به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی و به نقل از «سی ان بی سی»، روز پنجشنبه 9 فروردین 1403 فدرال رزرو گزارش داد که ثروتمندترین آمریکایی‌ در سال گذشته (2023) ثروتمندتر شده و در سال جاری (2024) نیز به لطف رشد سرسام‌آور بازار سهام، دارایی‌های 44.6 تریلیون دلاری دارند.

شایان ذکر است، فدرال رزرو 1 درصد برتر آمریکا را افرادی با ثروت شخصی بیش از 11 میلیون دلار تعریف می‌کند. طبق گزارش CNBC، در سه ماهه چهارم سال 2023، مجموع دارایی خالص این افراد حدود 2 تریلیون دلار افزایش یافت.

این افزایش عمدتاً نتیجه رشد بازار سهام در پایان سال بود، زیرا ارزش سهام شرکت‌ها و سهام صندوق‌های مشترک که در اختیار ثروتمندترین شهروندان آمریکاست از 17.65 تریلیون دلار به 19.7 تریلیون دلار افزایش یافت.

طبق گزارش‌ها، آمریکایی‌های طبقه متوسط نیز شاهد افزایش ثروت خود بوده‌اند؛ اما داده‌های فدرال رزرو نشان می‌دهد که 1 درصد ثروتمندترین افراد این کشور ذینفعان اصلی رشد بازار سهام هستند، زیرا سود بازار در دست ثروتمندترین افراد این کشور متمرکز است. بر اساس گزارش CNBC حدود 10 درصد از آمریکایی‌ها دارای 87 درصد سهام و صندوق های مشترک این کشور هستند؛ در حالی که 1 درصد برتر نیمی از این مقدار را در اختیار دارند.

سی‌ان‌بی‌سی می‌گوید، این سود سه ماهه نتیجه رونق بازاری است که در سال 2020 با همه‌گیری ناشی از کووید-19 به رکود رفت. از آن زمان، دارایی خالص 1 درصد ثروتمند آمریکا حدود 15 تریلیون دلار معادل تقریبا 50 درصد افزایش یافته است.

این رسانه گفت که نابرابری درآمدی که در سال‌های 2021 و 2022 رو به کاهش بود، در سال 2023 دوباره شروع به رشد کرده و شکاف ثروت به سطح قبل از همه‌گیری بازگشته است.

منبع: cnbc

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array