به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، با عرضه رسمی نسخه iOS اپلیکیشن ChatGPT، تقاضای کاربران برای اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی به‌شدت افزایش یافته است. اپلیکیشن ChatGPT موفق شد در عرض 6 روز به رکورد بیش از 500 هزار نصب دست یابد و هم‌اکنون در بیش از 30 کشور دنیا در دسترس است. به گفته کمپانی OpenAI نسخه اندروید این اپ در دست ساخت است و به‌زودی عرضه خواهد شد.

حالا، اپلیکیشن هوش مصنوعی دیگری به بازار عرضه شده و موفق شده در زمان کوتاهی موفقیت چشمگیری داشته باشد. اپلیکیشن Character.AI که مؤسسه مالی a16z حامی کالای آن است، توانست در عرض کمتر از یک هفته به رکورد 1.7 میلیون نصب توسط کاربران دست یابد.

ارزش کمپانی سازنده این اپلیکیشن، که در اوایل سال جاری خبر جذب سرمایه کلان 150 میلیون دلاری خود را اعلام کرده بود، حالا به بیش از 1 میلیارد دلار رسیده است. اپن اپلیکیشن ارائه‌دهنده کاراکترها و شخصیت‌های مجازی است که هرکدام به‌طرز منحصربه‌فردی متفاوت و خاص هستند. همچنین کاربران قادرند کاراکتر مخصوص خود را نیز در این اپلیکیشن ایجاد کنند.

Character.AI

تاریخچه و نحوه ایجاد Character.AI

با اینکه درحال حاضر اپلیکیشن‌های مشابه بسیاری ارائه‌دهنده همین خدمات در اپ‌استورهای مختلف هستند، بخشی از علاقه کاربران به اپلیکیشن Character.AI به‌خاطر سازندگان این برنامه است. بنیان‌‌گذاران این استارتاپ، شازیر و دی‌فریتاس، متخصصان هوش مصنوعی‌ای هستند که در گذشته مسئول تیم توسعه‌دهنده مدل زبانی LaMDA در کمپانی گوگل بوده‌اند.
کاربرد مدل زبانی LaMDA (Language Model for Dialogue Applications) کمک به ایجاد تجربیات مکالمه‌محور در هوش مصنوعی است.

این دو نفر از عملکرد و تردید کمپانی گوگل نسبت به عرضه هوش مصنوعی به بازار و جامعه و همچنین به‌اشتراک‌گذاری پروژه‌های مربوطه با دیگر محققین، رضایت‌خاطر نداشتند. به گزارش روزنامه The Wall Street Journal کمپانی گوگل در آن بازه زمانی حتی تمایل نداشته که چت‌بات‌های هوش مصنوعی را با ابزاری مانند Assistant ادغام کرده و مورد آزمایش قرار دهد. به همین دلیل دی‌فریتاس و شازیر در اواخر سال 2021 تصمیم گرفتند راه خود را از کمپانی گوگل جدا سازند.
این اتفاق درحالی افتاد که مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای خواهان این بود که این دو محقق به کار خود در توسعه مدل LaMDA ادامه دهند و از آنها خواسته بود که شغل خود را در گوگل ترک نکنند.

در نوامبر همان سال، این دو نفر کمپانی Character Technologies را بنیان‌گذاری کردند. این کمپانی حالا در سال 2023 ارائه‌دهنده اپلیکیشن محبوب Character.AI است.

 Character.AI

عرضه نسخه موبایلی و رکوردشکنی Character.AI

نسخه موبایلی اپلیکیشن Character.AI در تاریخ 23 می هم برای کاربران iOS و هم اندروید منتشر شد. این اپلیکیشن به‌خصوص در گوگل‌پلی عملکردی عالی از خود به‌جا گذاشت. در 48 ساعت ابتدایی، این اپ بیش از 700 هزار بار توسط کاربران اندروید دانلود و نصب شده بود و به همین خاطر رکورد اپلیکیشن‌های سرگرمی پرمخاطبی چون Netflix، Prime Video و Disney+ را شکست.

