به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، شرکت بازی‌سازی Epic Games قصد دارد به‌زودی از اولین فروشگاه اختصاصی محصولاتش برای سیستم‌عامل iOS رونمایی کند.
با توجه به اجرایی شدن قانون DMA اتحادیه اروپا در ماه مارچ 2024 (کمتر از دو هفته دیگر)، این شرکت بازی‌سازی یک قدم به بازگشایی فروشگاه خود در اروپا نزدیک‌تر شده است.

با توجه به فایل بررسی فعالیت‌های این کمپانی در سال 2023، Epic Games اعلام کرده بود که کمپانی اپل حساب توسعه‌دهنده این مجموعه را مسدود کرده است. حالا به‌نظر می‌رسد پس از رفع مسدودیت این حساب، شرکت بازی‌سازی مشهور قصد داشته باشد از این فرصت برای گسترش خدمات خود به دارندگان دستگاه‌های iOS کمال استفاده را ببرد.
احتمالاً به‌زودی و در همین سال 2024 شاهد امکان پذیر شدن دانلود بازی‌های محبوبی مانند Fortnite در گوشی‌های هوشمند آیفون خواهیم بود!

Epic Games

جنگ بی‌پایان اپل و Epic Games

شرکت Epic Games حدود یک ماه پیش (ژانویه 2024) اعلام کرده بود که قصد بازگشایی فروشگاه اختصاصی خود در اتحادیه اروپا دارد؛ اما هنوز اخباری پیرامون دریافت مجوزها و تأییدیه لازم برای رفع مسدودیت حساب توسعه‌دهنده آن از طرف اپل منتشر نشده بود.

کمپانی اپل در سال 2020 حساب توسعه‌دهنده این شرکت بازی‌سازی را مسدود کرده بود. دلیل مسدود کردن این حساب هم این بود که Epic Games تصمیم گرفته بود یک روش پرداختی جایگزین را برای مشتریان نسخه iOS بازی Fortnite ایجاد کند و آنها را از روش پرداختی انحصاری اپل (Apple Pay) و کارمزدهای آن رهایی بخشد.
همین تصمیم به عصبانیت و واکنش نشان دادن اپل، مسدودیت حساب توسعه‌دهنده و البته یک مبارزه قانونی چندساله میان این دو کمپانی منجر شده است! شرکت Epic Games باور دارد که این رفتار اپل کاملاً انحصارطلبانه و ضدرقابتی می‌باشد.

اما حتی پس از پایان دادگاه ضدانحصاری این دو شرکت و برنده شدن Epic Games براساس رأی نهایی قاضی، اپل همچنان از رفع مسدودیت حساب توسعه‌دهنده این شرکت خودداری کرده بود.

اما حالا که اتحادیه اروپا 6 کمپانی بزرگ، از جمله اپل را به پیروی از قانون DMA ملزم کرده است؛ اوضاع در حال تغییر می‌باشد. قانون بازارهای دیجیتال (Digital Markets Act) اپل را وادار کرده تا اکوسیستم سیستم‌عامل iOS خود را به‌روی دیگر توسعه‌دهندگان و فروشگاه‌های اپلیکیشن شخص‌ثالث باز کرده و به آنها شانس رقابت و فعالیت منصفانه در این حوزه (البته فقط در اروپا!) را بدهد.

واکنش‌ها به طرح پیشنهادی اپل برای قانون DMA چه بود؟

اما حتی با وجود رفع مسدودیت حساب توسعه‌دهنده و بازگشایی فروشگاه اختصاصی Epic Games در سال 2024، این شرکت بازی‌سازی همچنان در صدر منتقدین کمپانی اپل قرار دارد. اخیراً این غول تکنولوژی از طرح پیشنهادی خود برای صدور مجوز سایدلودینگ رونمایی کرده بود و همین برنامه منجر به بروز واکنش‌ها و اعتراضات شدیدی از سوی کاربران، کارشناسان و توسعه‌دهندگان شده بود.
حتی خود اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد در صورتی‌که طرح پیشنهادی این 6 کمپانی “دربان” با قوانین DMA مطابقت نداشته باشد و در راستای بهبود شرایط بازار برای توسعه‌دهندگان و کاربران نباشد؛ با شرکت‌های متخلف برخورد جدی صورت خواهد گرفت!

از اوایل ماه مارچ، توسعه‌دهندگان دیگر ملزم به ارائه اپلیکیشن‌های خود فقط از طریق اپ‌استور نیستند و می‌توانند با صدور مجوز قابلیت سایدلودینگ از طرف اپل، خدمات خود را از طریق دیگر فروشگاه‌های اپلیکیشن (که البته باید توسط این کمپانی تأییدیه دریافت کنند!) به کاربران ارائه دهند و دیگر کارمزد 30% استفاده از روش‌های پرداختی انحصاری اپل را هم نپردازند.

علاوه‌بر این، براساس طرح جدید اپل، توسعه‌دهندگان موظف هستند کارمزد جدیدی به‌نام Core Technology Fee را نیز به این کمپانی پرداخت کنند! برخی از اپلیکیشن‌های خاص و محبوب کاربران ملزم هستند به ازای هر نصب مبلغ معینی (0.5 یورو) به این کمپانی پرداخت کنند؛ البته به شرطی که تعداد نصب سالانه اپ‌ها در بازار اروپایی از مرز یک میلیون نصب عبور کند.

منبع: The Verge

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array