به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، هوش مصنوعی Character.ai، پلتفرم آنلاینی که به کاربران شانس ساختن شخصیت‌های مجازی اختصاصی خود و مکالمه با آنان را می‌دهد، در زمینه جذب کاربران رقابت نفس‌گیری با چت‌بات ChatGPT دارد.

براساس گزارش آماری وبسایت Similarweb، میزان ترافیک کاربری و استفاده کاربران از اپلیکیشن موبایلی Character.ai، درحال نزدیک شدن به رکورد استثنایی هوش مصنوعی ChatGPT می‌باشد.
به گفته Similarweb، هردو نسخه اندروید و iOS اپلیکیشن موبایلی Character.ai (با پشتیبانی مالی a16z) درحال‌حاضر دارای بیش از 4.2 کاربر فعال ماهانه در ایالات متحده آمریکا می‌باشند. تعداد کاربران فعال ماهانه چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT فعلاً 6 میلیون نفر است.

 Character.ai
نمودار کاربران فعال ماهانه این دو پلتفرم

روند رشد Character.ai

میزان رشد کاربران پلتفرم Character.ai در این مدت بسیار قابل‌توجه و چشمگیر است . این پلتفرم در ماه می سال 2023 آغاز به‌کار کرد و موفق شد در اولین هفته فعالیت خود رکورد بیش از 1.7 میلیون نصب را به‌جای بگذارد.

البته، چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT هنوز تسلط بیشتری نسبت به این پلتفرم بر بازار وب دارد. درحالی‌که این چت‌بات کاربران نسخه وب بسیاری دارد، عمده کاربران پلتفرم Character.ai ترجیح می‌دهند کاراکترهای اختصاصی خود را در گوشی‌های هوشمند خود بسازند و نه از طریق وبسایت.

همچنین این چت‌بات هنوز در بازار گوشی‌های هوشمند نیز از Character.ai جلوتر است. درحالی‌که تعداد کاربران فعال ماهانه ChatGPT عدد 22.5 میلیون نفر را نشان می‌دهد؛ پلتفرم Character.ai تنها 5.27 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.

Character.ai
نمودار میانگین سنی کاربران جذب‌شده به سه پلتفرم Bard – ChatGPT – Character.ai

با این وجود، پلتفرم Character.ai عملکرد بهتری در زمینه جذب کاربران جوان‌تر جامعه نسبت به چت‌بات ChatGPT و یا دیگر اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی داشته است. برای مثال، حدود 60% کاربران نسخه وب این پلتفرم افرادی در بازه سنی 18 تا 24 سال هستند.
اما دقیقاً عدم مشارکت و استفاده همین قشر از جامعه از چت‌بات ChatGPT در طول تابستان، باعث افت شدید مخاطبین این هوش مصنوعی شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با بازگشایی مجدد مدارس و آغاز سال تحصیلی، آمار ChatGPT باز هم به روزهای اوج خود بازگردد.

براساس اخبار اخیر، حتی با اینکه عملکرد ChatGPT در برابر Character.ai برتری بسیاری دارد؛ اما این چت‌بات برای سومین ماه متوالی شاهد ریزش کاربران خود بوده است.

ChatGPT
مقایسه عملکرد نسخه‌های وب و اپلیکیشن موبایلی

در ماه آگوست، مراجعه کاربران به نسخه وب دسکتاپ و موبایل بیش از 3.2% کاهش یافته و به 1.43 میلیارد بازدید رسید. جمعاً بازدید از نسخه وب در دو ماه گذشته این بازه زمانی نیز 10% کاهش یافته بود. زمان صرف‌شده توسط کاربران در وبسایت ChatGPT نیز از ماه مارچ تاکنون شاهد سیر نزولی بوده و به‌صورت میانگین از 8.7 دقیقه به 7 دقیقه در ماه آگوست رسیده است.

شاید تنها نکته مثبت آمار عملکرد اخیر ChatGPT این باشد که تعداد کاربران جدید نسخه دسکتاپ در ماه آگوست از 180 میلیون نفر به 180.5 میلیون نفر رسیده است.

براساس گزارش Similarweb، پلتفرم Character.ai برخلاف ChatGPT در طول تابستان عملکرد قابل‌قبولی داشته است. دلیل اصلی این اتفاق این است که این پلتفرم هوش مصنوعی محبوب به‌منظور سرگرم کردن کاربران و مخاطبان توسعه داده شده است؛ نه به‌عنوان دستیاری برای انجام تحقیقات، حل کردن تکالیف مدرسه و منبعی برای یافتن پاسخ سؤالات درسی.

دانلود از گوگل‌پلی | دانلود از اپ‌استور

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array