به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، به دنبال جهش 13.8 درصدی توکن بومی شبکه بلاکچین سولانا (SOL) در روز بیستم دسامبر (29 آذر) و تداوم این روند در 24 ساعت گذشته، قیمت این دارایی برای اولین بار از ماه می 2022 (اردیبهشت 1401) از مرز 82 دلار عبور کرد و ارزش بازار آن را به حدود 35 میلیارد دلار رساند. این افزایش 33.5 درصدی در طول دو هفته گذشته باعث شد سولانا در جدول رده‌بندی بزرگ‌ترین ارزهای دیجیتال، با پشت سر گذاشتن ریپل (XRP) در جایگاه پنجم قرار بگیرد.

با توجه به اینکه شبکه سولانا تراکنش‌های ارزان‌تر و سریع‌تری نسبت به رقبای خود ارائه می‌دهد، برخی از تحلیلگران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا سولانا می‌تواند با شکست اتریوم، به زودی رهبری بازار را در دست بگیرد یا خیر.

نمودار روزانه قیمت سولانا (SOL)
نمودار روزانه قیمت سولانا (SOL)؛ منبع: coinmarketcap

بررسی دلایل رشد مستمر سولانا (SOL) طی چند ماه اخیر

عوامل متعددی در افزایش اخیر قیمت رمزارز (SOL) نقش داشته است. در وهله اول، افزایش کنونی قیمت تا حد زیادی به شور و هیجان ایردراپ‌هایی نسبت داده می‌شود که منجر به فروش کامل تلفن‌های ساگا (Saga) و خرید و فروش آن در بازارهای ثانویه شد.

از سوی دیگر، توجه اصلی بازار از روز 7 دسامبر (16 آذر) به سمت این دارایی دیجیتال معطوف شد، یعنی زمانی که صرافی‌های متمرکز اصلی، توکن تازه راه‌اندازی شده SPL با نام جیتو (JITO) را در پلتفرم‌های خود فهرست کردند. توکن لیکوئید استیکینگ جیتو در واقع با الهام از توکن Lido اتریوم ساخت شده است. ایردراپ جیتو سود قابل توجهی برای مشارکت‌کنندگان این پروژه به همراه داشت و ارزش بازار آن ظرف چند ساعت اول از مرز 300 میلیون دلار فراتر رفت. شروع موفقیت‌آمیز معاملات این دارایی در کوین بیس و بایننس باعث افزایش تقاضا برای سایر ایردراپ‌ها و راه‌اندازی توکن‌های جدید در شبکه سولانا شد.

افزایش فروش گوشی‌های ساگا به خاطر ایردارپ 30 میلیون واحدی میم کوین بانک (BONK) روز 14 دسامبر (23 آذر) نقطه عطف مهم دیگری را در بازار رقم زد.

رابطه افزایش فعالیت Dappها و رالی سولانا

علاوه بر هیجان بازار برای شرکت در ایردراپ‌های مختلف شبکه سولانا، جهش در تعداد کاربران فعال برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) عرضه شده بر بستر این شبکه بلاکچین در این بازه زمانی به خوبی مشهود است. همین سه هفته پیش، یعنی روز 29 نوامبر (8 آذر)، کل ارزش قفل شده (TVL) در شبکه سولانا تنها به 654 میلیون دلار می‌رسید که تنها 1.4 درصد از سهم بازار را نشان می‌دهد. طبق داده‌های پلتفرم دیفای لاما (DefiLlama)، این رقم اکنون به مرز 1.28 میلیارد دلار رسیده است که حاکی از جهشی 96 درصدی است.

بلاکچین‌های برتر از نظر حجم معاملات
بلاکچین‌های برتر از نظر حجم معاملات در DAppها طی هفت روز گذشته؛ منبع: DappRadar

علاوه بر آن، حجم معاملات شبکه سولانا نیز با سرعت از رقبای برتر آن پیشی گرفته است. به همین ترتیب، تعداد آدرس‌های فعال منحصربه‌فرد در تعامل با DApps های سولانا اخیراً به 875250 مورد رسیده است، در حالی که بیشتر بلاکچین‌های رقیب در همان دوره هفت روزه، شاهد کاهش این معیار بوده‌اند.

در مجموع، می‌توان ادعا کرد که با توجه به شرایط کنونی، افزایش بالقوه قیمت رمزارز SOL به سمت 100 دلار امکان‌پذیر به نظر می‌رسد، چراکه ظاهراً روند رشد فعالیت در این شبکه پایدار بوده و صرفاً وابسته به تعداد انگشت شماری ایردراپ و لانچ توکن‌های جدید نیست. علاوه بر این، زنجیره‌های رقیب اخیراً به دلیل افزایش فعالیت دچار قطعی‌های مداوم شده‌اند، در حالی که سولانا بدون هیچ گونه توقفی قادر بوده است این حجم از تقاضا را به خوبی مدیریت کند.

سلب مسئولیت: تلاش ایران دکونومی مبتنی بر ارائه محتوای مفید صرفاً جهت افزایش آگاهی مخاطب است و توصیه مالی محسوب نمی‌گردد.

منبع: cointelegraph

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array