به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک، مالک کمپانی X (توییتر سابق) به‌تازگی اعلام کرده که چت‌بات هوش مصنوعی کمپانی xAI یعنی Grok به‌زودی متن‌باز خواهد شد.

او امروز (دوشنبه) با انتشار پست جدیدی در پلتفرم متن‌محور X اعلام کرد چت‌بات هوش مصنوعی Grok از همین هفته متن‌باز خواهد شد و همزمان با این اطلاع‌رسانی، طعنه دیگری به عملکرد استارتاپ OpenAI نیز زد!
هنوز دقیقاً مشخص نشده که چه بخش‌هایی از کد منبع هوش مصنوعی Grok در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. تا این لحظه، ایلان ماسک این چت‌بات را تنها در اختیار کاربران سرویس اشتراکی Premium+ پلتفرم X قرار داده بود.

Grok AI

آیا Grok AI برنده جدال همیشگی ماسک و آلتمن خواهد بود؟

چت‌بات هوش مصنوعی Grok در نوامبر سال 2023 توسط کمپانی xAI به کاربران معرفی شده و آغاز به‌کار کرد. به گفته ایلان ماسک، این ابزار هوش مصنوعی نسخه “شوخ‌طبع‌تر و بی‌طرف‌تر از لحاظ سیاسیِ” ChatGPT می‌باشد! این ابزار با بهره‌گیری از فعالیت کاربران در شبکه اجتماعی X می‌تواند پاسخ‌های آنی ایجاد کند.
به بیان دیگر، Grok AI از داده‌های موجود در پلتفرم X برای آموزش الگوریتم‌های خود استفاده می‌کند و با توجه به فعالیت روزانه میلیون‌ها کاربر در این شبکه اجتماعی، منبعی غنی از داده‌های به‌روز در اختیار آن است.

تصمیم ایلان ماسک برای متن‌باز کردن چت‌بات هوش مصنوعی Grok تنها یک هفته پس از ثبت شکایت رسمی از استارتاپ OpenAI اتفاق افتاده است. ماسک این شرکت مشهور را به “فراموش کردن هدف و مأموریت اصلی خود” متهم کرده و باور دارد که OpenAI دیگر در راستای نفع عمومی جامعه فعالیت نمی‌کند.
دلیل اصلی این باور ایلان ماسک هم همکاری و شراکت استراتژیک این استارتاپ با کمپانی بزرگ مایکروسافت است. مایکروسافت که در حال‌حاضر با ارزشی بیش از 3 تریلیون دلار عنوان “ارزشمندترین کمپانی جهان” را در اختیار دارد؛ از پروژه‌های هوش مصنوعی OpenAI برای قدرت دادن به ابزارهای اختصاصی خود از جمله دستیار هوشمند Copilot استفاده می‌کند.

وکیل ایلان ماسک ادعا کرده بود که همکاری OpenAI با این غول تکنولوژی استارتاپی که زمانی متن‌باز و غیرانتفاعی بود را به یک “شرکت متن‌بسته و زیرمجموعه انحصاری مایکروسافت” تبدیل کرده است! تیم حقوقی مالک X در شکایت خود اظهار کرده‌اند که تمام تصمیمات OpenAI “در راستای کسب بیشترین سودآوری به نفع مایکروسافت گرفته می‌شود”.
شایان ذکر است که کمپانی مایکروسافت سرمایه‌گذار و حامی مالی اصلی OpenAI است و پس از اخراج و بازگشت غیرمنتظره سم آلتمن به‌عنوان مدیرعامل این مجموعه، به‌عنوان یکی از اعضای هیئت‌مدیره نیز فعالیت می‌کند.

البته که نه سم آلتمن و نه مایکروسافت زیر بار حرف‌های ماسک نرفته‌اند و آلتمن شخصاً اظهار کرده که ایلان ماسک بابت گذشته همچنان ناراحت است و قصد انتقام‌جویی دارد. ماسک یکی از اعضای اولیه‌ای است که استارتاپ OpenAI را در کنار آلتمن و چند عضو دیگر بنیان‌گذاری کرده‌ بودند. او سالها پیش پس از بالا گرفتن اختلافات با تیم مدیریتی از این مجموعه کناره‌گیری کرده و سال گذشته استارتاپ هوش مصنوعی خود xAI را تأسیس کرده بود.

همزمان با رونمایی از برنامه متن‌باز شدن Grok AI در هفته جاری، ایلان ماسک با طعنه نوشت: “کمپانی OpenAI دروغی بیش نیست”!

منبع: Business Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array