به‌نظر می‌رسد که این محبوبیت هنوز هم ادامه‌دار است. به لطف بازارهای پرمخاطب سیستم‌عامل اندروید در کشورهای اندونزی، فیلیپین و برزیل، این اپلیکیشن توانسته به این رکورد دست یابد. همچنین به گفته خود کمپانی، عملکرد نسخه اندروید این اپ در ایالات متحده هم بسیار خوب بوده است.

علاقه شدید کاربران به عرضه شدن نسخه موبایلی Character.AI، به دلیل نسخه وب آن است. قبل از اینکه از اپلیکیشن موبایلی Character.AI رونمایی شود، این هوش مصنوعی از طریق وب به کاربران خدمات‌رسانی می‌کرد و ماهانه بیش از 200 میلیون کاربر فعال داشت.
به گفته این کمپانی، متوسط مدت زمان صرف‌شده توسط کاربران در این وبسایت، 29 دقیقه بوده است که این آمار نسبت به عملکرد هوش مصنوعی ChatGPT حدود 300% بیشتر است.

همچنین، شواهد نشاندهنده این هستند که کاربران پس از اولین استفاده از این هوش مصنوعی، به راحتی با آن خو گرفته و تعامل داشتند. برای مثال، بر اساس اخبار منتشر شده توسط این کمپانی، پس از ارسال اولین پیام کاربران به یکی از کاراکترهای این پلتفرم، متوسط مدت زمان حضور آنها به بیش از 2 ساعت افزایش می‌یافت.
تا این لحظه کاربران بیش از 10 میلیون کاراکتر هوش مصنوعی در این پلتفرم ایجاد کرده‌اند.

توسعه اپلیکیشن Character.AI

اعضای این تیم که شامل 30 نفر هستند، ماه شلوغ و پرکاری را پشت‌سر گذاشته‌اند. اخیراً سرویس اشتراکی c.ai+ که خدمات آن بی‌شباهت به سرویس اشتراکی ChatGPT Plus نیست، به کاربران عرضه شده است. با استفاده از این سرویس اشتراکی کاربران در ازای پرداخت مبلغ معین ماهانه‌ای به مزایایی از جمله پاسخگویی سریعتر در زمان اوج مصرف و دسترسی اولیه به قابلیت‌های جدید، دسترسی خواهند داشت.

همچنین این کمپانی از همکاری استراتژیک خود با Google Cloud برای تعلیم و بهبود مدل‌های هوش مصنوعی خود خبر داده است.

با اینکه بعضی از کمپانی‌های مشابه با انتشار آمار و ارقام جعلی تعداد دانلودها و کاربران خود سعی در جذب مخاطب دارند، اما به‌نظر می‌رسد که ارقام مربوط به عملکرد Character.AI واقعی باشند.
با توجه به شواهد ثبت شده توسط وبسایت آماری واسطه و بی‌طرف data.ai، این اپلیکیشن هوش مصنوعی واقعاً عملکرد چشمگیری از خود نشان داده‌است و حتی آمار به‌دست آمده توسط این وبسایت از آمار منتشر شده توسط کمپانی سازنده اپ Character.AI بیشتر است.

با این وجود، محبوبیت اپلیکیشن موبایلی ChatGPT حتی پس از گذر از موج هجوم کاربران پس از عرضه اولیه، باز هم کاهش نیافته و این اپ هنوز هم در لیست اپ‌های برتر در ایالات متحده قرار دارد. اما به‌نظر می‌رسد که به‌مرور از تقاضای کاربران در رابطه با Character.AI کاسته شده و آمار آن در مقایسه با ChatGPT کمی افت داشته است.

به گفته این استارتاپ، 99% از آمار دانلود این اپلیکیشن واقعی و به‌خواسته خود کاربران است و این کمپانی هیچ استراتژی بازاریابی و یا جذب مخاطبی برای افزایش آمار دانلود و نصب نداشته است.

مترجم: مائده هاشمی

ویراستار: تارا هدایتی

دانلود از گوگل‌پلی | دانلود از اپ‌استور

منبع: techcrunch

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array