به گزارش واحد ترجمه ایران دکونومی، پکن از اختصاص یارانه‌های «تبعیض آمیز» ایالات متحده به فناوری‌های الکتریکی و خودروهای برقی ناراضی و در این رابطه شکایت خود را به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است. این در حالی است که «جانت یلن» وزیر خزانه داری آمریکا نیز به نوبه خود فناوری برقی چین را یک رقابت ناعادلانه خوانده.

«جانت یلن» وزیر خزانه داری ایالات متحده مدعی شد که شرکت‌های چینی در حال تولید بیش از حد باتری، پنل‌های خورشیدی و خودروهای الکتریکی هستند که به کارگران آمریکایی آسیب می‌رساند. او قصد دارد این موضوع را در سفر ماه آینده خود به پکن مطرح کند.

وزیر خزانه‌داری آمریکا، در یک مرکز تولید سلول‌های خورشیدی در «جورجیا» صحبت کرد که در سال 2017 به دلیل عدم توانایی در رقابت با واردات ارزان‌تر بسته شد و در حال حاضر برخی از خطوط تولید آن اخیرا به دلیل یارانه‌های ارائه شده توسط قانون کاهش تورم 2022 بازگشایی شده است.

«یلن» گفت: «در گذشته و در صنایعی مانند فولاد و آلومینیوم، حمایت دولت چین منجر به سرمایه گذاری بیش از حد و ظرفیت مازاد شد؛ به طوری که شرکت‌های چینی به دنبال صادرات آن به خارج با قیمت‌های پایین بودند. این امر تولید و اشتغال را در چین حفظ کرد اما صنعت را در سایر نقاط جهان مجبور به انقباض کرد.»

یلن استدلال کرد که همین اتفاق در حال حاضر در مورد فناوری “سبز” نیز در حال رخ دادن است؛ چرا که قیمت‌های جهانی را کاهش و به شرکت‌ها و کارگران آمریکایی و همچنین شرکت‌ها و کارگران سراسر جهان آسیب می‌زند.

چین بازیگری مسلط در تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی است و دارای یک صنعت خودروسازی است که به سرعت در حال گسترش است که می‌تواند خودروسازان معتبر جهان را با جهانی شدن به چالش بکشد. «آژانس بین المللی انرژی» مستقر در پاریس، خاطرنشان ساخت که چین در سال 2023 حدود 60 درصد از فروش جهانی خودروهای الکتریکی را به خود اختصاص داده است.

منبع: fortune

لینک کوتاه :
اشتراک گذاری : Array