به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی مایکروسافت امروز رسماً از اشتراک پولی دستیار هوش مصنوعی Copilot رونمایی کرد. این اشتراک ماهانه 20 دلاری به هدف ارائه خدمات پیشرفته‌تر به کاربران ارائه شده است.

تقریبا یک سال پس از معرفی و رونمایی از چت‌بات هوش مصنوعی Bing Chat (مبتنی بر ChatGPT)، کمپانی ارائه‌دهنده آن تصمیم گرفته یک قدم به سمت بهبود و گسترش خدمات این دستیار هوشمند و کاربردی بردارد.
این چت‌بات که چند ماه پیش به Copilot تغییر نام داد، از این پس یک برنامه اشتراکی ماهانه به ارزش 20 دلار را نیز به کاربران ارائه خواهد داد. اشتراک پولی Copilot Pro امکاناتی از جمله دسترسی به جدیدترین آپدیت‌های ChatGPT، دسترسی به دستیار Copilot در برنامه‌های Microsoft 365 (نرم‌افزارهای آفیس) و دیگر قابلیت‌های جدید را خواهد داشت.

اشتراک Copilot

امکانات اشتراک Copilot Pro برای کاربران

همچنین کمپانی مایکروسافت علاوه‌بر این اشتراک، دسترسی به اپلیکیشن‌های نسخه اندروید و iOS این دستیار هوش مصنوعی را برای همه کاربران بدون هیچ محدودیتی امکان‌پذیر کرده است. این اپلیکیشن‌ها ماه گذشته به‌صورت محدود در گوگل‌پلی و اپ‌استور قرار گرفته بودند.

البته باز هم این پایان ماجرا نیست! کمپانی مایکروسافت در اقدامی دیگر از قابلیت جدیدی به‌نام “Copilot GPT” نیز رونمایی کرده است. به گفته یوسف مهدی، مدیر ارشد بخش توسعه ویندوز و معاون اجرایی مایکروسافت، کاربران با استفاده از این ویژگی تازه می‌توانند دستیار Copilot را حول محور موضوعاتی مانند سلامتی، سفر، آشپزی و غیره، شخصی‌سازی کنند.

گویا مشترکین اشتراک Copilot Pro نیز می‌توانند در آینده و به مرور، چت‌بات‌های “Copilot GPT” سفارشی خود را براساس سلایق و نیازهای شخصی ساخته و ایجاد کنند. با اینکه انتخاب این نام ممکن است کمی برای کاربران و مخاطبان گیج‌کننده باشد؛ اما به بیانی دیگر مایکروسافت با ارائه این قابلیت قصد دارد به‌نحوی با همکار خود کمپانی OpenAI و فروشگاه ساخت چت‌بات‌های اختصاصی GPT Store رقابت کند.

به گفته این کمپانی، مشترکین سرویس پولی Copilot Pro از امروز (و حتی در ساعات اوج مصرف و شلوغی) به مدل زبانی پیشرفته GPT-4 Turbo دسترسی خواهند داشت. همچنین امکان جابه‌جایی بین مدل‌های زبانی GPT مختلف در آینده برای کاربران میسر خواهد شد.
تهیه این اشتراک علاوه‌بر دسترسی به جدیدترین و بهترین مدل زبانی توسعه‌یافته توسط OpenAI، امکان ایجاد و تولید محتواهای تصویری اورجینال و باکیفیت‌تر را نیز به کاربران ارائه خواهد داد. هزینه درنظر گرفته شده برای اشتراک Copilot Pro ماهانه 20 دلار به ازای هر کاربر است.

رونمایی‌های متعدد و دستاوردهای بسیار کمپانی مایکروسافت در زمینه هوش مصنوعی در سال 2023، منجر به تبلیغات مؤثری برای این کمپانی شده است. مایکروسافت اخیراً موفق شده بود پس از مدت‌ها از کمپانی اپل پیشی گرفته و عنوان “ارزشمندترین کمپانی جهان” را مجدداً به خود اختصاص دهد. در پایان معاملات روز جمعه هفته گذشته، ارزش مایکروسافت برای اولین بار در طی دو سال اخیر بیشتر از ارزش اپل در بازار ثبت شده است. به لطف رونمایی از چندین پروژه هوش مصنوعی مختلف در طی این ماه‌های اخیر، ارزش سهام مایکروسافت شاهد رشد روزافزونی بوده است.

با توجه به اینکه تأمین هزینه‌های چنین پروژه بزرگی برای مایکروسافت بسیار پرخرج است؛ به‌نظر می‌رسد بخشی از هدف معرفی اشتراک 20 دلاری Copilot Pro جبران سرمایه هنگفتی باشد که برای توسعه این دستیار هوش مصنوعی به‌کار گرفته شده است.
علاوه‌بر این مورد، مایکروسافت باید از طریقی سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری خود در استارتاپ OpenAI نیز سودآوری کند. این سرمایه‌گذاری نجومی منجر به تصاحب حدود 49% سهام کمپانی توسعه‌دهنده ChatGPT به نفع مایکروسافت شده است. البته همین اقدام هم باعث شده که نهادهای نظارتی توجه ویژه‌ای به روابط همکاری این دو کمپانی داشته باشند و آن را زیر ذره‌بین ببرند.

کمپانی مایکروسافت که مالک نیمی از سهام این استارتاپ است، عنوان بزرگ‌ترین حامی مالی OpenAI را نیز به‌دوش می‌کشد. این غول تکنولوژی موفق شده بود در طی جنجال‌های پیش‌آمده بر سر اخراج غیرمنتظره سم آلتمن، عضویت خود را در هیئت‌مدیره جدید تضمین کرده و به‌عنوان یک عضو ناظر (بدون حق رای) در این جمع حاضر شود.

منبع: Engadget

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array