باز هم اخبار نه‌چندان خوش برای زاکربرگ: در تحقیقات صورت‌گرفته در بازه زمانی 26 ماه آوریل تا 10 ماه می، تنها یک‌چهارم از کارمندان متا به رهبری مارک زاکربرگ اطمینان دارند. این آمار 5% از آمار جمع‌آوری شده در اکتبر سال 2022 کمتر است.

به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، تنها 43% از افرادی که به این پرسشنامه پاسخ داده بودند، بیان کردند که در این مجموعه “احساس ارزشمند بودن” می‌کنند. این آمار از اکتبر سال 2022 حدود 58% کاهش یافته است.

البته که این نتایج ناگوار بی‌دلیل نیستند. چندین دوره تعدیل نیروی گسترده در کمپانی متا، کاهش و حذف هزینه‌های غیرضروری و تغییر روش کار و استراتژی، همه و همه منجر به تضعیف روحیه کارکنان و کاهش بازدهی شده است.
درحالی‌که تمام این تغییرات، بخشی از اقدامات زاکربرگ برای دستیابی به “سال بهره‌وری متا” هستند.

تعدیل نیرو، تضعیف روحیه

به گفته یکی از کارشناسان، کارمندان متا دائماً نگران اتفاق افتادن تعدیل نیروی بعدی و از دست دادن شغل خود هستند و این مسئله تاثیر مستقیمی بر عملکرد و وضع روحی آنها گذاشته است.

در نوامبر سال گذشته، اولین دوره از تعدیل نیروها اتفاق افتاد و حدود 11 هزار نفر، یا به عبارتی 13% از کل نیروی کار متا شغل خود را از دست دادند. علاوه بر این مسئله، روند استخدام نیروهای جدید متوقف شده و اقداماتی برای کاهش هزینه‌ها نیز صورت گرفت.

در ماه مارچ سال جاری نیز در طی دومین دوره تعدیل نیرو، حدود 10 هزار نفر اخراج شدند که آخرین بخش این تعدیل نیرو در اواخر ماه می نهایی‌سازی شد.

یکی از کارکنان متا در انجمن آنلاین و داخلی این کمپانی نگرانی خود را بدین‌گونه ابراز کرده است: “با اخراج بی‌رویه و مکرر، اعتماد کارمندانی که تحت فشار بسیاری به وظایف خود عمل می‌کنند خدشه‌دار شده و اطمینان خود را به مدیریت و رهبری محل کار خود کاملاً از دست داده‌اند. با چنین وضعیتی، چرا باید به کار خود در این کمپانی ادامه دهیم؟”

متا

استراتژی جدید متا

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، کارمندان باقی‌مانده در این کمپانی باید علاوه‌بر پذیرفتن مسئولیت‌ همکاران سابق خود، با این شرایط کاری و مدیریت جدید نیز تطابق یابند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، تغییر تمرکز کمپانی متا از تکنولوژی متاورس به هوش مصنوعی، باعث تردید کارمندان به مدیریت زاکربرگ شده است.

هرچند زاکربرگ به‌شدت با این نظریه مخالف است و در جلسه بررسی گزارش مالی متا اطمینان‌خاطر داده بود: “شنید‌ه‌های اخیر حاکی از آن هستند که ما دیگر بر پروژه‌های مرتبط با متاورس کار نمی‌کنیم. به همین دلیل من قصد شفاف‌سازی دارم و اعلام میکنم که همچین خبری اصلاً صحت ندارد. ما به‌صورت همزمان بر هوش مصنوعی و متاورس متمرکز هستیم و قصد داریم در آینده نیز به همین مسیر ادامه دهیم.”

البته که شواهد نشان‌دهنده چیز دیگری هستند. ارزش سهام این کمپانی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود 112% افزایش داشته‌است. این افزایش مدیون پروژه‌های متعدد هوش مصنوعی متا، از اینستاگرام گرفته تا پلتفرم جدید Threads و هدست‌های واقعیت افزوده Quest است.

سرمایه‌گذاری کلان کمپانی متا در تکنولوژی هوش مصنوعی حالا به سوددهی رسیده است و آژانس‌های تبلیغاتی به دلیل امکانات و ابزارهای تبلیغاتی بر مبنای هوش مصنوعیِ این کمپانی، خواهان فعالیت بیشتر در برنامه‌های زیرمجموعه این کمپانی هستند.

شایان ذکر است که با وجود چنین نتایجی، زاکربرگ نه‌تنها از تصمیمات خود برای تعدیل نیروی تعداد زیادی از کارمندان خود ناراضی یا پشیمان نیست، بلکه با تمام توان از چنین رویکردی استقبال می‌کند. او اخیراً در گفتگویی از ایلان ماسک و تصمیم او به اخراج بخشی از کارمندان پلتفرم توییتر نیز حمایت کرده بود!

منبع: businessinsider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array