به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، کمپانی اپل تصمیم گرفته برای جلوگیری از ممنوعیت فروش ساعت‌های هوشمند Apple Watch در آمریکا، سنسورهای اندازه‌گیری اکسیژن خون را از این محصولات پرطرفدار حذف کند.

با اینکه نه اداره گمرک آمریکا و نه کمپانی اپل در این مورد تأییدیه رسمی‌ای منتشر نکرده‌اند؛ اما نامه جدید شرکت فناوری‌پزشکی Masimo حاکی از آن است که این سنسورها قرار است از برخی مدل‌های Apple Watch به‌کلی حذف شوند.

Masimo

شکست اپل در برابر Masimo

براساس یافته‌های اخیر، ابزارهای سنجش اکسیژن خون به‌زودی از سری 9 و مدل Ultra 2 ساعت‌های هوشمند Apple Watch حذف خواهند شد. با اینکه خود اپل هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است؛ اما اخبار منتشر شده در دو وبسایت Bloomberg و 9to5Mac نشان می‌دهند که این تغییرات در آینده نزدیک اعمال خواهند شد و اداره گمرک آمریکا نیز مجوزها و تأییدهای لازم را برای آن صادر کرده است.
صدور این تأییدیه به کمپانی اپل اجازه می‌دهد پس از ممنوعیت فروش این دو مدل ساعت هوشمند در اواخر سال 2023، مجدداً فروش آنها را در سال جدید میلادی بدون هیچ مانعی از سر بگیرد.

فروش جدیدترین ساعت‌های هوشمند این کمپانی، یعنی دو مدل Apple Watch سری 9 و Ultra 2 در نتیجه شکایت رسمی کمپانی Masimo در روزهای پایانی سال 2023 در آمریکا ممنوع شده بود. این شرکت با مدیریت جو کیانی، ادعا کرده بود که اپل پتنت‌های مربوط به سنسورهای اندازه‌گیری اکسیژن خون را نقض کرده است.
مرکز تجارت بین‌الملل (ITC)، در پاسخ به این شکایت ادعای Masimo را تأیید کرده و اپل را مجبور به توقف موقتی فروش این ساعت‌ها در آمریکا کرده بود.

این غول تکنولوژی هم ناچاراً در اقدامی زودهنگام، فروش این دو مدل ساعت هوشمند را در فروشگاه‌های حضوری و وبسایت آمریکایی خود و تنها چند روز مانده به اجرای حکم، متوقف کرده بود. قرار بود این حکم سراسری ممنوعیت فروش در تاریخ 26 دسامبر 2023 (5 دی ماه) اجرایی شود.
اما همین اقدام هم عمر چندانی نداشت و اپل موفق شد این حکم ممنوعیت فروش را به‌صورت موقتی لغو کرده و فروش این دو مدل از Apple Watch را از سر بگیرد. دادگاه فدرال با این درخواست موافقت کرده و اعلام کرد در مدت زمان تصمیم گیری اداره گمرک آمریکا درباره تغییرات موردنیاز در بخش سخت‌افزاری این ساعت‌ها، فروش آنها در آمریکا موقتاً مجاز خواهد بود.

در طی این چند هفته، کمپانی اپل از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و تمام تمرکز و توجه خود را به حل این مشکل و شکایت شرکت Masimo اختصاص داده است.
اداره گمرک قرار بود چند روز پیش و در تاریخ 12 ژانویه (22 دی) رأی نهایی خود را صادر کند. بررسی نامه افشاشده کمپانی Masimo نشان می‌دهد که تمام اعضا با حذف سنسورهای سنجش اکسیژن خون از دو مدل ساعت هوشمند سری 9 و مدل Ultra 2 کمپانی اپل موافقت کرده‌اند.

به گفته مسئول ارتباطات جهانی شرکت Masimo، “اپل اظهار کرده که در طراحی مجدد بخش سخت‌افزاری این ساعت‌های هوشمند از تکنولوژی و ابزار سنجش اکسیژن خون استفاده نخواهد کرد. این قدم بسیار مثبت و مؤثر به سمت مسئولیت‌پذیری است”. این پیروزی دستاورد بسیار بزرگی برای این شرکت فناوری‌پزشکی محسوب می‌شود.

با اینکه این شکایات قانونی پردردسر هزینه‌های بسیاری را به شرکت Masimo تحمیل کرده است؛ اما جو کیانی مدتی پیش اعلام کرده بود تا زمانی‌که کمپانی بزرگی مانند اپل متوجه اشتباهات خودش نشود به مبارزه ادامه خواهد داد. به باور مدیرعامل این شرکت، اپل مجاز نیست که چنین رفتار ناشایستی را با کسب‌وکارهای کوچک‌تر از خودش داشته باشد و او تا زمانی‌که رفتار این غول تکنولوژی اصلاح نشود، “دست‌بردار نخواهد بود”.

مارگ گرمن، تحلیلگر مشهور وبسایت Bloomberg ادعا کرده که ساعت‌های Apple Watch اصلاح شده از همین الان هم به فروشگاه‌های حضوری اپل استور ارسال شده‌اند. اما به این فروشگاه‌ها دستور داده شده که تا زمان دریافت تأییدیه رسمی از سوی خودِ کمپانی اپل، درباره فروش آنها اقدامی نکنند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array