به گزارش ایران دکونومی، بسیاری از سرویس‌هایی که گوگل ارائه می‌داد، بعد از شناسایی آی‌پی ایران، متوقف شدند. گوگل از مجموعه‌ای از اطلاعات مختلف که در اختیار دارد می‌تواند کاربر هر کشور را شناسایی کند. این در حالی است که گوگل به‌طور علنی اعلام نکرده که از چه اطلاعاتی برای شناسایی کاربران استفاده می‌کند.

اما اتفاق جدیدی که افتاد این است که به گزارش برخی از کاربران ایرانی، از سمت گوگل به مشکل پی‌منت برخوردند.

علی کریمی، سرپرست بخش گوگل ادز افراک در این خصوص گفت: ما با این مشکل مواجه شدیم و مدارک وریفای مجدد پی‌منت پروفایل را برای گوگل ارسال کردیم. قرار است این مدارک طی ۴۸ ساعت آینده توسط گوگل بررسی شوند و پاسخ را دریافت کنیم. هیچ کدام از MCCهای ما ساسپند نشده و تنها نمایش اکانت‌هاست که متوقف شده است. با توجه به اینکه شرکت‌های مختلفی طی یک ماه گذشته با این مشکل رو به رو شدند، پیش‌بینی می‌کنیم گوگل سخت‌گیری بیشتری بر پی‌منت پروفایل‌ها برای موارد امنیتی اعمال کرده است.

وی اضافه کرد: قبلا این تجربه را داشتیم که MCC ساسپند شوند که با مکاتبه و ارسال مدارک حل شده بود. اما در خصوص پی‌منت، اولین بار است که به این مشکل برخوردیم. پیش از این صرفاً مدارک هویتی درخواست می‌شد که آن هم در زمان ارزیابی مدارک، اکانت‌ها فعال بود.

علیرضا نورعلی، بنیانگذار ادورکس نیز گفت: با این مشکل زیاد مواجه شدم، گوگل این رفتار را با کاربران ایرانی زیاد انجام می‌دهد. حداقل سالی یک بار این شوک را تجربه کردیم. سال گذشته نیز این تجربه را پشت سر گذاشتیم. متاسفانه من و همکاران، اطلاع دقیقی از چرایی این اتفاق نداریم. حدسی که میزنیم این است که وقتی بیش از یک کارت اعتباری به اکانت اضافه می‌شود، حساسیت گوگل بالاتر می‌رود. برخی نیز فکر می‌کنند بر روی MCCهایی که پروموشن اعطا می‌کنند حساسیت بیشتر می‌شود، اما قطعیتی وجود ندارد و این فقط شنیده‌هاست.

گوگل پلی تحریم شده بود؟

در آبان‌ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری فارس اعلام کرد گوگل در اقدامی جدید علیه ایران، چند پلتفرم پرکاربرد از جمله اسنپ و تپسی و چند پیام‌رسان ایرانی را از گوگل پلی حذف کرد.

در شهریورماه گذشته نیز، همشهری آنلاین طی گزارشی اعلام کرد که برخی از کاربران نمی‌توانند از گوگل پلی اپلیکیشنی را دانلود کنند. قبلاً کاربران با پاک کردن حافظه‌کش و استفاده از وی‌پی‌ان می‌توانستند اپلیکیشن را نصب کنند. اما این بار آنگونه که متخصصان فناوری اطلاعات می‌گویند، گوگل ‌پلی، کشور کاربران را از طریق حساب کاربری آنها شناسایی می‌کند و اجازه نصب به آنها نمی‌دهد. به‌عبارت دیگر، حتی اگر کاربران از وی‌پی‌ان هم استفاده کنند، پیامی را دریافت می‌کنند که محتوای آن، مجاز نبودن استفاده از اپلیکیشن مورد نظر در کشور است.

نوتیفکیشن‌های گوگل بسته شد

در مردادماه گذشته نیز، گزارشی در دیجیاتو منتشر شد که بنابر آن گزارش، گوگل سرویس FCM کاربران ایرانی را تحریم کرده و در نتیجه به زودی کاربران از هیچ اپلیکیشن داخلی و یا خارجی، امکان دریافت اعلان یا همان نوتیفیکیشن را نخواهند داشت. سرویس Firebase Cloud Messaging Platform یک سرویس اعلان رایگان است که توسعه دهندگان برنامه (شخص ثالث) را قادر می سازد اعلان‌ها یا همان نوتیفکیشن‌ها را به دست مخاطب برساند. این سرویس در حال حاضر به کاربران با IP ایران سرویس نمی‌دهد و به احتمال قوی تحریم‌ها باعث این موضوع شده باشد.

اما قبل‌تر و در فروردین ۱۴۰۰ بود که ایسنا طی گزارشی اعلام کرد: گوگل روش شناسایی مکان کاربران را تغییر داده و به همین دلیل سرویس‌هایش برای کاربران ایرانی که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا با وی‌پی‌ان در دسترس بوده، مسدود شده است. این اتفاق به خاطر تبلیغاتی است که مثلاً در ویدیوهای یوتیوب یا ‌سرویس‌های AdMob و AdSense، در سایت‌ها بخش می‌شود و گوگل‌ برای اینکه تبلیغاتش مرتبط با مردم هر منطقه باشد، سیستم جدید خود را اجرایی کرده است تا بازدهی بیشتری بگیرد و به همین دلیل شیوه شناسایی مکان کاربر را تغییر داده است.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array