به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که اپل و گوگل سالهاست قراردادی محرمانه و دوطرفه در زمینه “انتخاب موتور جستجوی پیش‌فرض گوشی‌های آیفون” با یکدیگر منعقد کرده‌اند.

براساس این توافق پولی، گوگل به‌عنوان موتور جستجوی اصلی و پیش‌فرض تمام گوشی‌های آیفون تولیدیِ کمپانی اپل انتخاب شده است؛ اما هیچ‌یک از این دو کمپانی درباره عدد و رقم پرداختی جزئیاتی منتشر نکرده‌اند.

در سال 2021، کمپانی Bernstein، مشاور مالی کسب‌وکارها، ادعا کرده بود که گوگل برای اینکه موتور جستجوی پیش‌فرض کمپانی اپل باقی‌ بماند؛ سالانه چیزی در حدود 10 میلیارد دلار هزینه می‌کند. با این حال، یادداشت‌های جدید این کمپانی حاکی از آن هستند که پرداختی واقعی این شرکت به اپل چیزی در حدود 18 تا 20 میلیارد دلار است! کمپانی Bernstein در گزارش جدید خود به این نکته اشاره کرده که دولت آمریکا در حال حاضر در حال بررسی دقیق این پرونده می‌باشد و وزارت دادگستری نیز درحال پیش بردن پرونده جنجالی ضدانحصار میان گوگل و اپل است. قرارداد سنگین و محرمانه میان این دو غول تکنولوژی در چارچوب توافق‌نامه خدمات اطلاعاتی (ISA) منعقد شده و واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشته است.

در این گزارش نوشته شده که “دادگاه فدرال به احتمال بسیار زیاد قرارداد میان اپل و گوگل را سریعاً فسخ خواهد کرد”. به ادعای Bernstein، مبلغ این قرارداد حدود 18 تا 20 میلیارد دلار به‌صورت سالانه است و این پرداختی هنگفت حدود 14 تا 16% از سود عملیاتی سالانه اپل را تشکیل می‌دهد!

به گفته Bernstein، کمپانی گوگل حدود 22% از درآمد کل حاصل از تبلیغات خود را بابت “TAC” یا هزینه‌های جذب ترافیک پرداخت می‌کند و احتمالاً گوگل حدود 40% از کل همین مبلغ (یعنی تقریباً 8% از کل درآمد تبلیغاتی گو‌گل) را نیز دریافت می‌کند.

با اینکه در گزارش Bernstein ادعا شده که مبلغ دریافتی اپل بین 18 تا 20 میلیارد دلار است؛ اما براساس پرونده‌های بررسی شده توسط وزارت دادگستری، کمپانی اپل بابت قرارداد ISA خود با گوگل هر سال حدود 10 میلیارد دلار دریافت می‌کند.
هرچند منبع تمام این گزارشات بیرونی هستند و هیچ‌یک از این دو عدد هنوز به‌صورت رسمی تأیید نشده‌اند.

گوگل موتور جستجوی اپل

کمپانی گوگل، زیر ذره‌بین وزارت دادگستری آمریکا

در بخش دیگری از این گزارش قید شده: “نکته مهم اینجاست که درحال حاضر این کمپانی گوگل است که باید در دادگاه پاسخگو باشد و نه کمپانی اپل. دادگاه محاکمه گوگل در پرونده ضدانحصاری بین وزارت دادگستری ایالات‌متحده آمریکا و این غول تکنولوژی درحال برگزاری است و اپل هیچ نقش انحصارطلبانه‌ای در این ماجرا ندارد”.
Bernstein ادامه داد: “اپل می‌تواند در هر زمانی با یک کمپانی و موتور جستجوی دیگری همکاری خود را آغاز کند و یا قرارداد فعلی خود را با گوگل در نواحی خارج از آمریکا ادامه دهد”.

شایان ذکر است که در صورت اجباری شدن فسخ این قرارداد هنگفت و ضرر مالی و شغلی فراتر از تصور برای گوگل، کمپانی اپل می‌تواند بالاخره دست‌به‌کار شده و موتور جستجوی اختصاصی خود را راه‌اندازی کند!

مدتی پیش شایعاتی مبنی بر توسعه موتور جستجوی اختصاصی اپل منتشر شده بود که این اخبار هنوز تأیید یا تکذیب نشده‌اند. براساس شنیده‌ها، یکی از مدیران اجرایی سابق کمپانی گوگل درحال کار کردن بر روی این پروژه در کمپانی اپل است و قصد دارد موتور جستجوی “Pegasus” را به‌صورت کارآمدتری در سیستم‌عامل‌های IOS و MacOS جایگذاری کند. او حتی امیدوار است بتواند با بهره‌گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی، این موتور جستجو را ارتقا دهد.

با اینکه قابلیت موتور جستجوی Spotlight هنوز به قدرتمندی و کارآمدی گوگل نیست، اما نباید نقش و نفود App Store را در این ماجرا نادیده گرفت. استفاده از تمام منابع تحت‌مالیکت اپل امکان عرضه موتور جستجوی اختصاصی این کمپانی را حتی جلوتر نیز خواهد انداخت.

موتور جستجوی Bing

در جریان برگزاری این دادگاه در ماه گذشته، به این مسئله پرداخته شده بود که کمپانی مایکروسافت در واقع برای مدت زیادی در تلاش بوده که موتور جستجوی Bing خود را در دسترس اپل قرار داده و خدمات آن را به‌فروش برساند. اما این غول تکنولوژی در سال 2020 پیشنهاد خرید موتور جستجوی Bing را با قاطعیت رد کرده بود!
اگر این همکاری واقعاً اتفاق می‌افتاد و کمپانی اپل موتور جستجوی توسعه‌یافته توسط مایکروسافت را تصاحب می‌کرد؛ گوگل باید از تخت پادشاهی خود پایین آمده و شاهد جایگزین شدن Bing به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض دستگاه‌های آیفون می‌شد.

در اوایل بهار سال جاری، گزارشاتی مبنی بر جایگزین شدن Bing با گوگل در دستگاه‌های آیفون منتشر شده بود که البته این قرارداد تجاری درنهایت عملی نشد. این اخبار باعث ایجاد آشفتگی سراسری و عظیمی در میان کارکنان گوگل شده بود و پاسخ این کمپانی، توسعه پروژه موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خودش بود. پروژه Magi هنوز در دست توسعه است و هنوز به‌صورت رسمی معرفی و رونمایی نشده است.

بخش اعظمی از کارشناسان باور دارند که کمپانی گوگل به احتمال بسیار زیاد بازنده این دادگاه ضدانحصار است و همین مسئله قرارداد پرسود و پرمنفعت اپل را نیز به‌خطر خواهد انداخت.
البته انتظار نمی‌رود که حکم و رأی نهایی این دادگاه تا پیش از سال 2024 صادر شود و احتمالاً شرح مذاکرات این پرونده فعلاً به‌طول بینجامد.

منبع: macrumors

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array