به گزارش ایران دکونومی، سعید محمدی، نایب‌رئیس انجمن تجارت الکترونیک، با اشاره به موانع رشد تجارت الکترونیک اظهار داشت که زمانی ایران در این حوزه پیشرو خاورمیانه بود، اما این دلایل که عدم شفافیت یکی از آن‌هاست، از سرعت رشد تجارت الکترونیک کشور کاسته است.

محمدی عقیده دارد ایران در حالیکه می‌توانست همچنان در خاورمیانه میدان‌دار باشد، توضیح داد: «رشد شرکت‌های این حوزه در دهه هشتاد خیلی بالا بود و از میانگین صنعت و تجارت در کشور بالاتر بود. ایران در شکل‌گیری تجارت الکترونیک، در منطقه خاورمیانه خیلی پیشرو بود.»

او با اشاره به وضعیت کشورهای همسایه افزود: «استعدادهای زیادی در حوزه تجارت الکترونیک در کشور ما وجود دارد. درحال‌حاضر بیش از صد هزار فروشگاه اینترنتی فعال در کشور داریم که در هیچ صنعت دیگری شاهد این حجم فعال اقتصادی و رقابت نیستیم. به لحاظ عمق تکنولوژی و دانش فنی، شرکت‌های ایرانی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های مشابه در منطقه بسیار جلوتر هستند. این‌ها نشان می‌دهد که پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد. بخش زیادی از خرده‌فروشی در دنیا به خرده‌فروشی آنلاین رسیده است. اما در ایران در این زمینه چندان خوب عمل نکرده‌ایم و تنها ۴ درصد خرده‌فروشی در کشور به معاملات آنلاین انجامیده است. این عدد در ترکیه ۲۰ درصد است.»

وی در پاسخ به این سوال که با وجود پتانسیل و استقبال مردم از تجارت الکترونیک، خرده‌فروشی آنلاین هنوز به پیشرفت مطلوبی نرسیده توضیح داد: «اقتصاد غیرشفاف در کشور یکی از این عوامل است؛ چرا که خرده‌فروشی آنلاین نیازمند یک اقتصاد کاملاً شفاف است. خیلی از پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی نمی‌توانند کالاهای تنظیم بازار را عرضه کنند، چون کسی به آن‌ها جنس نمی‌فروشد که این موضوع هم به همین دلیل ساختار غیرشفاف است.»

محمدی، چالش بعدی را مشکل سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: «تنها در پلتفرم ترندیول ترکیه ۲.۵ میلیارد دلار در یک راند سرمایه‌گذاری شده است، اما این عددها در ایران وجود ندارد؛ با وجود اینکه کشور پهناورتر و با جمعیت بیشتری داریم. این مشکل با اقداماتی مثل بورسی‌شدن و… شاید تا حدی حل شود.»

او با این باور که شفافیت تجارت الکترونیک نمی‌تواند با بخش غیر شفاف رقابت کند، تشریح کرد: «عدم توان عرضه کالاهایی که در پلتفرم‌های شفاف امکان عرضه آن‌ها نیست ولی در برخی جاها که شفاف نیستند، عرضه می‌شود. با حل این موانع می‌توان امیدوار بود تا چند سال آینده سهم تجارت الکترونیکی کشور به ۲۰ درصد برسد.»

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array