به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی گوگل هم تصمیم گرفته مانند رقیب خود، اپل، برای آموزش سیستم‌های هوش مصنوعی اختصاصیش به سراغ همکاری با خبرگزاری‌ها برود.
حدود دو ماه پیش اخباری مبنی بر همکاری دوجانبه کمپانی اپل با رسانه‌های خبری منتشر شده بود. براساس این اخبار، این غول تکنولوژی تصمیم گرفته با دریافت مجوزهای موردنیاز، از آرشیو خبری غنی چندین ناشر خبری بزرگ و معتبر برای توسعه و تعلیم هوش مصنوعی زایای خود استفاده کند.

حالا به‌نظر می‌رسد کمپانی گوگل نیز به‌سراغ اقدامی مشابه رفته است و در سکوت با چندین ناشر خبری و خبرگزاری رابطه همکاری برقرار کرده است. براساس قوانین این همکاری، گوگل از آرشیو خبری و مقاله‌های تهیه‌شده توسط این منابع برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود استفاده خواهد کرد.

هوش مصنوعی

همکاری پرسود خبرگزاری‌های نوپا و کمپانی گوگل

این معامله که براساس گزارش وبسایت Adweek سالانه ده‌ها هزار دلار ارزش دارد؛ بخشی از فعالیت‌های برنامه رسانه‌ای Google News Initiative محسوب می‌شود. برنامه 6 ساله GNI به هدف تأمین بودجه موردنیاز پروژه‌های رسانه‌ای، ابزارهای صحت‌سنجی و دیگر کاربردهای حوزه خبر ایجاد شده است.
اما قدم جدید کمپانی گوگل در زمینه ایجاد یک ابزار هوش مصنوعی زایای خبری، هم جدید و هم بسیار بحث‌برانگیز خواهد بود.

براساس گزارشات منتشر شده، برنامه رسانه‌ای GNI در حال حاضر به سراغ چندین ناشر خبری کوچکتر رفته است. به گفته وبسایت Adweek، نسخه بتای ابزار هوش مصنوعی گوگل به این ناشران تازه‌کار اجازه می‌دهد تا با بهره‌گیری از امکانات آن تولید محتوای خبری باکیفیت‌تر و کارآمدتری را تجربه کنند. این ناشران نوپا می‌توانند اخبار منتشر شده توسط آژانس‌های دولتی و خبرگزاری‌های محلی را خلاصه‌سازی کرده و آنها را به‌عنوان یک مقاله جدید منتشر کنند!

هنوز مشخص نیست که این ناشران کوچک در ازای همکاری با گوگل چه میزان پولی دریافت می‌کنند؛ اما پیش‌بینی می‌شود رقم سالانه آن فراتر از “ده‌ها هزار دلار در سال” باشد. در ازای همکاری با گوگل، ناشران موظف هستند حداقل 3 مقاله خبری روزانه، یک خبرنامه هفتگی و یک کمپین تبلیغاتی بازاریابی ماهانه را به کمک این ابزار هوش مصنوعی منتشر کنند.

شایان ذکر است که براساس این قرارداد، خبرگزاری‌هایی که در برنامه گوگل شرکت می‌کنند ملزم نیستند به مخاطبین خود اطلاع دهند که اخبار و فعالیت‌های روزانه آنان به کمک ابزارهای هوش مصنوعی ساخته و منتشر می‌شود. همچنین اطلاع‌رسانی به سایت‌هایی که از اخبار آنان برای ایجاد نسخه‌های کوتاه‌تر و بازنشر استفاده می‌شود نیز الزامی نمی‌باشد!

در بیانیه کمپانی گوگل به این نکته اشاره شده که هدف نهایی توسعه این ابزار هوش مصنوعی، “کمک به خبرنگاران برای ایجاد بازدهی بیشتر در وظایف روزانه آنان” می‌باشد. به گفته سخنگوی رسمی گوگل، این ابزار هنوز در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد و به‌هیچ‌وجه قرار نیست هرگز جایگزین یک خبرنگار حرفه‌ای و کارکشته شود.
خبرنگاران نقشی اساسی و مهم در فرایند گزارش دادن، خلق کردن و صحت‌سنجی مقاله‌های خبری دارند؛ نقشی که هوش مصنوعی هرگز توانایی ایفا کردن آن را نخواهد داشت.

با اینکه اقدامات اخیر پروژه رسانه‌ای GNI گوگل هنوز گسترش زیادی نیافته است؛ اما تنها “ایده” چنین همکاری‌ای نیز منجر به اعتراضات قشر عظیمی از جامعه نویسندگان و خبرنگاران خواهد شد. از زمان اوج‌گیری تکنولوژی هوش مصنوعی و ابزارهای توسعه‌یافته بر مبنای آن، “استفاده صحیح و اخلاقی” و مسئله کپی‌رایت یکی از بزرگترین چالش‌های این حوزه بوده است.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array