به گزارش واحد ترجمه ایران‌دکونومی، جدیدترین نشانه‌ها حاکی از آن هستند که استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI اخیراً از اداره USPTO درخواست ثبت نشان تجاری یک “Voice Engine” (موتور صوتی) را کرده است.
به‌نظر می‌رسد سم آلتمن قصد داشته باشد با ثبت این نشان تجاری به‌نام استارتاپ خود، یک “دستیار دیجیتال صوتی” پیشرفته برای رقابت با دستیارهای موجود در بازار از جمله Siri و Alexa را توسعه دهد!

دستیار صوتی OpenAI

درخواست ثبت نشان تجاری دستیار صوتی OpenAI

مدارک ثبت شده در اداره USPTO (سازمان ثبت نشان و علائم تجاری آمریکا) نشان‌دهنده این هستند که تنها یک روز پس از مصاحبه اخیر سم آلتمن (سه‌شنبه هفته گذشته) کمپانی OpenAI روند اداری ثبت نشان تجاری یک موتور صوتی اختصاصی را آغاز کرده است. آلتمن در این مصاحبه در پاسخ به سؤال مجری گفته بود که “قبل از انتشار مدل زبانی GPT-5، کارها و پروژه‌های مهم‌تری برای انجام دادن وجود دارد”!

البته شایان ذکر است که ثبت نشان تجاری یک محصول یا عبارت خاص لزوماً به‌معنای قطعی شدن عرضه عمومی آن نیست. بسیاری از کمپانی‌های بزرگ حوزه تکنولوژی نشان‌های تجاری مختلفی را به‌نام خود ثبت می‌کنند اما خود آن محصول یا پروژه هرگز در دسترس کاربران قرار نمی‌گیرد.
با این وجود، با تأیید سم آلتمن کمپانی OpenAI قطعاً قرار است در ادامه سال 2024 “نسخه بهبودیافته‌ای مدل ChatGPT” را منتشر کند.

با اینکه معلوم نیست “مدل جدید هوش مصنوعی” این کمپانی همان GPT-5 باشد یا خیر؛ اما در هرصورت OpenAI در طی سالهای فعالیتش هیچ دستیار هوشمند/صوتی اختصاصی‌ای توسعه نداده و در اختیار کاربرانش نگذاشته است.
با این وجود براساس اطلاعات موجود در وبسایت این استارتاپ، یک رابط کاربردی برنامه‌نویسی (API) به‌نام TTS وجود دارد که قادر است داده‌های صوتی را به داده‌های متنی تبدیل کند. همچنین این ابزار به یک مدل تشخیص گفتار (برای استفاده عمومی) مجهز است که Whisper نام دارد.

GPT-6 و GPT-7 هم در راه هستند؟!

علاوه‌بر ثبت نشان تجاری یک “موتور صوتی” که ممکن است نشانه‌ای از توسعه دستیار دیجیتالی اختصاصی سم آلتمن باشد؛ کمپانی OpenAI در اکتبر سال 2023 (نیمه مهر 1402) نشان تجاری عبارات “GPT-6” و “GPT-7” را نیز به‌نام خود ثبت کرده بود.

براساس اسناد ثبت شده توسط این استارتاپ هوش مصنوعی، نشان تجاری عبارت “GPT-6” شامل این موارد است: شبیه‌سازی مکالمه – به‌اشتراک‌گذاری دیتاست‌ها در راستای ماشین‌لرنینگ و تحلیل آینده‌نگر – تحلیل الگوریتم‌هایی که پس از اینکه در معرض داده‌های ورودی قرار گرفتند؛ توانایی آنالیز، دسته‌بندی و تصمیم‌گیری را داشته باشند.

نشان تجاری عبارت “GPT-7” نیز برای این موارد درخواست داده شده است: توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی برای تولید فایل موسیقی / مکالمات متنی / تبدیل داده به کدنویسی.

هردوی این درخواست‌ها هنوز در دست بررسی هستند و توسط اداره علائم تجاری آمریکا مورد تأیید قرار نگرفته‌اند. همیشه شانس تأیید نشدن این درخواست‌ها از سوی اداره USPTO وجود دارد. این اداره در سال گذشته (2023) درخواست کمپانی OpenAI برای ثبت نشان تجاری “GPT” را رد کرده بود.
سم آلتمن از اواخر 2022 در تلاش بود پروسه اداری این روند را به دلیل “آغاز سوءاستفاده دیگر برندها و اپلیکیشن‌ها از این نام” به سرعت بیاندازد؛ اما در نهایت اداره علائم تجاری آمریکا این درخواست را رد کرد.

به گفته این اداره، عبارت GPT (خلاصه شده Generative Pre-Trained Transformer) برای انحصاری شدن “زیادی عمومی” است و برای مصرف‌کنندگان یادآور نرم‌افزارهای هوش مصنوعی در حوزه تکنولوژی می‌باشد؛ نه صرفاً محصولات کمپانی OpenAI.

درخواست ثبت نشان تجاری “موتور صوتی” OpenAI هم هنوز در دست بررسی قرار دارد و قرار است موارد زیر را پوشش دهد:

  • ایجاد یک دستیار دیجیتالی صوتی هوشمند
  • تشخیص صدا و گفتار
  • پردازش دستورات صوتی
  • تبدیل متن به صوت و برعکس
  • گفتار خودکار و تولید صدا
  • تولید خروجی‌های صوتی براساس دستورات زبان طبیعی/متن/صدا/عکس/ویدیو
  • تولید صوت و گفتار در پاسخ به کاربر
  • پردازش زبان طبیعی و گفتار بر مبنای ماشین‌لرنینگ
  • تشخیص هوشمند چندین زبان مختلف، ترجمه و رونوشت
  • استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی برای تبدیل اتوماتیک متن به صدا و مکالمه صوتی

پیش‌بینی می‌شود دستیار صوتی هوشمند مجهز به هوش مصنوعیِ OpenAI، رقیب جدیدی برای Alexa و Siri باشد. کمپانی‌های آمازون و اپل نیز در صدد این هستند تا دستیارهای صوتی خود را به قابلیت‌های هوش مصنوعی مجهز کنند.

منبع: Buisness Insider

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array