به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کنگره آمریکا استفاده از هوش مصنوعی کمپانی مایکروسافت، یعنی دستیار هوشمند Copilot را برای کارمندان خود ممنوع اعلام کرده است.

براساس اعلامیه مدیر ارشد مجلس نمایندگان به کارمندان کنگره، استفاده از این ابزار هوش مصنوعی از این پس در سیستم‌‍‌های دولتی کنگره ایالات متحده آمریکا رسماً ممنوع شده است.
این جدیدترین اقدام دولت فدرال در هدایت و مدیریت استفاده داخلی و دولتی از ابزارهای هوش مصنوعی می‌باشد. دولت فدرال قصد دارد به‌صورت موازی سیاست‌های نظارتی کارآمدی را نیز در این تکنولوژیِ در حال رشد اعمال کند.

هوش مصنوعی Copilot

دلیل ممنوعیت استفاده از Copilot چه بود؟

کارمندان کنگره ایالات متحده آمریکا در ژوئن سال 2023 (خرداد 1402) از استفاده از چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT منع شده بودند. در واقع کنگره استفاده از نسخه رایگان ابزار هوش مصنوعی OpenAI را به‌صورت کامل ممنوع کرده و استفاده از نسخه اشتراکی آن را به‌صورت محدود مجاز اعلام کرده بود.

به گفته مدیر ارشد اداری کنگره، تیم امنیت سایبری این مجموعه استفاده از هوش مصنوعی Copilot را “یک خطر بالقوه” شناسایی کرده و دلیل آن نیز “مکان نشت داده‌های مجلس به سرویس‌های ابری” اعلام شده است.
براساس بیانیه منتشر شده، دستیار هوشمند Copilot به‌صورت کلی از تمام دستگاه‌های ویندوز کنگره آمریکا حذف و مسدود خواهد شد.

کمپانی مایکروسافت امیدوار است بتواند با مجموعه ابزار دولتی جدیدش که تابستان سال 2024 به بازار خواهد آمد؛ اوضاع را بهبود داده و رضایت کنگره آمریکا را به‌دست آورد. به گفته سخنگوی این کمپانی، نگرانی‌های کنگره کاملاً به‌جاست و طبیعی‌ست که سازمان‌های دولتی و دولت فدرال آمریکا در مدیریت داده‌های حساس و محرمانه خود نیاز به چارچوب‌های ایمن‌تری داشته باشند. به همین منظور ابزارهای هوش مصنوعی اختصاصی مایکروسافت برای استفاده‌ دولتی توانایی برطرف کردن نیازهای این مجموعه را خواهد داشت.

براساس داده‌های به‌دست‌آمده، این مسدودیت بر نسخه “تبلیغاتی و عمومی” هوش مصنوعی Copilot اعمال خواهد شد و تیم امنیت سایبری کنگره آمریکا نسخه دولتی این ابزار را در هنگام انتشار بازبینی و بررسی خواهد کرد.
شایان ذکر است که هوش مصنوعی Copilot مایکروسافت از مدل زبانی GPT-4 استفاده می‌کند و براساس تکنولوژی مورداستفاده در چت‌بات ChatGPT توسعه داده شده است.

علاوه‌بر نسخه رایگان و نسخه اشتراکی Copilot، مایکروسافت اخیراً از چند نسخه مخصوص کسب‌وکارها نیز رونمایی کرده بود. نسخه رایگان این ابزار در گوشی‌های هوشمند و در سطح وب به‌صورت یک چت‌بات مستقل عمل می‌کند و نسخه اشتراکی آن به‌صورت مستقیم به دیگر سرویس‌های مایکروسافت مانند مجموعه نرم‌افزارهای آفیس نیز متصل خواهد شد.

البته کنگره آمریکا اولین مجموعه‌ای نیست که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی را برای کارمندان خود ممنوع اعلام می‌کند. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی دیگر هم مایل هستند نسخه‌های اشتراکی سازمانی این ابزارهای کاربردی را به امید “عدم استفاده از داده‌های محرمانه برای آموزش الگوریتم‌های هوش مصنوعی” خریداری کنند.

منبع: Axios

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array