به گزارش ایران دکونومی، در این پنل، دکتر زارعیان، مدرس ارتباطات، جوانمهر، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک اولین، ضیایی پرور، مدرس دانشگاه، نوید کمالی، پژوهشگر و فعال حوزه فناوری و شاکری دبیر بنیاد تحول دیجیتال حضور داشتند.

ضیایی پرور با اشاره به چشم‌انداز تحولات این حوزه گفت: «چیزی که تحت عنوان هوش مصنوعی مولد نامیده می‌شود شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که ماشین‌ها می‌توانند در آن محتوای مستقل تولید کنند و گفتار و زبان انسان را تقلید کنند. طی یک سال گذشته تا الان که Chat GPT به عنوان اولین چت بات هوش مصنوعی مولد پا به عرصه وجود گذاشت شاید قریب به 100 ابزار هوش مصنوعی مولد به دنیا معرفی شده است.»

وی افزود: «البته ما الان در طلیعه فعالیت هوش مصنوعی مولد قرار داریم، یعنی قطعاً ما در سال‌های آینده تحولات وسیع‌تری را در این حوزه شاهد خواهیم بود. اولین فناوری هوش مصنوعی مولد که در دسترس ما قرار گرفته چت بات‌ها هستند. Open AI به عنوان شرکتی که یه استارتاپ سیلیکون ولی هست که مایکروسافت هم آن را خریداری کرد، پیشگام راه‌اندازی چت بات بود، به شکلی که هم Open source هست و هم قابلیت پیاده‌سازی توسط همه سازمان‌ها، وب سایت‌ها و اشخاص را دارد.

به همین جهت امروزه شما ده‌ها و صدها سایت چت بات می‌بینید که از Chat GPT قدرت می‌گیرند که جدی‌ترین چالش در حوزه تبلیغات و بازاریابی مخصوصاً در فضای مجازی چت‌بات ها و Chat GPT ایجاد خواهند کرد. ما شاهد مرگ سرچ انجین‌ها خواهیم بود، روند جستجوی اینترنتی و روند سئو و دیجیتال مارکتینگ مبتنی بر تبلیغات گوگل به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، چون Chat GPT قادر است جواب همه سوالات کاربر را بدهد خیلی دقیق‌تر از آنچه که تا الان سرچ انجین‌ها انجام می‌دادند، بنابراین بزرگترین تحول را در حوزه تبلیغات و رسانه و بازاریابی را چت‌بات‌ها ایجاد می‌کنند.»

جوانمهر ادامه داد: «بحث مدیریت خطا یکی از بحث‌های بسیار مهم است در توسعه هوش مصنوعی یا دیگر پارت‌های تکنولوژی در توسعه مدیریت تبلیغات یا هر نوع مدیریت دیگری است. من مدیریت تبلیغات را جدا از سایر مدیریت‌ها نمی‌دانم حس می‌کنم تمام اینها دچار همبستگی شدیدی هستند. تبلیغات یعنی تغییر نگاه مخاطب به سمتی که ما خودمان دوست داریم. یعنی در واقع کسی که تبلیغ می‌کند، می‌خواهد مخاطبین و مشتریان را به سمت آن هدفی که خودش دارد، تمایل بدهد.»

تبلیغات هوش مصنوعی

او ادامه داد: «با چه ابزاری، با چه روش‌هایی، با چه کانسپت‌هایی و چه مفاهیمی این کار را انجام می‌دهد، هنری است که یک مدیر و یک کارشناس تبلیغاتی در یک سازمانی در مقابل دستمزدی که به او پرداخت می‌شود انجام می‌دهد. محتوای تبلیغاتی ما خیلی ضعیف است به عبارتی سیستم ارزش‌گذاری ما در کشور که ما به آن سیستم آجری می‌گوییم (یعنی به متریال اهمیت می‌دهند) و به دارایی‌های معنوی یعنی آن ارزش‌های انسانی که وابسته به سرمایه‌های انسانی ما است کمترین توجه نمی‌شود.»

تکنولوژی‌هایی بر مبنای هوش مصنوعی

کمالی نیز اذعان داشت: «افزایش فناوری‌های هوشمند، تکنولوژی‌های بر مبنای هوش مصنوعی مولد که هوش انسانی را شبیه‌سازی می‌کند. هوش مصنوعی در سال‌های اخیر در اختیار ما قرار گرفته و در حال یادگیری است و باعث افزایش بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی می‌شود. شما امروزه برای طراحی تبلیغاتی خود با چند پرامپت ساده ایده‌هایتان را از هوش مصنوعی بگیرید.»

او به توسعه نوآوری در محصولات و خدمات اشاره کرد و افزود: «چون حجم قابل توجهی از اطلاعت در دسترس هوش مصنوعی مولد است و توان پردازشی بالایی دارد می‌تواند با خلاقیت خود منجر به تولید محصولات جدید بشود.

در خصوص دسترسی به بازارهای جدید نیز، یک زمانی تبلیغات به صورت بیلبورد بود که از فرد عامی تا نخبه دانشگاهی مخاطب آن بود. اما امروزه به واسطه هوش مصنوعی و با کمک بیگ دیتا ما شاهد تبلیغات شخصی‌سازی شده هستیم. برآوردها نشان می‌دهد طی چند سال آینده به واسطه چت بات‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی بخش عمده بازار تبلیغات دست کسانی خواهد بود که تبلیغات شخصی سازی شده کار خواهند کرد.»

وی اذعان داشت: «اما درمورد چالش‌ها، مهم‌ترینش تغییرات شغلی است که به صنعت تبلیغات تحمیل می‌شود. در عصر هوش مصنوعی شما دیگر نیاز به طراح ندارید. اگر توانایی نیروی انسانی ما به‌‌روز نشود و متکی بر دانش گذشته باشد، در بازار حضور پیدا کند محکوم به حذف است.»

کانال یوتیوب ایران دکونومی

پرونده کامل این رویداد را در این لینک بخوانید.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array