به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، پس از شایعات و دردسرهای فراوان برای کمپانی هوش مصنوعی OpenAI، سم آلتمن درنهایت تصمیم گرفت به مایکروسافت بپیوندد!

گرگ بروکمن، یکی دیگر از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI نیز مدیرعامل سابق این کمپانی را همراهی کرده و به مایکروسافت خواهد رفت.

سم آلتمن روز جمعه در اقدامی غیرمنتظره توسط اعضای هیئت‌مدیره OpenAI اخراج شده بود و بروکمن هم که از این تصمیم بی‌اطلاع بود، تصمیم گرفت از سمت خود کناره‌گیری کرده و استعفا دهد.
هیئت‌مدیره دلیل اخراج او را “عدم اطمینان و اعتماد به توانایی او در مدیریت و هدایت OpenAI” اعلام کرده بود.

پس از گذشت چند روز پراضطراب و مذاکره‌های بی‌نتیجه، ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت امروز با خبری جدید دنیای تکنولوژی را غافلگیر کرد!
نادلا با انتشار پست جدیدی در X اعلام کرد که پس از مذاکرات برای بازگشت احتمالی مدیرعامل سابق این کمپانی به OpenAI، هم آلتمن و هم بروکمن به تیم تحقیق و توسعه پیشرفته هوش مصنوعی مایکروسافت خواهند پیوست!

مایکروسافت

نادلا با انتشار بیانیه‌ای در این باره نوشت: “مفتخرم با خوشحالی و هیجان بسیار زیاد اعلام کنم که هم سم آلتمن و هم گرگ بروکمن به‌‌همراه تعدادی از همکاران سابق OpenAI به تیم هوش مصنوعی مایکروسافت ملحق خواهند شد. ما مشتاقانه تمام ابزار و زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به اهداف مشترکمان را برای این تیم مهیا خواهیم کرد”.

ایلان ماسک، رقیب دیرینه و یکی از هم‌بنیان‌گذاران OpenAI با طعنه و کنایه به پست نادلا نوشته “پس، از این به بعد هردوشون مجبورن از محیط Teams استفاده کنن!”. یکی از بزرگترین انتقادهای ایلان ماسک به OpenAI و سم آلتمن، کنترل و قدرت تصمیم‌گیری بیش‌ازحد مایکروسافت بوده است.

سم آلتمن

سم آلتمن با ری‌پست ‌کردن بیانیه مدیرعامل کمپانی مایکروسافت در پلتفرم X (توییتر سابق)، این اخبار را تایید کرده و نوشت “ماموریت ادامه دارد”.
ساتیا نادلا درباره نقش کلیدی سم آلتمن به‌عنوان مدیرعامل بخش هوش مصنوعی در کمپانی مایکروسافت اشاراتی کرد و گفت: “در طی همکاری مشترکمان، نکات بسیار مهمی درباره تامین نیازهای بنیان‌گذاران و کارآفرینان آموخته‌ایم. قصد داریم با ایجاد فضایی سازنده و مستقل، به آنها امکان توسعه پروژه‌های مختلفی در سرویس‌ها و خدمات مایکروسافت از جمله GitHub، Mojang Studios و لینکدین بدهیم”.

مایکروسافت

سم آلتمن، مدیرعامل بخش هوش مصنوعی مایکروسافت

در واقع سم آلتمن به‌عنوان مدیرعامل تیم جدید هوش مصنوعی زیرمجموعه مایکروسافت در این کمپانی مشغول به‌کار شده است. مایکروسافت معمولاً فقط برای بیزینس‌های بزرگ و یا جداگانه خود یک مدیرعامل مجزا منصوب می‌کند و حالا جدیدترین نام متعلق به سازنده ChatGPT است.
رئیس اصلی بخش توسعه Xbox، فیل اسپنسر اخیراً به‌عنوان مدیرعامل بخش گیمینگ مایکروسافت منصوب شده بود. این کمپانی عظیم در این مدت مشغول یافتن و به‌کارگیری افراد مناسب در مقام مدیرعامل برای بخش‌های زیرمجموعه خود از جمله لینکدین، GitHub، Mojang و حتی Activision Blizzard بوده است.

