به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، ایلان ماسک، بنیان‌گذار استارتاپ هوافضای SpaceX هنوز هم باور دارد می‌توان در عرض 60 دقیقه به هر نقطه‌ای از کره‌زمین پرواز کرد. اما چگونه؟ پاسخ این سؤال، موشک پیشرفته و موردانتظار استارشیپ است.

به‌نظر می‌رسد ماسک مجدداً درباره رویای “استفاده از قدرتمندترین موشک جهان برای پرواز به سراسر دنیا” صحبت کرده است. مؤسس کمپانی SpaceX اعتقاد دارد می‌توان با اتکا بر قابلیت‌های موشک پرقدرت و پیشرفته استارشیپ، با سرعتی مافوق نور میان شهرهای بزرگ جهان سفر کرد.

استارشیپ

با استارشیپ به هر نقطه‌ای از دنیا پرواز کنید!

ایلان ماسک اخیراً در رویداد راه‌اندازی پایگاه جدید SpaceX در تگزاس حضور یافته و درباره رویای خود صحبت کرده بود. به باور او، هنوز هم “احتمال بسیار زیادی” وجود دارد که بتوان رویای سفر بین‌شهری با موشک استارشیپ را به واقعیت مبدل کرد.

ماسک در طی برگزاری افتتاحیه تأسیسات پرتاب در منطقه Boca Chica، درباره تکنولوژی موردنیاز برای رسیدن به این هدف توضیحاتی داد. او با لحن طنز و کنایه همیشگی خود اضافه کرد که “سریع‌ترین راه ممکن برای سفر از این نقطه به هر نقطه دیگری در جهان، پرواز با موشک بالستیک قاره‌پیماست. فقط باید مطمئن شوید که بخش اتمی موشک حذف شده و تجهیزات فرود در آن جایگزین شده باشد!”.

البته این اولین باری نیست که ماسک درباره این رویای دیرینه سخن گفته است. مدیرعامل استارتاپ SpaceX حدود هفت سال پیش درباره احتمال واقعی شدن سفرهای بین‌شهری به کمک موشک‌های پیشرفته صحبت کرده بود. ماسک در این باره گفته بود که “خدمات مسافربری موشک استارشیپ” شانس زیادی برای محقق شدن دارد و هزینه هر بلیت استارشیپ برای سفرهای داخل سیاره زمین، می‌تواند معادل یک بلیط هواپیمای معمولی باشد!

کمپانی SpaceX در راستای دستیابی به این هدف دور از ذهن، ویدیویی از روش و فرایند انجام این سفرها نیز منتشر کرده بود. در این ویدیو روند سوار شدن مسافران به یک موشک بالستیکی و “سفر به بیشتر نقاط دنیا در 30 دقیقه و دورترین نقاط در 60 دقیقه” نشان داده شده بود.
در این ویدیو مدت زمان سفر از شهرهای اصلی مانند نیویورک به شانگهای در 39 دقیقه، لندن به دبی یا نیویورک در 29 دقیقه و لس‌آنجلس به تورنتو در 24 دقیقه به نمایش گذاشته شده است.

البته که حتی اگر این رویای دیوانه‌وار ماسک روزی به حقیقت مبدل شود؛ تا اجرایی شدن آن سالها فاصله داریم. به هرجهت، استارتاپ SpaceX همچنان در تلاش است تا موشک استارشیپ را پس از دو پرتاب آزمایشی ناموفق و انفجار در میانه آسمان، با موفقیت به جو زمین پرتاب کند. سومین پرتاب آزمایشی استارشیپ قرار است در ماه فوریه صورت بگیرد.

موشک استارشیپ، قدرتمندترین موشک ساخته شده توسط بشر تا به‌امروز است. با اینکه در دومین پرتاب آزمایشی هم بوستر فوق‌سنگین (Super Heavy Booster) و هم بخش بالایی فضاپیمای استارشیپ ناچاراً باید منفجر می‌شدند، اما در هرجهت حتی همین پرتاب ناموفق هم اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان SpaceX قرار داده بود.

پیش از دسترسی به این رویا، ایلان ماسک قصد دارد مقدمات آماده‌سازی موشک استارشیپ به‌عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی خدمه و محموله به ماه را انجام دهد. ناسا امیدوار است بتواند حضور دائمی انسان‌ها در ماه را پایه‌گذاری کند و SpaceX علاوه‌بر مشارکت در این مورد، قصد دارد اولین سفر خدمه به مریخ را نیز با موفقیت انجام دهد.

منبع: Digital Trends

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array