به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی‌های سامسونگ و گوگل در رویداد شب گذشته Galaxy Unpacked 2024 با همکاری یکدیگر از چند قابلیت هوش مصنوعی جدید رونمایی کردند.
برخی از این ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید مانند “Circle to Search”، به جهت بهبود عملکرد موتور جستجوی گوگل ساخته شده‌اند و قرار است به تعداد منتخبی از گوشی‌های اندرویدی افزوده شوند.

Circle to Search

معرفی قابلیت هوش مصنوعی Circle to Search

این ویژگی همانطور که از اسمش مشخص است؛ راهکاری ساده و کاربردی برای جستجو در سطح وب را به کاربران ارائه خواهد داد. کاربران می‌توانند با کشیدن یک دایره دور آیتم موردنظر خود در یک تصویر، از این قابلیت جدید بر مبنای هوش مصنوعی استفاده کنند.
در این مکانیزم، بعد از کشیدن دایره و ضربه زدن بر روی کلید جستجو، صفحه‌ای شامل تمام اطلاعات مرتبط موجود در موتور جستجوی گوگل به کاربران نمایش داده می‌شود.

این قابلیت قرار است در وهله اول به 5 گوشی هوشمند افزوده شود. سه مورد از این لیست، سری جدید Galaxy S24 ( مدل پایه، Plus و Ultra) و دو مورد دیگر گوشی‌های هوشمند Pixel 8 و Pixel 8 Pro از برند گوگل هستند.
گویا در ادامه قرار است این قابلیت به برخی از گوشی‌های برتر اندرویدی دیگر نیز ارائه شود.

شاید فکر کنید که این قابلیت کمی آشنا به‌نظر می‌رسد! برخی از کاربران باور دارند عملکرد قابلیت Circle to Search مشابه عملکرد ابزار گوگل‌لنز (Google Lens) می‌باشد.
اما یکی از مهم‌ترین نقاط تمایز ویژگی جدید هوش مصنوعی Circle to Search این است که برای استفاده و دسترسی به آن نیازی به باز کردن اپلیکیشن Google نیست و کاربران قادرند در هر بخشی از گوشی هوشمند خود از این ابزار استفاده کنند.

برای دسترسی به این ابزار جدید، کافی‌ست دکمه هوم (home) را برای چند ثانیه نگه دارید. سپس این ابزار، فارغ از اینکه در کدام اپلیکیشن و یا بخش گوشی خود هستید؛ بر روی صفحه نمایان خواهد شد. با کشیدن دایره، هایلایت کردن و یا حتی ضربه زدن بر روی یک آیتم (هم متنی و هم تصویری)، ویژگی Circle to Search کار خود را در موتور جستجوی گوگل آغاز خواهد کرد.

براساس گزارشات به‌دست آمده از آزمایش این قابلیت در گوشی هوشمند Galaxy S24، این ابزار جدید هوش مصنوعی هم در زمینه تشخیص آیتم موردنظر و هم در تأمین اطلاعات مرتبط در موتور جستجوی گوگل عملکرد بسیار خوبی داشته است.
با اینکه شاید این ابزار آنچنان اتفاق عجیب و منحصربه‌فردی در دنیای اینترنت به‌نظر نرسد؛ اما قطعاً یک راهکار کاربردی و سریع برای جستجو (خصوصاً جستجوی بصری) در سطح وب خواهد بود.

جستجوی بصری

بهبود قابلیت “جستجوی چندگانه” گوگل

قابلیت هوش مصنوعی Circle to Search بخش زیادی از روند جستجو در گوگل‌لنز (از جمله گرفتن اسکرین‌شات از تصویر، بستن یک اپ، باز کردن اپ Google Lens، انتخاب و جستجو براساس آن اسکرین‌شات) را به‌کلی حذف خواهد کرد. افزوده شدن این قابلیت به سری جدید S24 کاملاً با عقل جور درمی‌آید و قطعاً جای خالی چنین ابزاری در گوشی‌های هوشمند اندرویدی حس می‌شد.

پشتیبانی از Circle to Search، آپدیت مهمی در قابلیت “Multisearch” یا “جستجوی چندگانه” گوگل به‌حساب می‌آید. این قابلیت که بخشی از عملکرد گوگل‌لنز است؛ به کاربران اجازه می‌دهد تا جستجوهای بصری خود را اصلاح و ویرایش کنند.
درحالی‌که جستجو با گوگل‌لنز نیازمند دستورات ساده‌تر و سرراست‌تری بود، ویژگی جدید Circle to Search توانایی پردازش دستورات و سؤالات پیچیده‌تر کاربران را نیز خواهد داشت.

برای مثال، در گذشته کاربران می‌توانستند از یک جفت کفش سفید عکس گرفته و به‌کمک اپلیکیشن گوگل‌لنز در سطح وب برای آن جستجو کنند. پس از یافتن مدل کفش در موتور جستجوی گوگل، کاربران می‌توانستند با “اصلاح کردن جستجوی بصری” و افزودن یک درخواست (مانند رنگ قرمز)، نتیجه متفاوتی از یک جستجوی مشابه (همان مدل کفش، اما با رنگ قرمز) را دریافت کنند.
اما با بهبود سیستم “جستجوی چندگانه” گوگل، کاربران می‌توانند به‌سادگی از گیاه موردنظر خود عکس گرفته و از گوگل بپرسند: “بهترین روتین آبیاری برای این گیاه چی هست؟”. موتور جستجوی گوگل نه‌تنها به کمک الگوریتم‌های هوش مصنوعی نوع گیاه را تشخیص می‌دهد؛ بلکه بهترین روش آبیاری آن را نیز به کاربر ارائه خواهد داد.

دسترسی به خودِ قابلیت جدید Circle to Search، در حال حاضر محدود به همان 5 مدل گوشی هوشمند مذکور خواهد بود. اما سیستم بهبودیافته “جستجوی چندگانه” گوگل، از همین امروز هم در سیستم‌عامل اندروید و هم iOS به اپلیکیشن Google اضافه خواهد شد. کاربران آمریکایی در صدر لیست دریافت این آپدیت قرار دارند و قرار است در آینده نزدیک بقیه نقاط دنیا نیز این به این لیست اضافه شوند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array