به گفته گرگ بروکمن، تیم جدید ایجاد شده در مایکروسافت شامل چند نفر از کارشناسان بااستعداد و کلیدی سابق OpenAI نیز می‌باشد. جیکوب پاچوکی، مدیر بخش تحقیقات OpenAI به همراه بروکمن و آلتمن به تیم هوش مصنوعی (فعلاً بدون نامِ!) مایکروسافت پیوسته است.
همچنین دانشمند بخش تحقیقات، سایمون سیدور و مدیر بخش آمادگی و تدارکات، الکساندر مادری نیز به مدیرعامل سابق خود ملحق شده‌اند.

OpenAI


بسیاری از کارمندان OpenAI، از جمله میرا موراتی که به‌عنوان مدیرعامل موقتی انتخاب شده بود، با انتشار پیام اعتراضی مشابهی در پلتفرم X با مضمون “کمپانی OpenAI بدون کارکنانش هیچی نیست”، به‌صورت غیرمستقیم اعلام کرده‌اند که استعفاهای بیشتری در راه است.

استخدام غیرمنتظره آلتمن در کمپانی مایکروسافت تنها چند ساعت پس از مذاکرات ناموفق کمپانی OpenAI برای بازگرداندن او به سِمت مدیرعامل اتفاق افتاده است. براساس شنیده‌ها، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سابق پلتفرم Twitch، اِمِت شییِر قرار است به‌عنوان مدیرعامل موقتی این کمپانی هوش‌ مصنوعی منصوب شود.
پس از اخراج آلتمن در روز جمعه، میرا موراتی، مدیر ارشد بخش تکنولوژی OpenAI به‌عنوان مدیرعامل موقت نامگذاری شده بود.

براساس اخبار مؤثق به‌دست‌آمده، هیئت‌مدیره چهار نفره کمپانی OpenAI از استعفا خودداری کرده و به همین دلیل هم سم آلتمن از بازگشت به محل کار قبلی خود صرف‌نظر کرده است.

تأسیس تیم جدید و اختصاصی هوش مصنوعی مایکروسافت با رهبری آلتمن و بروکمن، تنها یک هفته پس از انتشار اخبار توسعه و تولید تراشه‌های تخصصی هوش مصنوعی مایکروسافت در رویداد Ignite 2023 اتفاق افتاده است. این کمپانی عظیم قصد دارد به‌دلیل کمبود شدید این تراشه‌ها در بازار و کاهش وابستگی خود به تأمین‌کننده اصلی آنان، کمپانی انویدیا، خودش دست‌به‌کار شده و دو تراشه Maia 100 و Cobalt 100 را به‌زودی عرضه کند.

فارغ از جذب ناگهانی سم آلتمن به کمپانی مایکروسافت، این کمپانی هنوز “سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری” در OpenAI دارد و براساس شایعات ارزش سهام مایکروسافت به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده است.

مایکروسافت تنها شریک تجاری انحصاری بخش ابری این کمپانی است. این همکاری در واقع بسیار استراتژیک و دوجانبه است؛ درحالی‌که فضای ذخیره‌سازی ابری مایکروسافت بستر اجرا و انجام عملیات‌های مختلف OpenAI می‌باشد؛ سیستم‌های هوش مصنوعی OpenAI نیز به‌صورت گسترده در اکثر سرویس‌ها و خدمات مایکروسافت به‌کار گرفته شده‌اند.

بسیاری از کاربران و کارشناسان از نحوه مدیریت این آشوب توسط ساتیا نادلا اظهار رضایت کرده‌اند. مدیرعامل کمپانی مایکروسافت موفق شد در اقدامی به‌یادماندنی در عرض 48 ساعت این ماجرا را فیصله بخشد.
اخراج آلتمن از OpenAI در روز جمعه اتفاق افتاد و استخدام او در مایکروسافت در صبح روز دوشنبه قطعی شده بود!
درواقع نادلا موفق شد در طی دو روز آخر هفته (شنبه و یکشنبه) و قبل از باز شدن بازار بورس، از هرگونه ضرر و زیان جلوگیری کرده و در بازی هوش مصنوعی از رقبای خود پیشی بگیرد!

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array