به گزارش ایران دکونومی،خرید مسکن برای ایرانی‌ها تبدیل به رویا شده است؛ و قیمت خانه در چند سال اخیر رشد افسارگسیخته‌ای را پشت سر گذاشته و تورم، قدرت خرید مردم را تا حد زیادی پایین آورده است. 

 خرید خانه در تهران برای دهک‌های درآمدی پایین جامعه، عملا غیرممکن است. همچنین وام خرید مسکن با شرایط فعلی نیز گرهی از مشکلات مردم باز نمی‌کند، زیرا هم اقساط ماهانه آن با درآمد خانوار همخوانی ندارد و هم هزینه تسهیلات به‌گونه‌ای طرح‌ریزی شده که بازپرداخت آن برای قشر بزرگی از جامعه دور از دسترس است.

براساس گزارش جدید مسکن بانک مرکزی، در آخرین ماه سال ۱۴۰۲ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان بود که حاکی از افزایش ۸/ ۳ درصدی نسبت به ماه قبل از آن است و نسبت به اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۲۴ درصد افزایش یافته است.

به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، سهمی معادل ۹ /۵۱ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۳/ ۵۴ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در این ماه، یعنی رقم ۴۱ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان، معامله شده و ۰/ ۵۰ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از ۰/ ۶ میلیارد تومان اختصاص داشته است.

تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در اسفندماه سال ۱۴۰۲ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۳ /۱۵ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قرارداد‌های مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۲، ۱۰ و ۴ به ترتیب با سهم‌های ۲ /۱۰، ۳ /۹ و ۱ /۹ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته اند.

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array