی نه‌تنها محصول کمپانی علی بابا، بلکه دستاورد خالق آن نیز هست. کسی که از سال‌های ابتدایی عمرش به هوش مصنوعی علاقه فراوانی داشته است. هوش مصنوعی Tongyi Qianwen، دسترنج هوش آقای لی وای، دانشمند ارشد بخش Cloud Intelligence در علی بابا و مسئول ارشد بخش توسعه پروژه چت‌بات هاست.

لی وای، متولد سال 1995 در شهر شنزن چین، از ابتدای کودکی علاقه بسیار زیادی به علوم کامپیوتر و ریاضیات داشت. او در مسابقات و رقابت‌های ملی و جهانی زیادی شرکت کرده و جوایز بسیاری برای عملکرد شگفت‌انگیزش دریافت کرده است.
لی وای در زمان تحصیل در دانشگاه Tsinghua University بر شاخه‌های مختلف هوش مصنوعی از جمله پردازش هوش طبیعی تمرکز کرده و در سال 2019 به‌عنوان محقق به بخش Cloud Intelligence کمپانی علی بابا پیوست و به سرعت سرپرست بخش چت‌بات‌ها شد.
به گفته لی، چشم‌انداز او، توسعه چت‌بات‌هایی انسان‌گونه‌تر و هوشمندتر است، و فعال‌سازی این هوش مصنوعی برای درک و تعامل بهتر با کاربران است.

لی و تیمش، هوش مصنوعی Tongyi Qianwen را بر اساس پیشرفت‌های اخیر در زمینه پردازش زبان طبیعی و هوش مصنوعی زایا توسعه داده‌اند. به کمک این تکنولوژی‌ها، می‌توان خروجی‌های بدیع و واقع‌گرایانه بر اساس هر نوع داده‌ای تولید کرد.
برای تعلیم هوش مصنوعی Tongyi Qianwen، از منابع انبوه داده علی بابا، شامل هزاران کلمه و جمله از زبان‌ها و حیطه‌های مختلف، مثلاً اخبار، ادبیات، شبکه‌های اجتماعی، تجارت الکترونیک، مدیریت مالی، سیستم‌های آموزشی و سرگرمی استفاده شده است.

 

3 – هوش مصنوعی Tongyi Qianwen چه‌کار می‌کند؟

هوش مصنوعی Tongyi Qianwen صرفاً یک چت‌بات ساده با قابلیت پاسخگویی به سوالات کاربران نیست؛ بلکه تولیدکننده محتوایی است که می‌تواند محتوای متنی جدید تولید کند. به‌عنوان مثال، این هوش مصنوعی قادر است بر اساس سلیقه و ترجیح کودکان، برای آنها قصه‌گویی کند. و یا برای کارآفرینان سخنرانی و ارائه تبلیغ/رونمایی بر اساس محصول و یا بازار مورد نظر آنها تولید کند.

همچنین این مدل زبانی قادر است مقالات خبری و کتاب‌ها را برای خوانندگانی که قصد صرفه‌جویی در زمان دارند را خلاصه سازد. این چت‌بات حتی می‌تواند برای ترغیب مشتری و برای هنرمندانی که قصد جذب مخاطب را دارند، شعارهای تبلیغاتی و یا جوک بسازد.

 

Tongyi Qianwen

 

4 – علی بابا چگونه از هوش مصنوعی Tongyi Qianwen استفاده خواهد کرد؟

علی بابا قصد دارد از هوش مصنوعی Tongyi Qianwen برای ارتقای خدمات و سرویس‌های پیشین خود و همچنین ایجاد سیستم‌های جدید بهره گیرد. در حال حاضر این هوش مصنوعی فقط به اسپیکر هوشمند Tmall Genie و اپلیکیشن ارتباطی DingTalk متصل شده است. کاربران می‌توانند به دلیل وجود هوش مصنوعی از اسپیکر بخواهند برایشان داستان و یا جوک بگوید و از اپلیکیشن درخواست خلاصه‌سازی جلسه کاری آن روز و یا ایجاد فایل فروش را داشته باشند.

علی بابا همچنین قصد دارد هوش مصنوعی Tongyi Qianwen را از طریق سیستم ابری در اختیار دیگر مشتریان و صاحبان کسب‌وکار قرار دهد تا طبق نیاز خود آن را توسعه داده و شخصی‌سازی کنند. سیستم ابری علی بابا برترین و بزرگترین سیستم چین و چهارمین سیستم برتر در جهان است. علی بابا امیدوار است با ارائه این هوش مصنوعی به‌عنوان یک خدمت به دیگر افراد، مخاطبین جدیدی جذب کرده و از دیگر رقبا پیشی گیرد.

هوش مصنوعی Tongyi Qianwen یک چت‌بات چندزبانه است و می‌تواند به سرعت بین دو زبان انگلیسی و چینی بر اساس نیاز و ترجیح کاربر جابه‌جا شود. این هوش مصنوعی همچنین قادر است متون را از زبانی به زبان دیگر به‌صورت روان و با صحت بالا ترجمه کند.

چت‌بات Tongyi Qianwen مبتنی بر Tongyi، ساختار تعلیم دیده علی بابا و ترکیبی از چندین مدل هوش مصنوعی است. علی بابا مدعی شده که هوش مصنوعی Tongyi Qianwen عملکرد بهتری نسبت به ChatGPt در درک و تولید اصطلاحات زبان طبیعی خواهد داشت. به گفته کمپانی هوش مصنوعی Tongyi Qianwen قابلیت مدیریت چند زبان از جمله چینی، انگلیسی، ژاپنی و کره‌ای به‌صورت همزمان را خواهد داشت.

 

5 – پیامدهای هوش مصنوعی Tongyi Qianwen چه خواهد بود؟

هوش مصنوعی Tongyi Qianwen جدیدترین عضو رقابت هوش مصنوعی میان آمریکا و چین است. هوش مصنوعی ChatGPT باعث به‌وجود آمدن نوآوری و خلاقیت زیادی در زمینه توسعه هوش مصنوعی شد. علاوه بر آن، نگرانی‌هایی درباره مسائل سیاسی و اخلاقی نیز به وجود آورد. بسیاری از بزرگان حوزه تکنولوژی مانند گوگل، مایکروسافت، متا و بایدو یا از هوش مصنوعی اختصاصی خود رونمایی کرده و یا توسعه آن را اعلام کرده‌اند.

چین سرمایه‌گذاری کلانی در عرصه هوش مصنوعی کرده است و امید دارد تا سال 2030، از پیشروهای این صنعت سرنوشت‌ساز در جهان باشد.

 

منبع: techfundingnews.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array