به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از مدت‌ها وعده و وعید، هم‌اکنون قابلیت‌های پرداختی پلتفرم X در چندین ایالت آمریکا مجوز فعال‌سازی دریافت‌ کرده‌اند.

به‌نظر می‌رسد ایلان ماسک قدم‌های بعدی برای تبدیل کردن X (توییتر سابق) به یک “سوپر اپلکیشن” یا اپلیکیشن همه‌کاره را برداشته است و جدیدترین دستاورد این مأموریت بزرگ، فعال‌سازی قابلیت‌های پرداختی درون‌برنامه‌ای است.

در اواخر ماه نوامبر (هفته گذشته) کمپانی X سه مجوز مالی جداگانه برای فعال‌سازی سیستم پرداختی خود در ایالت‌های داکوتای جنوبی، کانزاس و وایومینگ دریافت کرده و جمع ایالت‌های مجاز را به 12 عدد رسانده است.

ایالت‌هایی که در گذشته مجوز فعال‌سازی سیستم پرداختی پلتفرم X را دریافت کرده بودند به شرح زیر هستند: آریزونا، جورجیا، آیووا، مری‌لند، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوزی، نیو همپشایر و رود آیلند.

تمام این 9 ایالت مختلف مجوز خود را در همین سال جاری میلادی (2023) دریافت کرده بودند و اولین مجوز متعلق به ایالت نیو همپشایر و حدوداً اواخر بهار (ماه ژوئن) بوده است.
سپس آریزونا، میشیگان و میزوری در ماه جولای؛ جورجیا، مری‌لند و رود آیلند در ماه آگوست؛ آیووا و می‌سی‌سی‌پی نیز در ماه سپتامبر مجوز فعالیت خود را دریافت کردند.

X
لیست 12 ایالت مجاز برای فعالیت‌های پرداختی در پلتفرم X

چراغ سبز آغازبه‌کار فعالیت‌های پرداختی X

اسناد مربوط به این مجوزها برای بیزینسی به‌نام “X Payments LLC” با نام سابق “Twitter Payments LLC” صادر شده است. این بخش عملیاتی مسئولیت اداره تراکنش‌های پرداختی در کمپانی X را بر عهده دارد. دریافت این مجوزها به کمپانی X اجازه پردازش تراکنش‌های پرداختی و جابه‌جایی پول در سطح ایالت‌ها را خواهد داد.

ایلان ماسک با انتشار یک کامنت کوتاه به این اخبار واکنش نشان داده و آن را تأیید کرد. ماسک در پاسخ به اخبار افزوده شدن چند ایالت دیگر به لیست مناطق مجاز برای فعالیت‌های پرداختی در پلتفرم X نوشت: “پیش‌روی کردیم”.

در هرصورت، مالک کمپانی X در گذشته چندین بار درباره رویا و دیدگاه خود برای تبدیل کردن این پلتفرم به یک سوپر اپلیکیشن همه‌کاره‌ای که دارای قابلیت‌های پرداختی و بانکی است؛ به تفصیل صحبت کرده بود.
او در این باره گفته بود که قصد دارد X را به محیطی تبدیل کند که کاربران را از هرجهتی به خدمات بانک‌ها بی‌نیاز خواهد کرد. جابه‌جایی پول، تراکنش‌های پرداختی و حتی افتتاح حساب بانکی و سرمایه‌گذاری مالی تنها بخشی از برنامه‌های آینده ماسک برای این پلتفرم است.

چنین اقدامی، پلتفرم X را وارد رقابت مستقیم با PayPal خواهد کرد. ماسک که خود یکی از هم‌بنیان‌گذاران PayPal بوده است؛ هنوز از رویای دیرینه خود دست نکشیده و در پی محقق کردن آن است. او امیدوار است با هدایت کردن پلتفرم X در مسیر مناسب، بتواند سیستم بانکی و پرداختی نوینی را به‌وجود آورد که به‌صورت یکپارچه تمام خدمات موردنیاز کاربران را در یک محیط واحد ارائه بدهد.

چالش‌های مالی و اقتصادی کمپانی X

البته صدور مجوز قابلیت‌های پرداختی پلتفرم X تنها بخشی از برنامه این شبکه اجتماعی برای ایجاد محیطی امن به‌جهت کسب درآمد کاربران است. توییتر سابق چند ماه پیش از سیستم کسب درآمد خود رونمایی کرده بود. سیستمی که به افراد واجد شرایط (دارای حداقل 500 فالوور – دارای 5 میلیون تعامل در طی 3 ماه گذشته) اجازه کسب درآمد از پست‌هایشان را می‌دهد.

البته که تلاش‌های پلتفرم X برای کسب درآمد از طریق پست‌های تبلیغاتی همیشه هم پررونق و پربازده نبوده است. ایلان ماسک و لیندا یاکارینو این روزها با چالش‌های بسیاری در این زمینه دست‌وپنجه نرم می‌کنند. درآمد پلتفرم X از بخش تبلیغات در یک‌سال گذشته بیش از 50% کاهش یافته و در نتیجه ارزش این کمپانی نیز افتی 56درصدی را تجربه کرده است.
به دلیل جنجال‌های پیش‌آمده اخیر، بخش زیادی از برندها و کمپانی‌ها همکاری تبلیغاتی خود را با این پلتفرم به‌کلی قطع کرده‌اند و کارشناسان معتقدند ضرری حداقل 75 میلیون دلاری در انتظار ماسک و X می‌باشد!

کمپانی‌هایی از جمله اپل، دیزنی، IBM، استودیوهای فیلمسازی Paramount و Warner Bros و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت از نمایش تبلیغات دیجیتال خود در محیط X صرف‌نظر کرده و از همکاری با این شبکه‌ اجتماعی کناره‌گیری کرده‌اند.

با وجود تمام این مشکلات اقتصادی، ماسک امیدوار است بتواند از طریق فروش برنامه اشتراکی برای دسترسی به هوش مصنوعی Grok و همچنین تمرکز بر کسب‌وکارهای کوچک، بخشی از این ضررهای مالی را جبران کند. به گفته او، قرار است به‌زودی الگوریتم شبکه اجتماعی X به‌گونه‌ای آپدیت شود که تمرکز اصلی آن به‌جای نمایش پست‌های ترند روز، بر نمایش محتواهای اکانت‌های کوچک‌تر به کاربران باشد. در نتیجه، این افراد شانس بیشتری برای دیده شدن و افزایش درآمد خواهند داشت.

منبع: Tech Crunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array